et alt for simpelt spørsmål om hageslangefesting på kobber-rør

Det lekker når jeg fester hageslangen på 12mm kobberrør. Så jeg tenkte å lodde en overgang: 12-15mm. Jeg fant både nippler og muffer her: http://www.vvskupp.no/Avdelinger/Produkter/Rør-and-rørdeler/Loddedeler/Overgangsmuffe.aspx
Spørsmålet mitt er: hva trenger jeg...nippel eller muffe? Ser likt ut; er det forskjel på?

Kanksje andre meninger å feste en slange vanntett på 12mm rør? Det er et 'Kapitel 1-emnet' i hjemmebrygging men har aldri tatt tak i det. Nå har jeg siliconslangebiter over rør å da blir det sjukk nok men jeg liker ikke løsningen.
 
Jeg gjorde det på den forrige kjøleren, husker ikke hvor stor den var, men tredte en silikonslangestubb på, også hagelslangen over det, og en slangeklemme, sitter som et skudd.

Mulig det finnes bedre løsninger men..

På den jeg har nå, så er det en mindre armert slangestubb som er satt fast med slangeklemmer, og som så er tynet inn i gardena kontakter, slik at jeg har en 10-15cm slangebit fra røret til der jeg monterer hageslangen, fungerer kanskje bedre da det blir litt avlastning fra der jeg hekter på hageslangen. (Bør vel være armert så slangen ikke klapper sammen når det blir varmt)
 
Prøv Biltema (eller en rørlegger)
Jeg kjøpte en "Nippel han" (artikkel nr 86-601) og en "Støttehylse" (artikkel nr 86-670). På nippelen skrudde jeg på en krantilkobling (artikkel nr 14-011). Da har du en tett og fin tilkobling.
 

Vedlegg

  • IMG_0136.JPG
    IMG_0136.JPG
    2 MB · Sett: 344
Nå så jeg at du bruker 12mm rør, men du får det samme til 12mm. Bare med et annet artikkenummer.
 
Ser på bildet til Ketil at han har festet en klemkobling direkte på det bøyde kobberrøret. Det kan gå helt fint, men enda sikrere er det om du lodder på en rørbit av den rette typen. Hvis du mangler utstyr for lodding, så vil en kjøkkenblåselampe som du svir toppen på en creme brulee med, funke helt fint. Jeg har loddet alle kobberrørene mine med en slik. Husk sølvlodding!
 
Huub skrev:
Spørsmålet mitt er: hva trenger jeg...nippel eller muffe? Ser likt ut; er det forskjel på?
Siden du spør - Nippel og muffe er som mann og kvinne. Nippel er beregnet å putte inni noe, Muffe er beregnet å omslutte noe...

Her er et eksempel på to nippelmuffer :)
 

Vedlegg

  • nippelmuffe.png
    48,2 KB · Sett: 211
Tilbake
Topp