Erfaringer med Beer Brew 30

Hei,
Nei har ingen forlenger. Hva ville vært vitsen? Tar imot forslag med takk.
Sånn jeg har det nå renner det ned i senter av maltrør.


Mvh
Espen
 
Dual oppsett og greier :ilike:
Måten jeg har gjort det på gjør jo at jeg ikke kan ha på lokk, men din måte så går det fint.
Ser du noe problem med å ikke bruke lokk under sirkulasjon?

Likte veldig godt temometer løsningen din, med måling topp og bunn.

Første gangen jeg skulle kjøle ned etter å ha kokt i ca 60 min så syntes jeg det tok lang tid å kjøle, men jeg tenkte ikke på at kjølinga mi var i bunn uten sirkulasjon :bank2: så jeg hadde 25 grader på toppen og 15 grader på 70% av brygget. Så når jeg helte over vørten i gjeringskar var tempen 15 grader, og den skulle ha vert 25. Vet ikke hvor mye dette ødela for meg.

Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg finner ut om brygget er vellykket og IKKE forurenset? Min plan per i dag er å la Pale Ale'en stå i 14 dager for så ta den over på cornelius fat og så smake.


mvh
Espen
 
Hei Espen
Om vørteren var 15 grader ved gjærstart spiller ingen rolle. Starter kanskje bare litt senere med gjæringa.
Vent med smaking til det har stått et par uker med litt sukker til karbonering på fatet i romtemp, og deretter et par uker kaldt.
Forurenset er det sikkert ikke. Kaustisk soda og Star san fikser det meste.
 
Har noen spørsmål ang de liggeunderlagene dere bruker fra biltema tåler de varmen fra beer brew 30?
Bruker dere den for og holde en mer jevn temp i beer brew under mesking og utmesking?
Tar dere den av under koking?

Mvh

Jan
 
janvad skrev:
Har noen spørsmål ang de liggeunderlagene dere bruker fra Biltema tåler de varmen fra beer brew 30?
Bruker dere den for og holde en mer jevn temp i beer brew under mesking og utmesking?
Tar dere den av under koking?

Liggeunderlaget tåler fint varmen. Det eneste det ikke tåler er naken flamme mot materialet, da smelter det.
Årsaken til at vi bruker det er fordi i disse kokekarene, spesielt maltrøret oppstår det termiske lag over tid, tenker da på meskeperioden. Dersom man har en "naken BB30", og har stabilisert temp i maltrøret til f.eks. 65 °C vil den ikke klare å holde denne temperaturen alene over 1 time. Termostaten ligger i bunnen og måler temperaturen der, og uten kontinuerlig sirkulasjon vil væsken ligge i ro. Da vil temperaturen være forskjellig i bunn og topp.

Ved å isolere BB30 vil dette varmetapet bli mye mindre, og den termiske forskjellen blir da også mindre.

Jeg lar liggeunderlaget være på underkoketiden da dette sparer noe strøm, og man kan opprettholde kok uten å bruke så mye effekt.

Tar av underlaget ved kjøling.  :)
 
Ole Christian skrev:
Brygget i går gikk i vasken da jeg ikke fikk kok på det..
Teste i dag for å se hvor mange liter vann jeg fikk varig kok på.
Jeg begynte med 15 liter, og fikk ikke varig kok(!)
Det begynner å koke, termostaten slår seg ut og det slutter å koke igjen. Så tar det 15-20 minutter før termostaten slår inn igjen og det samme skjer.

Får ta kontakt med selger høre hva jeg skal gjøre.

Har fått ny koker av Per Inge i posten i dag. Har kokt opp 25 liter vann og det kokte med lokket på i en time uten problemer. Når jeg tappet ut målte jeg 23 liter.
 
janvad skrev:
Trenger jeg liggeunderlaget fra Biltema eller kan jeg bruke ett hvilke som helst liggeunderlag?

Du kan vell bruke hva som helst av liggeunderlag. har lest om folk som har brukt forsvarets liggeunderlag også :p
Jeg kjøpte liggeunderlag fra biltema som jeg klippet til og festet på med stropper fra biltema. (og MacGyver teip)
Har bare et lag rundt bb30 jeg nå. Så skal se om jeg egentlig gidder og legge på et lag til rundt etter neste brygg.
Brukte bare et lags rundt gamle meske bøtte-i-bøtta mi og det holdt tempen rimelig greit under 1 times mesking (-+1 grad).

bb30oppdatert.jpg
 
Kvenild skrev:
janvad skrev:
Trenger jeg liggeunderlaget fra Biltema eller kan jeg bruke ett hvilke som helst liggeunderlag?

Du kan vell bruke hva som helst av liggeunderlag. har lest om folk som har brukt forsvarets liggeunderlag også :p
Jeg kjøpte liggeunderlag fra Biltema som jeg klippet til og festet på med stropper fra Biltema. (og MacGyver teip)
Har bare et lag rundt bb30 jeg nå. Så skal se om jeg egentlig gidder og legge på et lag til rundt etter neste brygg.
Brukte bare et lags rundt gamle meske bøtte-i-bøtta mi og det holdt tempen rimelig greit under 1 times mesking (-+1 grad).

bb30oppdatert.jpg

Har selv versjon 2, ser att du også har det. Du har ikke noe problem med att den slår seg på Keep warm når du har kok på brygget med liggeunderlaget utenpå?
 
Har bare satt ett brygg så langt jeg å det uten noe som helst rundt bb'n. Hadde ikke noe problem med det uten liggeunderlaget. Så om jeg får det så tar jeg det av under kokingen ;)
 
Kvenild skrev:
Har bare satt ett brygg så langt jeg å det uten noe som helst rundt bb'n. Hadde ikke noe problem med det uten liggeunderlaget. Så om jeg får det så tar jeg det av under kokingen ;)

Bare husk dette med tekniske lag i maltrøret.

Å montere isolasjonen slik kvenild har gjort er flott. Det er en fordel å ha dette montert slik at det er enkelt å ta av igjen. når det forst koker  over, noe som vil skje en gang, så er det greit å kunne fjerne det med mindre stress...
 
Aleksander_B skrev:
Kvenild skrev:
Har bare satt ett brygg så langt jeg å det uten noe som helst rundt bb'n. Hadde ikke noe problem med det uten liggeunderlaget. Så om jeg får det så tar jeg det av under kokingen ;)

Bare husk dette med tekniske lag i maltrøret.

Å montere isolasjonen slik kvenild har gjort er flott. Det er en fordel å ha dette montert slik at det er
enkelt å ta av igjen. når det forst koker  over, noe som vil skje en gang, så er det greit å kunne fjerne det med mindre stress...

Vil de tekniske lagene oppstå når en bruker liggeunderlaget og pumpen som følgte med bb'en
 
Hjelper det og heve meskekaret når det gjelder sirkulering i meske perioden og hvordan hever dere den?
 
Pettersen Espen skrev:
Jeg leser om tekniske lag i maltrør, mener dere termiske lag?
;) De gjør nok det. Er det et problem med ujevn temperatur i mesken selv med sirkuleing? Ville tro at sirkuleringen tok knekken på mye av problemene :)
 
Brygget mitt første brygg på BB30 i går. Syntes det gikk veldig bra, men hadde noen ting jeg ikke fikk helt til som jeg trenger noen tips til.

Når jeg skulle meske ut skrudde jeg opp til 75 grader mens jeg resirkulerte. Mens jeg holdt på begynte det å boble/koke utenfor maltrøret. Ble redd for at det skulle svi seg på varmeelementet, så fikk aldri varmet opp til 75 grader. Kan jeg løse dette ved å heve maltrøret 1-2 cm fra bunn?

Når jeg skulle tappe over i gjæringsdunken var det mye bunnfall igjen i kokekaret under tappekranen. Har forstått det slik at dette ikke skal med i gjæringsspannet. Det er sikkert 1,5 - 2,5 liter vørter igjen under tappekranen. Er det en måte å få med vørteren, uten å få med bunnfallet?

Til slutt når vørteren og gjæren var i gjærspannet skulle jeg riste gjærspannet godt. Syntes det var veldig vanskelig å få godt tak i gjærspannet (30l fra Europris) samtidig som jeg måtte holde over gjærlåshullet for at ikke det skulle komme ut vørter. Er det en annen måte å gjøre dette på?
 
Bjarte H skrev:
Pettersen Espen skrev:
Jeg leser om tekniske lag i maltrør, mener dere termiske lag?
;) De gjør nok det. Er det et problem med ujevn temperatur i mesken selv med sirkuleing? Ville tro at sirkuleringen tok knekken på mye av problemene :)

Hehe. det er termiske lag det er snakk om. skriver på min mobil og autokorrektur er jo alltid like kjekt :)
 
Tilbake
Topp