Få tak i liten mengde destilert / demi-vann

Fått meg ett digitalt refraktometer og trenger destilert vann for å sikre kalibrering!

Hvor får mann tak i dette? Evt for trøndere, hvor i trondheim finnes det å få tak i om det finnes å få tak i? :)
 
Det har lite for seg for en hjemmebrygger å kalibrere et refraktometer i destillert vann. For det første er feilmarginene i våre beregninger av alkoholprosent mye større enn den minimale forskjellen på springvann og destillert vann. For det andre er det vel forskjellen i målinger mellom væsken vi starter med (springvann) og væsken vi ender med (vørteren), som er relevant. Så lenge man ikke brygger med destillert vann, så er det meningsløst å kalibrere med det. Rådet i bruksanvisningen gjelder nok laboratorieforhold.
 
Sist redigert:
Det har lite for seg for en hjemmebrygger å kalibrere et refraktometer i destillert vann. For det første er feilmarginene i våre beregninger av alkoholprosent mye større enn den minimale forskjellen på springvann og destillert vann. For det andre er det vel forskjellen i sukkerinnhold mellom væsken vi starter med (springvann) og væsken vi ender med (vørteren), som er relevant. Så lenge man ikke brygger med destillert vann, så er det meningsløst å kalibrere med det. Rådet i bruksanvisningen gjelder nok laboratorieforhold.

Starter med: jeg liker å nerde litt og tar ikke enkle rutiner tungt så fremt de er greie å følge(og f.eks destilert / demivann er greit å skaffe). Instruksen er å rengjøre før bruk og mellom hver bruk, jeg har ofte mer enn 1 batch som måles i samme omgang. :)

Biltema hsr jo Batterivann, hvet ikke om det er godt nok men:) Hvor kjøpte du aparatet?

Kjøpt brukt fra en som antageligvis handlet det på impuls :) batterivann er vel demineralisert vann? Sies å skulle funke det og. Skal stikke innom ett apotek og sjekke uansett. :)
 
Du trenger jo ikke mer enn et par dråper, så kok opp en kjele med vann, løft forsiktig av lokket og ta vare på de dråpene som renner av. Hvis du absolutt må ha destillert vann.
 
Du kan jo eventuelt koke opp litt vann og samle kondens fra grytelokket. Trenger ikke mange dråpene for å lese av på et refraktometer.
Edit: Så nettopp Dag sitt lignende innlegg rett over....
 
Som en som jobber med kalibrering daglig i ultra-rene omgivelser og har dette som fagfelt, stiller jeg meg helt og holdent bak ØyvindO her.
Det gir ingen mening for deg å kalibrere refraktometeret ditt med noe annet enn springvann, så lenge det er dette du benytter i bryggingen. Kalibrerer du med en væske du ikke selv benytter, så introduserer du en ekstra feilkilde i systemet ditt.

Ikke at bryggerutstyr nødvendigvis er nøyaktig nok til å detektere noen nevneverdig forskjell, men likevel.
 
Som en som jobber med kalibrering daglig i ultra-rene omgivelser og har dette som fagfelt, stiller jeg meg helt og holdent bak ØyvindO her.
Det gir ingen mening for deg å kalibrere refraktometeret ditt med noe annet enn springvann, så lenge det er dette du benytter i bryggingen. Kalibrerer du med en væske du ikke selv benytter, så introduserer du en ekstra feilkilde i systemet ditt.

Ikke at bryggerutstyr nødvendigvis er nøyaktig nok til å detektere noen nevneverdig forskjell, men likevel.


Notert. Men med din bakgrunnskunnskap på feltet spør jeg likevel :)

Hvorfor anbefaler da produsent akkurat dette? Og har det ikke noe for seg da mtp innholdet av egentlig alt mulig forskjellig i springvann kontra justert vann / vørter etc i det heletatt? Jeg er med på tanken bak dette dere sier, men er interessert i å vite litt hvorfor det ikke er noe poeng overhodet med kalibrering særlig da det anbefales i manual. :) blir jo nysgjerrig.

Legger ved at det er brouwland digitalt refraktometer det gjelder :)
 
Sist redigert:
Destillert vann kan man kjøpe på techbay.no, holder nok med springvann.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vi lager maaaaaange liter demineralisert vann, om du er i området (Høvik/Bærum) så skal du gjerne få et par liter :)
 
Apoteket selger destillert/RO vann. 21 kr literen. Bruker det til å kalibrere/teste egenvekt målere for laboratorier.
 
Tilbake
Topp