Erfaringer med roterende CIP kule? Er alle like?

Har noen her testet forskjellige roterende spylerkuler? Er det forskjell på de i samme størrelse?
 
Jeg har bare en. Siden de koster en del, tviler jeg på at noen har mange :)
Min snurrer ikke med trykk fra kran. Har derfor kjøpt den billigste Biltema synkepumpen som fungerer
 
Venter enda på en SS CIP ball. Har ventet et halvt år på at de skal komme til landet... har en ebay ball, som jeg ikke er fornøyd med. Håper SS sin er bedre...
 
De er ikke like. Noen er faste, men de fleste er roterende. Jeg har to, men den ene trenger høyere trykk enn hva en biltema pumpe jeg leverer slik det ikke blir vasket øverst i gjæringskaret. En mindre Cip-ball lik mikro CIP-ballen tii SS brewtech fungerer perfekt for mitt bruk.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jeg har Brewtools sin i en B80, bruker den til å vaske "alt". Maskin, fat og gjæringskar, kommer neppe til å endre praksis med det første, superenkelt og alt blir rent.
Har også lagd en ball-lock adapter slik at den pumper såpevann gjennom stigerør osv. demonterer aldri fat etter jeg begynte med dette for minst et år siden.
 
Vasker fat med pumpe fra Brewshop og roterende CIP kule kjøpt på Ebay. Kula snurrer godt med den pumpa. Testa den i dusjen og den spylte dusjveggene. Mer en bra nok til et Corneliusfat.
Har splitter som går til ball lock koblinger stigerør også blir rent. Fornøyd med løsningen.

 
Altså, blir det reint reint? Tar du lofritt kjøkkenpapir og gnir over, er det null niks nada farge på det?
Var det til meg eller Roadrune?
Har ikke testet med papir. Ser at skiten som ikke går bort etter å først ha spylt med varmt vann ikke er der etter 10-15 min med CIP. Det ser rent ut.

Siden det kanskje ikke er åpenbart må jeg legge til at det er rør mellom pumpa og CIP ballen slik at den stikker et godt stykke inn i fatet. Har flere lengder og skjøtestykker for å plassere kula best mulig i 12 og 19L fat.
 
Sist redigert:
Etter inspirasjon fra denne tråden bestilte jeg denne til min Fastwasher Rack. Men er det noen som vet om plastrør med hann/hann 1/2 " NPT i litt forskjellige lengder? Tenkte at CIPen bør stå sånn ca. midt i høydemessig, og med 9 liters / 19 liter / Fermenter King blir det jo noe forskjellig behov.
 
1678901888710.png
CIP er vanlig hos craft bryggere og større bryggerier - der hvor tid er viktig. Du må ha god kunnskap om både CIP technology (Alfa Laval for eksempel) og kjemikalier (Novadan for eksempel). Du må kunne faget dit og har tingene på stell, ellers kan det blir ulykker.

Hjemme bryggere har god tid og utstyr er ikke kompleks, så bruk nøytrale vaskemidler, la de stå 12/24/48 timer og spyl bort med vann. Da trenger du verken kjemikalier eller bruke masse krefter.

Ikke mening å være sånn partypooper, men jeg har ikke tro på CIP baller, pumper, slanger, bøtter osv for å vaske en 25 liter tank.

Nici
 
Ikke mening å være sånn partypooper, men jeg har ikke tro på CIP baller, pumper, slanger, bøtter osv for å vaske en 25 liter tank.
Enig, altså det tar ikke mange minuttene å spyle over en glatt tank og vaske med myk svamp i en vessel som Fermzilla eller ei bøtte. Har man unitank er man i beste fall veldig naiv om man tror alle kriker, kroker, pakninger og ventiler blir reint.
 
Vi har brukt en SS BrewTech CIP-ball for å vaske 64-liters Chronical gjæringskar i et par år (ca. 50 batcher) og synes det fungerer aldeles utmerket. Først 20-25 minutter med 5 liter varm PBW, så et par minutter med 10 liter varmtvann og til slutt ca. 5 minutter med 5 liter SaniClean har fungert aldeles utmerket. Vi gjør en visuell inspeksjon hver gang, og kun ved et tilfelle følte vi behov for «mekanisk» rengjøring med børste i tillegg.
 
Enig, altså det tar ikke mange minuttene å spyle over en glatt tank og vaske med myk svamp i en vessel som Fermzilla eller ei bøtte. Har man unitank er man i beste fall veldig naiv om man tror alle kriker, kroker, pakninger og ventiler blir reint.
Jeg lever godt med å være naiv. Min F80 har hele tiden blitt rengjort med varm pbw og brewtools cip-kule og sinna senkepumpe. Ventiler og pakninger tas av hver gang og legges i bløt i vaskemiddel mens tanken cip'es. Visuelt blir denne tanken ren, og jeg har ikke hatt noen usmaker/infeksjoner. Den kjøres på samme måte med saniclean før fylling.
Jeg har ikke kjørt kjemiske analyser av vaskevannet eller tatt svaberprøver og dyrket på agar for å verifisere mikrobiologisk kvalitet. Det er ikke sikkert jeg har AlfaLaval-nivå kompetanse, men jeg har jobbet med R&D og kvalitet/analyse/regulatorisk innen farmasøytisk og næringsmiddelindustri i et par tiår og har en doktorgrad i kjemi som grunnutdanning. Jeg er fornøyd med det jeg får til med enkle midler hjemme, og er derfor ikke enig i deres vurdering av cip-vask av unitank for hjemmebryggere.
 
Ventiler og pakninger tas av hver gang og legges i bløt i vaskemiddel mens tanken cip'es.
Hvordan fungerer det når du tar av ventiler etc. Vil ikke CIP da sprute "til alle kanter"? Hva med bunnventil. Tar du av det også?

Vil ikke starsan o.l. skumme veldig dersom du kjører det gjennom et slit system?
 
Tilbake
Topp