Falskbunn for Bryggselv 50l kjele

Nøkleby

Norbrygg-medlem
Jeg er på ete etter en falsk bunn til nevnte kjele. Vil ha en som ligge helt tett inntil kanten og dekker hele bunnen. Hvem skaffer noe sånt ? Brygg selv gjør det ikke og de jeg ser på nettet(hittil) er enten litt for store eller små.
Tenkte jeg skulle slippe styret med slissing av kobberrør og slikt nå og vil ha noe som jeg synes er lettere å rengjøre.
Noen tips?
Om jeg må kjøpe råmaterilene selv, hvor og hvilken størrelse på hull anbefales det.
 
Hvorfor vil du ha hele bunnen dekket? Jeg bruker en med 30 cm diameter i BB60'n, som har en diameter på 46 cm. Det funker veldig bra.
 
Tja si det...
Tanken var å ha en rist som ligger over kranhøyde så slipper jeg alt med slanger osv innvendig i kjelen.
Om effektiviten endres er vel egentlig ikke det jeg har tenkt mest på, mer heller det å slippe å tenke på om slanger sitter godt om man skal rør litt i mesken.

Kort fortalt så gjør det ting litt enklere.
 
OK, skjønner hva du mener. Men jeg har faktisk gått andre veien; jeg bruker ikke "silbunnen" til BB60'en lenger. Tenkte en del på om slangen kunne løsne i starten, men det har nå ikke skjedd enda. Om du er bekymret, kan du jo trå til med slangeklemmer.

Det er flere tråder på forumet. Sjekk denne: https://forum.norbrygg.no/threads/falsk-bunn.12860/ Du finner svar på noen spørsmål, i alle fall. Og bilde av en ekstremt rå silbunn - så hvis du har utstyret til å lage en ville jeg gått for å kopiere.

Vil du gjøre det enkelt, kan du vel mekke en enkel rist, og så bruke en stor BIAB-pose? Eller kle rista med poseduk? Jeg tror det funker greit.
 
Finest det ein blincman som er i nærheten?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Jeg kjøpte falskbunn fra Humlegården i Sverige til min 98 liter kjele fra Bryggselv. Den passet fint.

De har en på 40 cm i diameter her. Jeg har ikke prøvd den, men det kan være verdt å sjekke ut.
 
Blichmann sin skal passe i denne kjelen. Det samme skal den fra Humlegården. Men de trenger litt modifisering og prisen er relativt høy.
Jeg har 50L Bryggselv kjele selv og brukte lenge 30cm falskbunn med silikonslange, med stort hell. Den ble bytta ut med en egenprodusert falskbunn nå nylig, da jeg kom over en platebit som kunne tilpasses. For meg så var det prisen som avgjorde, men kan absolutt anbefale den billigste løsningen med 30cm bunn fra Bryggselv
 
Har ein 98liter Bryggselv ein blincman silbunn. Bruker ein silikonslange som ytter støtte på den. Det er ein god løsning

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp