Erfaringer med Beer Brew 30

Tråden er for lang til å lese gjennom alle 30 sider.... :attevar:

Er det noen som har prøvd porsjons skylling i BB30??

Isåfall hva var totalt kokevolum og sluttvolum? samt OG. gjerne så Mye detaljer som mulig, kg korn, Liter vann. o.s.v
 
Da ser det ut som BB`en har konka. 1 og en halv time etter at jeg satt på varmen er temp oppe på 57gr (dette inkluderer 10 min med feilsøking inniunder). Alle kabler sitter som de skal. muligens kun 100w elemetet som funker? hvor mye av elektronikken under der kan kobles ut? jeg har fra før koplet ut teromstaten, så går utifra garanti utår.


får se om jeg kommer meg de siste gradene opp så jeg kan meske i den. så får jeg ta vørterkokingen på gass ute i solen
 
jarle a skrev:
Da ser det ut som BB`en har konka. 1 og en halv time etter at jeg satt på varmen er temp oppe på 57gr (dette inkluderer 10 min med feilsøking inniunder). Alle kabler sitter som de skal. muligens kun 100w elemetet som funker? hvor mye av elektronikken under der kan kobles ut? jeg har fra før koplet ut teromstaten, så går utifra garanti utår.


får se om jeg kommer meg de siste gradene opp så jeg kan meske i den. så får jeg ta vørterkokingen på gass ute i solen

Hvor mange enkeltvise elementer er det i BB30? eller er alt satt sammen til ET element med flere trinn?
 
Har fått ny pid i hus, alt er koblet opp, og autotuner nå. Men sliter litt med ein ting. Setter jeg kontrollperioden på 2 og velger 50% så er det omtrent 2 sek på og 2 sek av. Men setter jeg den til 1 så går det så lang tid at jeg ikke greier å følge med på hvor lenge den har vært på eller av når den skifter. Syntes dette var veldig rart, da minimum kontrollperiode skulle være 0,5. Kommer nok ikke til å benytte meg av så lav kontrollperiode, men lurer jo veldig på om jeg har gjort noe galt i innstillingene som skulle forårsake dette.
 
Torga skrev:
jarle a skrev:
Da ser det ut som BB`en har konka. 1 og en halv time etter at jeg satt på varmen er temp oppe på 57gr (dette inkluderer 10 min med feilsøking inniunder). Alle kabler sitter som de skal. muligens kun 100w elemetet som funker? hvor mye av elektronikken under der kan kobles ut? jeg har fra før koplet ut teromstaten, så går utifra garanti utår.


får se om jeg kommer meg de siste gradene opp så jeg kan meske i den. så får jeg ta vørterkokingen på gass ute i solen

Hvor mange enkeltvise elementer er det i BB30? eller er alt satt sammen til ET element med flere trinn?
Det er to elementer sveist fast i bunnen som kan kjøres enkeltvis eller sammen. Ett stort og ett lite, vet ikke hvor mange watt hvert enkelt gir, men det blir 2,5kW med begge på. (eller var det 2kW? Husker ikke, men det er mer enn nok.)
 
Dag skrev:
Det er to elementer sveist fast i bunnen som kan kjøres enkeltvis eller sammen. Ett stort og ett lite, vet ikke hvor mange watt hvert enkelt gir, men det blir 2,5kW med begge på. (eller var det 2kW? Husker ikke, men det er mer enn nok.)

Om de er sveist.. er det da overhodet mulig å bytte de??
 
olavgn skrev:
Har fått ny pid i hus, alt er koblet opp, og autotuner nå. Men sliter litt med ein ting. Setter jeg kontrollperioden på 2 og velger 50% så er det omtrent 2 sek på og 2 sek av. Men setter jeg den til 1 så går det så lang tid at jeg ikke greier å følge med på hvor lenge den har vært på eller av når den skifter. Syntes dette var veldig rart, da minimum kontrollperiode skulle være 0,5. Kommer nok ikke til å benytte meg av så lav kontrollperiode, men lurer jo veldig på om jeg har gjort noe galt i innstillingene som skulle forårsake dette.
Hm, nå sliter jeg med å få piden til å følge angitt kontrollperiode i det hele tatt. Har jeg feil i innstillingene? Har satt run til automatic og CtrL til PID, også trykker jeg AT-knappen for at run skal lyse, og trykker set for å komme inn der jeg styrer prosent av kontrollperioden elementet skal være på. Ctl er satt til 4 sek, men den følger ikke det i det hele tatt.
 
Joda, men trodde manuelt pådrag var noe man kunne trykke på en knapp for å styre uavhengig av om den stod i PID-modus eller ikke. Er vel det samme om jeg går gjennom set-menyen og varierer mellom auto og manuell eller om jeg gjør det med at-knappen? Uansett, har prøvd i begge uten noen forskjell. Isåfall hva slags modus må den stå i? På/av? Prøvde det, og da gikk det ikke an å gå inn på manuellmodusen. Eller den udokumenterte setting 1? Prøvde den også uten resultat. (0=På/av,2=auto adjust,3=pid)? Det virker uansett som det skjer pådragsregulering basert på verdien jeg oppgir i feltet, det er bare kontrollperioden jeg ikke greier å få påvirka, og det irriterer meg. Setter jeg til 50% står den på i kanskje 14 sek og av 14 sek, selv om kontrollperioden er satt til 4 sek.

Edit: Er det forresten noen måte å aktivere en ny verdi bortsett fra å vente til kommaet slutter å blinke? Btw, hvis det finnes en kode for å resette enheten hadde det vært kjekt nå.
 
Tok liksågodt og laga ein liten videosnutt for å vise hva som er problemet. Har valgt kontrolltid 4 sek ved starten av videoen, men likevel tar det evigheter før den slår seg på og av. Den skal jo slå seg på og av i løpet av 4 sekunder? Skjer egentlig ikke noe før 2:20, når jeg går gjennom innstillingene, men ville ha med det første likevel for å vise hvor dårlig det funker. Håper noen greier å finne utav hva jeg gjør feil :)


http://www.youtube.com/watch?v=rcZAMmFO3QI
 
Det er ut-lampa, som lyser når det går strøm til reléet. Så den lampa skulle jo i prinsippet lyst i 2 sekunder med kontrolltid på 4 sek og 50% effekt :jaha:
 
Til Torga (sistatfunksjonen virker plutselig ikke):
Det blir vanskelig å bytte elementene, de er sveist fast under bunnen, i det midterste runde feltet.
 
Dag skrev:
Til Torga (sistatfunksjonen virker plutselig ikke):
Det blir vanskelig å bytte elementene, de er sveist fast under bunnen, i det midterste runde feltet.

To state the obvious.. Det var en usedvanlig dårlig løsning  :attevar:
 
olavgn skrev:
Det er ut-lampa, som lyser når det går strøm til reléet. Så den lampa skulle jo i prinsippet lyst i 2 sekunder med kontrolltid på 4 sek og 50% effekt :jaha:
Har stusset på dette selv, kjørt at og brukt de verdiene. Ble lang syklus på min også. Prøvde å endre som deg men ble ikke klokere. Det virker, men kortere pusling hadde vært bedre. Sitter på jobb nå men fant dette som du kan kikke litt på. Flere her på forumet har mer peil på dette enn meg. Vanskelig dette med pid gitt;D
Andre må forklare litt
http://www.homebrewtalk.com/f11/pid-cycle-time-help-96548/

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Joviss, der funka det etter å ha satt ned p og t til 0 og 1! Takker. Men det burde ha funka uavhengig av pidverdiene, da... Det store spørsmålet blir vel om det fortsatt funker etter en ny autotuning av piden. Får prøve å finne en manuell verdi som holder temperaturen konstant og starte autotuninga etterpå og se hvordan det går. Men det får bli ein annen dag.
 
olavgn skrev:
Joviss, der funka det etter å ha satt ned p og t til 0 og 1! Takker. Men det burde ha funka uavhengig av pidverdiene, da... Det store spørsmålet blir vel om det fortsatt funker etter en ny autotuning av piden. Får prøve å finne en manuell verdi som holder temperaturen konstant og starte autotuninga etterpå og se hvordan det går. Men det får bli ein annen dag.
Så bra;D
Alternativt å endre dette kun ved manuelt og bruke at innstillingene ved mesking... Som sagt tror jeg andre kan komme med innspill, som har peil på pisk. litt tungvint å endre hver gang.
Edit: pisk er pid... Pokker ta autofullfør:D
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Da har man brukt store deler av kvelden på å sette seg inn i hvordan BB30 fungerer og hvilke erfaringer andre har gjort med produktet.
Dessverre omhandler 95% av denne tråden kun diskusjon rundt modifisering av BB30..

Greit nok, men for de som vil lese om erfaringer blir dette en alt for lang og uoversiktlig tråd.
Kan man anbefale at denne tråden døpes om til "Modifisering av Beer Brew 30" også oppretter vi en ny tråd for "Oppsett av Beer Brew 30 og erfaringer".

Da kan man lettere få oversikt over hva de enkelte har gjort med sin BB30, og hvilke bryggeerfaringer vi har gjort med utstyret.

E!
 
EgilB skrev:
Da har man brukt store deler av kvelden på å sette seg inn i hvordan BB30 fungerer og hvilke erfaringer andre har gjort med produktet.
Dessverre omhandler 95% av denne tråden kun diskusjon rundt modifisering av BB30..

Greit nok, men for de som vil lese om erfaringer blir dette en alt for lang og uoversiktlig tråd.
Kan man anbefale at denne tråden døpes om til "Modifisering av Beer Brew 30" også oppretter vi en ny tråd for "Oppsett av Beer Brew 30 og erfaringer".

Da kan man lettere få oversikt over hva de enkelte har gjort med sin BB30, og hvilke bryggeerfaringer vi har gjort med utstyret.

E!

:amen:

Torga skrev:
Mulig det skulle vært en egen tråd  om modifisering av BB30.

Det hadde kanskje gjort det mer lettvint å finne frem til det man skulle ha behov for.

( jeg har 280 liters koker)  :djevelsk:
 
Noen enkel måte å unngå at det lager klikkelyd hver gang elementet skrus på og av? Virker som det er et relé i sjølve BB30-enheten, så hadde vært kjekt å kunne unngå at det slites ut ved å la det alltid stå på på en eller annen måte, evt. koble det ut. Hadde dog vært fint om det gikk an uten å tulle med garantien. Mulig jeg bør gå til anskaffelse av en ekstern effektregulator likevel.

Edit: Tror forresten litt av greia med manual mode etter å ha hatt piden i pid-modus er at det virker som time cycle varierer under pid-modus, slik at når man skifter til manual mode benytter pidens sist brukte time cycle til å variere effekt, uavhengig av hva time cycle er stilt inn til i innstillingene. Legger også merke til at selv om auto tuningen foregikk med en time cycle på 2, så hoppet den til 30 da den var ferdig. Sære greier. Får bare prøve å auto tune igjen. Tror nok også jeg kommer til å sette P-verdien til 0 under kok, og sette den tilbake når jeg skal bruke den til PID igjen.
 
Tilbake
Topp