Jeg er ikke overbevist, følger tråden i håp om CIP frelse.Litt gammel tråd, men flere har kanskje erfaring med dette nå? Blir det rent? Bruker du det også til desinfisering?
Proffe bryggerier bruker jo CIP, men det er vel kanskje litt anderledes?Jeg er ikke overbevist, følger tråden i håp om CIP frelse.
Var det til meg eller Roadrune?Altså, blir det reint reint? Tar du lofritt kjøkkenpapir og gnir over, er det null niks nada farge på det?
Akkurat - særlig BE-134 og Verdant må skures med svamp for å gå vekk så stålet blir blankt igjen. Har null tro på at en CIP ball fikser det uten noe fysisk vask.Det ligger jo vanligvis en ganske godt festet krans i toppen av vørten i gjæringstanken. Tar CIP dette på egenhånd?
Enig, altså det tar ikke mange minuttene å spyle over en glatt tank og vaske med myk svamp i en vessel som Fermzilla eller ei bøtte. Har man unitank er man i beste fall veldig naiv om man tror alle kriker, kroker, pakninger og ventiler blir reint.Ikke mening å være sånn partypooper, men jeg har ikke tro på CIP baller, pumper, slanger, bøtter osv for å vaske en 25 liter tank.
Jeg lever godt med å være naiv. Min F80 har hele tiden blitt rengjort med varm pbw og brewtools cip-kule og sinna senkepumpe. Ventiler og pakninger tas av hver gang og legges i bløt i vaskemiddel mens tanken cip'es. Visuelt blir denne tanken ren, og jeg har ikke hatt noen usmaker/infeksjoner. Den kjøres på samme måte med saniclean før fylling.Enig, altså det tar ikke mange minuttene å spyle over en glatt tank og vaske med myk svamp i en vessel som Fermzilla eller ei bøtte. Har man unitank er man i beste fall veldig naiv om man tror alle kriker, kroker, pakninger og ventiler blir reint.
Hvordan fungerer det når du tar av ventiler etc. Vil ikke CIP da sprute "til alle kanter"? Hva med bunnventil. Tar du av det også?Ventiler og pakninger tas av hver gang og legges i bløt i vaskemiddel mens tanken cip'es.