Fat og kraner i hver sin etasje

Hei!

Vi holder på å planlegge nytt kjøkken og jeg vurderer mulighetene for å få tappekranene mine inn på kjøkkenet istedet for boden i kjelleren. Har ikke noe imot å gå ned for å hente et glass øl selv, men det blir litt teit å måtte sende gjester ned i rommet som det er på tide å innse at kommer til å være rotete for evig.

Men kjøkkenet er ikke større enn at jeg vil bruke minst mulig plass. Derfor vurderer jeg nå om det kan la seg gjøre å plassere fatene i kjelleren og tappekranene i kjøkkenet like over. Dette vil også gi kapasitet til flere fat enn om de er plassert i kjøkkenet. Jeg har hørt at dette kan skape problemer med skum pga større trykkfall i slangen. Er det noen som har erfaring med dette? Kunne det være en løsning å plassere fatene helt oppe under taket i kjelleren? I så fall trenger ikke høydeforskjellen mellom toppen av fat og tappekran være stort mer enn 1,6m.
 
Jeg har plassert kjøleskapet i kjelleren rett under kjøkkenet. Har brukt slanger med innerdiameter på 5 mm. Lengde ca. 3 meter, og borret meg gjennom taket i kjelleren.
Tenkte i utgangspunktet at jeg skulle bruke tynnere slange, men det var 5 mm. jeg hadde for hånden da jeg plutselig en kveld fant ut at det var på tide med kraner på kjøkkenet.  ;D

Har litt problemer med skum når fatene nærmer seg tomme. Det har jeg løst med at jeg kobler av gassen når det begynner å bli et problem. Nå har ikke jeg anskaffet meg regulator på hvert enkelt fat, så alle fatene har samme trykk. (Bortsett fra fatet med Stout, som jeg bruker egen gassflaske til dersom jeg har mulighet). Mulig at tynnere slange er bedre, og at dette vil redusere problemet.

Jeg vil si at det er bare å kjøre på med fat og kraner i hver sin etasje. Utrolig deilig å ha kraner på kjøkkenet.  :)
Og det er veldig populært for sønnene i huset. Særlig når far er borte.  ;D

Lurer stadig på hvorfor ikke alle har kraner med øl på kjøkkenet?  ???

Kjør på Espen. Ikke noe å lure på.

Per Arne
 

Vedlegg

  • PB042321.JPG
    PB042321.JPG
    416,2 KB · Sett: 817
Takker for svar :)
Jeg har akkurat shoppet stort og har nå regulatorer nok til å styre trykket individuelt på 5 fat, så jeg kan iallefall kompensere om det skulle trenges.

Hvor høyt trykk kjører du på fatene? Klarer du å pumpe opp øltyper som skal ha lavt karboneringsnivå? Engelsk Bitter med for mye kullsyre er ikke så fristende :)
 
På Ales bruker jeg ca. 1,1 bar. Stout noe lavere, ca 0,7 bar. (Grov skalering på manometeret, så vanskelig å lese av nøyaktig.)
Tror ikke du har noe problemer med å få øl med lite karbonering opp en etasje. Men dette er det sikkert noen som har erfaring med her på forumet.
Nå er det jo ikke helt tilfredsstillende å ha Stout og Ale i samme kjøleskap på samme temperatur. Så her må jeg nok finne på noe lurt.
 
Ser du har fått svar nok, men jeg legger meg opi dette alikevel :)
Hvor i allverden har du hørt om skumproblemer med øl i kjelleren ?
Jeg har kraner som tar imot 3 mm slange, 3,3 meter i isolasjonsstrømpe uten kjøling, fatene i kjelleren i kjøleskapet med stc-1000, ca 1,1 bar trykk, jeg synes ikke jeg har problemer men noen ekstra tørste synes det kunne gått fortere å tappe en halvliter.
Problemer blir det når ølet skal løftes over 10 meter, da må du øke trykket på fatet og da blir det for mye kullsyre mens det ideelle er nesyen 10 meter og grove slanger.

Jeg så en film det var linket til her på forumet, utdannede tappere i CZ, de tappet fort men hadde da 50/50 øl/skum, ventet til skummet var nede og tappet mere, men det går ihvertfall ikke fortere.
 
Antar det er tappekran på kjøkkenet han mener. :) Heldigvis ingen problem å få dette gjennom her. Den eneste som ikke godkjenner det helt må være svigerfar siden tvangskarbonering strider mot hans (tvangs)forestillinger (den var for fristende til å la være...) :p

Uansett, dette er godt nytt! Hvis jeg plasserer fatene i kjelleren så har jeg nok plass til å gå bananas med flere tappekraner og på sikt flere kammer med individuell temperatur! :) Også mulig at jeg får laget kjøle-"skapet" stort nok til å kunne modne øl under kontrollert temperatur. Ojoj, for en fin søndag!

@Oddvar: Husker dessverre ikke hvem som var skeptisk til høydeforskjellen. Tror det var noe jeg hørte like etter at jeg begynte å brygge.

Nå må jeg bare planlegge og bygge resten av kjøkkenet først. Blir vel fort 2014 før jeg får begynt på tappeanlegget...
 
Oddvar Demmo skrev:
StoreMy skrev:
Har ymtet frempå om det samme, men det er ikke mye velvilje å hente.
(men jeg gir ikke opp)

ymtet om hva ? øl i kjeller ?

Gir ikke det seg av trådens tema og at jeg har listet "Til Gjæring" og "På Fat" under innlegget?

Kraner og regulatorer er kjøpt inn sammen med Espen. De havner nok på et kjøleskap i kjelleren. Forsåvidt greit siden jeg drikker det meste av mitt øl i den etasjen.
 
Jeg tenkte bare bryggerfaglig StoreMy :)

Spøiller ingen rolle Espen hvem som sa det, bare litt rart.

Skum kommer hovedsaklig av høyt og brått trykkfall, setter vi 1 bar trykk på kranen så går trykket brått ned til 0 bar, men lar vi ølet gå gjennom en slange/rør på noen meter går trykket sakte og gjevnt ned til nesten 0 bar pga friksjonen, men når kranen er stenkt bygger trykket seg opp igjen i kranen på 1 bar, vi får da et lite splæsj og skum inntil trykket daler ned igjen.
 
Oddvar: Forstår jeg deg riktig at du ikke har samme problemene med skum når fatet nesten er tomt slik som jeg? Tynnere slanger, er det det som er svaret?
 
Ja med de dimensjonene du bruker ville jeg fått bare skum, jeg startet med 10 meter 6 mm. 70/30 skum/øl. men det var da først jeg oppdaget at kranene hadde ca. 3mm innløp ,3 kraner i ett tårn med slanger fra fabrikken, løse og lekke. :(
 
Er litt i samme setting selv. Holder på med å sette opp nytt kjøkken.
( har en god søknad inne for kran på kjøkkenet)

Hvordan blir det med øl som står i slanger fra fatene? Tapper dere ut dette først?
Og hvordan trykksetter jeg fatene? Blir ca 2,5 m høyde fra fat til kran.
Jeg får sikkert 4-5 m lengde på sangene fra kjøkkenbenken til kjellerrommet i kjelleren.
 
skal til å planlegge nytt kjøkken, og ser at råkjelleren faktisk ligger under kjøkkenet.. så denne tråden var jo bare midt i blinken for min del  :skitbra:
 
Konge :)
Vi får holder hverandre oppdatert på fremgangen i denne tråden da. Jeg har noen tanker om hvordan jeg skal ordne kjøling. Mer om dette når jeg har fått sjekket litt mer :)
 
Tenkte å trekke 3/16" fra kjeller, i rørisolasjon fra kjeller til lysthus. Blir spennende å se hvordan det går. Strekk på 30 meter, omtrentlig.
 
Da var endelig kraner på plass på kjøkkenet.
Fatene står trygt i kjølerommet i kjelleren.
 

Vedlegg

  • 20131103_204909.jpg
    20131103_204909.jpg
    1,4 MB · Sett: 311
Tilbake
Topp