Etikett til juleøl

Har tappet mitt juleøl, siden jeg ikke rakk å lage et skikkelig et så satser jeg på at en mørkebrun ale vil gjøre susen denne gang. Så var det jo bare å sette igang med å lage en etiketten og jeg ble ganske fornøyd med den. Skulle bare ønske at jeg hadde en fargeprinter, men koselig ble det likevell.
 

Vedlegg

  • etikett-Jul-2013.png
    etikett-Jul-2013.png
    665,1 KB · Sett: 697
  • øll.jpg
    øll.jpg
    97,9 KB · Sett: 671
Til neste år skal jeg nok kjøre på med en fargeprinter, men for i år så for denne duge  :biersmile:
 
Fine etiketter, men hvorfor det med den renhetsloven? Fritz er litt koko der, også her i Norge har jeg sett det der, men likevel har bryggeriene vært frekke nok til å ta seg betalt mer enn 2 Pfennig for sin øl!
 
har ikke ment noe annet enn at jeg bare har brukt malt, humle, gjær og vann. Ingen krydder altså :)

Gulatingsloven var litt for tøff for meg ;)
 
Bjarni skrev:
har ikke ment noe annet enn at jeg bare har brukt malt, humle, gjær og vann. Ingen krydder altså :)

Gulatingsloven var litt for tøff for meg ;)

Godt at du ikke har skrevet "av 1516" i tillegg da, for da var ikke gjæren med, men du er nok på kanten uansett, for jeg regner med at du har tilsatt CO[sup]2[/sup] eller sukker  :jaha:
 
Det har du rett i, litt sukker tilsatte jeg. Men hva kan en bruke om enn ikke bruker sukker eller CO₂ for å få kullsyre?
 
Du kan jo ta av litt vørter, fryse den ned, og tilsette ved flasing/fating, bingo gringo. KISS, vil alltid være det beste!
 
Bjarni skrev:
Det har du rett i, litt sukker tilsatte jeg. Men hva kan en bruke om enn ikke bruker sukker eller CO₂ for å få kullsyre?

Må vel bliCO[sup]2[/sup]-fangst under gjæringen og gjenbruk av denne det  ::)
Men du er uansett mer innenfor enn tradisjonelle norske bryggerier som i årevis har hevdet at de har brygget etter Renhetsloven av 1516, på tross av tilsettning av både gjær, klaringsmiddel og CO[sup]2[/sup].
 
Ole Mørkved skrev:
Du kan jo ta av litt vørter, fryse den ned, og tilsette ved flasing/fating, bingo gringo. KISS, vil alltid være det beste!

Hvordan regner jeg ut mengde vørter og gjør det praktisk å bruke?
Om jeg skulle ha 6 gram sukker pr liter, hvordan tar man det regnestykket med vørter?

Fryse den ned? Altså lage isbiter av vørteren for eksempel og slenge dem i spannet eller må jeg koke den opp på nytt? (med tanke på risikoen for infeksjon) Eller kanske ha den ferdigkokte vørteren i en steril vakumpose og fryse ned og bare ha den rett i spannet når den skal brukes!
 
Eller kanskje ikke bry deg om renhetsloven som vel heller var en begrensning for ølbryggingen enn noe positivt.  ;D

Var ikke den først og fremst for å sikre bakerne (og dermed folket) hvete og rug til brød ? Renhetsloven spesifiserte vel byggmalt, vann og humle, og senere gjær.
 
Stein Norem Wisted skrev:
Eller kanskje ikke bry deg om renhetsloven som vel heller var en begrensning for ølbryggingen enn noe positivt.  ;D

Var ikke den først og fremst for å sikre bakerne (og dermed folket) hvete og rug til brød ? Renhetsloven spesifiserte vel byggmalt, vann og humle, og senere gjær.

Bryr meg vanligvis lite om den, men skal gi noen øl til slektninger, og to av de er litt opphengt i at øl ikke skal inneholde krydder, appelsinskall eller lignende. Så det var bare for å glede dem litt. Selv liker jeg å ha korrianderfrø i øllet om jeg kan. Akkurat nå har jeg et spann med belgisk wit som gjæres, og der har jeg både brukt korrianderfrø og bitter appelsinskall. Men samtidig kan det jo være greit å vite hvordan en kan følge renhetsloven :)
 
Bjarni skrev:
Stein Norem Wisted skrev:
Eller kanskje ikke bry deg om renhetsloven som vel heller var en begrensning for ølbryggingen enn noe positivt.  ;D

Var ikke den først og fremst for å sikre bakerne (og dermed folket) hvete og rug til brød ? Renhetsloven spesifiserte vel byggmalt, vann og humle, og senere gjær.

Bryr meg vanligvis lite om den, men skal gi noen øl til slektninger, og to av de er litt opphengt i at øl ikke skal inneholde krydder, appelsinskall eller lignende. Så det var bare for å glede dem litt. Selv liker jeg å ha korrianderfrø i øllet om jeg kan. Akkurat nå har jeg et spann med belgisk wit som gjæres, og der har jeg både brukt korrianderfrø og bitter appelsinskall. Men samtidig kan det jo være greit å vite hvordan en kan følge renhetsloven :)

Som så mye annet har renhetsloven blitt endreg gjennom tiden.
Som så mye annet har reklamen hatt sterk påvirkning på tolkningen av renhetsloven.

Tror ikke noen reagerer på din påstand på flasen (med unntak av kverulanter som meg som prøver seg på en dårlig spøk).

Likte forøvrig etiketten.
 
Veldig fin etikett.

Tør jeg spørre deg om hvordan du har festet denne? Og er den skrevet ut med blekkprinter?
Jeg har en blekkprinter og har til nå skrevet ut på etikettpapir, men disse ser jeg nå etter lang lagring er vonde å få av så jeg vurderer å gå tilbake til slips eller evt feste de med noe annet.
 
Pensle melk på baksiden av vanlig kopipapir. Sitter godt og lett å få av. Kjøp fargelaser, da holder fargene seg om etiketten blir fuktig
 
kintii skrev:
Veldig fin etikett.

Tør jeg spørre deg om hvordan du har festet denne? Og er den skrevet ut med blekkprinter?
Jeg har en blekkprinter og har til nå skrevet ut på etikettpapir, men disse ser jeg nå etter lang lagring er vonde å få av så jeg vurderer å gå tilbake til slips eller evt feste de med noe annet.

Har en laserprinter som jeg har brukt, og festet det med helt vanlig melk, fungerte overraskene bra.
 
Tilbake
Topp