Et par spørsmål (BIAB og Trub)

Tenker partiskylling i et gjæringskar.

Planlegger å varme malten opp til utmesk i kokekjelen, dumpe maltposen i et gjæringskar og tømme ca 5-10 liter varmt vann over det i 10-20 min. Mens dette skjer, starter jeg oppkok i kjelen og dumper skyllevolumet fra gjæringskaret i kokekjelen.  Spørsmålet er: hvilken effektivitet kan jeg forvente når jeg har en kjele på 56 liter, ønsker en OG på 1.067 etter kok og et volum til gjæring på 30 L? Må jeg bumpe OG litt med DME?

Tja. Om jeg sammenligner med den Bock'en som ble brygget i tråden jeg henviste til, så hadde jeg der 6kg malt, OG 1068 og 20l etter kok. Det var med en effektivitet på 76,5%. Skal du sitte igjen med samme OG på 30l betyr det at du må bruke 9kg malt for å nå det samme. Men jeg håper du har en plan med å løfte ut BIABposen. :biersmile:

Tollefsen skrev:

Planlegger å varme malten opp til utmesk i kokekjelen, dumpe maltposen i et gjæringskar og tømme ca 5-10 liter varmt vann over det i 10-20 min. Mens dette skjer, starter jeg oppkok i kjelen og dumper skyllevolumet fra gjæringskaret i kokekjelen.  Spørsmålet er: hvilken effektivitet kan jeg forvente når jeg har en kjele på 56 liter, ønsker en OG på 1.067 etter kok og et volum til gjæring på 30 L? Må jeg bumpe OG litt med DME?

Hvorfor ikke gjøre det ordentlig og ha kontroll over prosessen? Du får vel ikke ekstrahert noe særlig sukker før alfa- og beta-amalyse slår til. Har ekstremt lite erfaring med brygging men har lest litt, og dette er ikke i nærheten av det som står i læreboka :) Frem til beta-amalyse så er det vel et enzym som gjøre noe med proteinrest som er aktivt (men dette er allerede tatt hånd om fra produsent). Ville ha prøvd dette i tepose skala før jeg hadde tatt det det live, tror tyngden på posen er minste problmet her. Om du vil illustrere hvor lett det er så er vel ekstrakt det letteste. Og har du nok humle så blir det jul uansett :) Lykke til.

Ville ikke bekymret meg nevneverdig for vekta på posen, brygget selv BIAB juleøl, riktignok med endel mindre malt, ca 7-8 kg. Når jeg løfter ut meskeposen (som egentlig bare er et stort stykke nylonstoff fra IKEA) gjør jeg det med kjelen stående på gulvet, legger deretter posen på en stekerist fra komfyren som ligger over kjelen og skyller gjennom posen mens den ligger slik over kjelen. Så lenge du har en hel duk som meskepose og løfter mens kjelen står på gulvet tror jeg ikke vekten er noe problem.

Tollefsen skrev:

Vet ikke om det hjelper, men jeg kan jo fortelle hvordan jeg har gjort det de siste gangene jeg har brygget (50 L gryte, BIAB). Det er noenlunde tilsvarende det du planlegger, hvis jeg forstår deg rett.
1. Infusjonsmesk (BIAB) i ca. 75 min. med vann:malt-forhold på 3:1, rundt 20 liter. Varmer samtidig resten av vannet (ca. 15 L) til ca. 78 C i en annen gryte.
2. Varmer opp til utmesk (76C) og lar mesken bli der i 10 min.
3. Napper opp posen og holder den over gryten for avrenning så lenge jeg orker (ikke særlig lenge), før jeg hiver den i en gjæringsbøtte og heller over skyllevannet. Rører og lar hvile i 10 min.
4. Napper opp posen og lar den henge fra et dørhåndtak og renne av ned i bøtten. Når jeg ikke gidder å vente lenger heller jeg "second runnings" over i kokekjelen hvor vørteren fra forsukringsrasten nå mer eller mindre har nådd koking.

Med denne metoden ender jeg vanligvis mellom 70 og 80% utbytte fra mesken. Hvis jeg gjør det på vanlig BIAB-vis og bruker alt vannet på en gang, ender jeg ca. 10 prosent lavere. På et brygg med OG 1,067 ville jeg regnet med utbytte på 75% med mitt oppsett. Brygghuseffektiviteten er ganske lav, siden BIAB produserer mye trub, og jeg er fjollete og ikke vil ha for mye trub i gjæringskaret. Pleier å ende opp med ca. 27 L etter koking, og ca. 22 L til gjæring => Brygghuseffektivitet på ca. 60% hvis utbyttet fra mesken ligger på 75%.

Med litt planlegging/beregning tror jeg du skal klare å nå 30 L med OG 1,067 i en 56 liters gryte. Meld gjerne tilbake når du har prøvd!  :yes:

Åsmund_ skrev:
Tollefsen skrev:

Planlegger å varme malten opp til utmesk i kokekjelen, dumpe maltposen i et gjæringskar og tømme ca 5-10 liter varmt vann over det i 10-20 min. Mens dette skjer, starter jeg oppkok i kjelen og dumper skyllevolumet fra gjæringskaret i kokekjelen.  Spørsmålet er: hvilken effektivitet kan jeg forvente når jeg har en kjele på 56 liter, ønsker en OG på 1.067 etter kok og et volum til gjæring på 30 L? Må jeg bumpe OG litt med DME?

Hvorfor ikke gjøre det ordentlig og ha kontroll over prosessen? Du får vel ikke ekstrahert noe særlig sukker før alfa- og beta-amalyse slår til. Har ekstremt lite erfaring med brygging men har lest litt, og dette er ikke i nærheten av det som står i læreboka :) Frem til beta-amalyse så er det vel et enzym som gjøre noe med proteinrest som er aktivt (men dette er allerede tatt hånd om fra produsent). Ville ha prøvd dette i tepose skala før jeg hadde tatt det det live, tror tyngden på posen er minste problmet her. Om du vil illustrere hvor lett det er så er vel ekstrakt det letteste. Og har du nok humle så blir det jul uansett :) Lykke til.

Utmesk gjøres for å denaturere enzymene etter at forsukringen er ferdig.  ;)

Dette var gode tall ja! :ilike:

11 kg i posen greier jeg å løfte, den blir litt tung men jeg har gjordt det før. Eller mener dere at det er posen som ikke tåler det og revner? Planlegger bare å kjøpe en stor pose hos bryggselv, får spørre de hvor mye de tror posen tåler....
Positivt at dere greier såpass effektivitet med OG høyere en 1.060.  :amen:
Tror jeg beregner 70% effektivitet og skalerer oppskriften etter det. Da kan jeg vanne det ut litt for å treffe preboil OG dersom effektiviteten overskyter estimatet mitt. Blir litt mer øl en planlagt da... :ilike:

Når det gjelder å teste ut oppskrift på gjester så er jeg egentlig enig i at det kan være å invitere til trøbbel! Når jeg brygger india brown ale og kaller det juleøl til gjester som asossierer øl med ringnes, så er vel det også litt dristig. MEN, det er jo kjedelig å safe. Jeg kjører litt cowboy, det er spennende! >:D

For the record: Jeg mesker i en drøy time før utmesk ja, ellers blir det lite øl.... ;D

Brygget en Amerikansk havrestout idag og fikk en effektivitet på 81%. Meget fornøyd med det mtp sist brygging hadde jeg 61%. MEN jeg fikk noe så inn i hampen mye trub at det er latterlig. Jeg har tidligere brukt en slik saftsil pose for å filtrere trub men det måtte jeg bare gi opp for det tettet seg etter 5 sekund, så alt gikk i gjæringsdunken. Det er enn del havregryn i denne oppskriften så jeg mistenker at dette kan være synderen. Mesket på 55c-67c-78c. Mye trub er baksiden med BIAB tydeligvis.

Nå har jeg en pumpe som jeg bruker i 3-kjeleoppsettet mitt. Den må jeg også bruke på BIABen fordi jeg har motstrømskjøler, noe som ikke gir de beste resultatene for aromahumle dersom jeg dumper det rett i karet gjennom kjøleren. Kan jo forsøke å resikulere en del med den etter utmesk for å minimere trub etter kok. Egentlig er jeg ikke så bekymret for trub, BIAB skal i min verden være enkelt. Tidligere har jeg dumpet nesten alt til gjæring. Tenker å kjøre whirlpool og la det sette seg litt før tapping. Så ta med alt utenom den værste konen i midten, blir litt mer volum da.
Keep it simple tenker jeg når det gjelder BIAB. Dersom man skal finbrygge på alle detaljer så blir vitsen litt borte, da kan jeg heller ta opp alle kjelene og styre mye mer. Det er jo veldig morsomt men muligens et litt voldsomt førstemøte med hjemmebrygging for gjestene. De skal jo bare se hvor enkelt det kan gjøres.

Tenker jeg tar utgangspunkt i 10 kg i posen, utmesk, enkel skylling  gjæringskar og så har jeg litt DME-rester fra starteren jeg kan justere med. Volumet får bli det det blir tenker jeg, bare det blir 4-5 bjørnunger til hver gjest om 14-dagers tid så er målet nådd!

Takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger på BIAB :skitbra:

Tilbake
Topp