Nei, for all del. Jeg tenkte i all enkelhet bare at det var
praktisk å vite hvem som satt med spesialkompetanse på ulike felter. Det var det hele, og jeg er jo mildt sagt overrasket over reaksjonene på det. (Ikke spesielt henvendt til deg, dette.)
Utgangspunktet for artikkelen var ikke feil - den var jo ikke skrevet med denne diskusjonen for øye. Men du mener at den ikke kunne brukes, fordi den ikke tok utgangspunkt i situasjonen ved karbonering, om jeg ikke misforstår deg. Det er jeg usikker på. Et sted referer de til tilsetning av mye maltose etter at gjæringen er i gang (om jeg ikke misforstår formuleringen): "when Younis and Stewart
20 reinforced fermentations with high‐maltose syrups, they found that it led to significant decreases in acetate ester production, particularly with high‐gravity worts." Og sier ikke det det motsatte av hva du påstår? (Igjen: Her savner jeg fagkompetanse. Det blir ikke gode diskusjone av at vi slår hverandre i hodet med brokker av forskningsrapporter fra et fagområde ingen av oss behersker, samtidig som denne forskningen åpenbart er relevant for det vi diskuterer.)
Og nei, jeg tar det på ingen måte ille opp at du er glad du ikke stoler så lite på egne erfaringer som jeg gjør. Det er vel heller du som burde ta det ille opp at jeg ikke stoler så mye på dine erfaringer, heller - av prinsipp, riktignok, og ikke spesielt med tanke på deg. (Jeg mener jo at du antakelig er en vesentlig mer følsom smaker enn meg, og sånn sett har tilgang på et langt bedre måleinstrument enn jeg har
.)
Diskusjonen her begynner kanskje å bli for spesielt interesserte - nemlig oss to. Jeg håper virkelig vi får en sjanse til å ta den på den måten den fortjener - og sikkert er best tjent med - over flere gode glass øl
! Jeg begynner å få veldig lyst til å ta en kikk på domkirkeruinene nå
.