Tollefsen skrev:
Tenker partiskylling i et gjæringskar.
Planlegger å varme malten opp til utmesk i kokekjelen, dumpe maltposen i et gjæringskar og tømme ca 5-10 liter varmt vann over det i 10-20 min. Mens dette skjer, starter jeg oppkok i kjelen og dumper skyllevolumet fra gjæringskaret i kokekjelen. Spørsmålet er: hvilken effektivitet kan jeg forvente når jeg har en kjele på 56 liter, ønsker en OG på 1.067 etter kok og et volum til gjæring på 30 L? Må jeg bumpe OG litt med DME?
Vet ikke om det hjelper, men jeg kan jo fortelle hvordan jeg har gjort det de siste gangene jeg har brygget (50 L gryte, BIAB). Det er noenlunde tilsvarende det du planlegger, hvis jeg forstår deg rett.
1. Infusjonsmesk (BIAB) i ca. 75 min. med vann:malt-forhold på 3:1, rundt 20 liter. Varmer samtidig resten av vannet (ca. 15 L) til ca. 78 C i en annen gryte.
2. Varmer opp til utmesk (76C) og lar mesken bli der i 10 min.
3. Napper opp posen og holder den over gryten for avrenning så lenge jeg orker (ikke særlig lenge), før jeg hiver den i en gjæringsbøtte og heller over skyllevannet. Rører og lar hvile i 10 min.
4. Napper opp posen og lar den henge fra et dørhåndtak og renne av ned i bøtten. Når jeg ikke gidder å vente lenger heller jeg "second runnings" over i kokekjelen hvor vørteren fra forsukringsrasten nå mer eller mindre har nådd koking.
Med denne metoden ender jeg vanligvis mellom 70 og 80% utbytte fra mesken. Hvis jeg gjør det på vanlig BIAB-vis og bruker alt vannet på en gang, ender jeg ca. 10 prosent lavere. På et brygg med OG 1,067 ville jeg regnet med utbytte på 75% med mitt oppsett. Brygghuseffektiviteten er ganske lav, siden BIAB produserer mye trub, og jeg er fjollete og ikke vil ha for mye trub i gjæringskaret. Pleier å ende opp med ca. 27 L etter koking, og ca. 22 L til gjæring => Brygghuseffektivitet på ca. 60% hvis utbyttet fra mesken ligger på 75%.
Med litt planlegging/beregning tror jeg du skal klare å nå 30 L med OG 1,067 i en 56 liters gryte. Meld gjerne tilbake når du har prøvd! :yes:
Åsmund_ skrev:
Tollefsen skrev:
Tenker partiskylling i et gjæringskar.
Planlegger å varme malten opp til utmesk i kokekjelen, dumpe maltposen i et gjæringskar og tømme ca 5-10 liter varmt vann over det i 10-20 min. Mens dette skjer, starter jeg oppkok i kjelen og dumper skyllevolumet fra gjæringskaret i kokekjelen. Spørsmålet er: hvilken effektivitet kan jeg forvente når jeg har en kjele på 56 liter, ønsker en OG på 1.067 etter kok og et volum til gjæring på 30 L? Må jeg bumpe OG litt med DME?
Hvorfor ikke gjøre det ordentlig og ha kontroll over prosessen? Du får vel ikke ekstrahert noe særlig sukker før alfa- og beta-amalyse slår til. Har ekstremt lite erfaring med brygging men har lest litt, og dette er ikke i nærheten av det som står i læreboka
Frem til beta-amalyse så er det vel et enzym som gjøre noe med proteinrest som er aktivt (men dette er allerede tatt hånd om fra produsent). Ville ha prøvd dette i tepose skala før jeg hadde tatt det det live, tror tyngden på posen er minste problmet her. Om du vil illustrere hvor lett det er så er vel ekstrakt det letteste. Og har du nok humle så blir det jul uansett
Lykke til.
Utmesk gjøres for å denaturere enzymene
etter at forsukringen er ferdig.