Favoritthumle til pils?

Siden den blei god, den jeg har nå, kan jeg jo trygt anbefale det humleskjemaet:). Bør vel legge til at jeg stoppa nedkjølinga på 80 grader i 10 minutter for å få en slags whirlpooleffekt. Det skal i teorien ikke gi økt ekstraksjon av alfasyre, men en liten effekt har det nok.
Mistenker at det kanskje har litt meir effekt enn kva bryggekalkulatorane (i alle fall beercalc.org som eg bruker) seier. Sist gong eg brygga IPA opplevde eg i alle fall at det ferdige ølet smakte fleire IBU enn planlagt. Men då hadde eg 25 minutts rest på 85 grader før vidare nedkjøling.

Har ein 100 gramspakke med Spalt - til 16 liter ferdig vørter etter kok. Dette er omlag halvparten av batchstorleiken din. Og med tilnærma lik fordeling som du har - eg får noko meir på 30 minutt enn du - så blir det 30 gram @60, 40 gram @30 og 20 gram @2 minutt. Syns det virker litt rart med så mykje humle i tysk pils, men eg har liten erfaring så langt.

Kort om pH. Har tenkt å legge den rundt 5.2. Tysk pils kunne kanskje også hatt godt av å kome litt under 5.2?, ref: "More sharpness or tartness in beer: pH 5.1 to 5.2" (husker dessverre ikkje kjelde til denne).

Elles 2 deler sulfat, 1 del klorid. Burde det vore meir sulfat? Ser Jørgen O brukte 4:1.
 
Har ein 100 gramspakke med Spalt - til 16 liter ferdig vørter etter kok. Dette er omlag halvparten av batchstorleiken din. Og med tilnærma lik fordeling som du har - eg får noko meir på 30 minutt enn du - så blir det 30 gram @60, 40 gram @30 og 20 gram @2 minutt. Syns det virker litt rart med så mykje humle i tysk pils, men eg har liten erfaring så langt.
Holder akkurat på å koke en 50L batch av min vanlige nordtyske pils der jeg har rundt 300g med humle ekvivalent styrken i den Spalten så det blir vel omtrent likt med Finn Berger. Må faktisk være såpass for å få den nordtyske smaken jeg liker..
 
Holder akkurat på å koke en 50L batch av min vanlige nordtyske pils der jeg har rundt 300g med humle ekvivalent styrken i den Spalten så det blir vel omtrent likt med Finn Berger. Må faktisk være såpass for å få den nordtyske smaken jeg liker..
Kan eg forstyrre deg midt i kokinga med å spør kva pH og forhold sulfat:klorid du sikter deg inn på?
 
Mistenker at det kanskje har litt meir effekt enn kva bryggekalkulatorane (i alle fall beercalc.org som eg bruker) seier. Sist gong eg brygga IPA opplevde eg i alle fall at det ferdige ølet smakte fleire IBU enn planlagt. Men då hadde eg 25 minutts rest på 85 grader før vidare nedkjøling.

Har ein 100 gramspakke med Spalt - til 16 liter ferdig vørter etter kok. Dette er omlag halvparten av batchstorleiken din. Og med tilnærma lik fordeling som du har - eg får noko meir på 30 minutt enn du - så blir det 30 gram @60, 40 gram @30 og 20 gram @2 minutt. Syns det virker litt rart med så mykje humle i tysk pils, men eg har liten erfaring så langt.

Kort om pH. Har tenkt å legge den rundt 5.2. Tysk pils kunne kanskje også hatt godt av å kome litt under 5.2?, ref: "More sharpness or tartness in beer: pH 5.1 to 5.2" (husker dessverre ikkje kjelde til denne).

Elles 2 deler sulfat, 1 del klorid. Burde det vore meir sulfat? Ser Jørgen O brukte 4:1.
Vurderer å gå fra Beersmith til Brewfather og tester ut sistnevnte nå på en 30 dagers demo. I motsetning til BS kalkulerer BF også IBU på hopstand for humler tilsatt under kok.
 
Vurderer å gå fra Beersmith til Brewfather og tester ut sistnevnte nå på en 30 dagers demo. I motsetning til BS kalkulerer BF også IBU på hopstand for humler tilsatt under kok.
Beercalc som eg brukar har ein kalkulasjon for whirlpool, men det ser ut til at den gir høgare bitterheit med 15 minutts whirlpool enn 15 minutts kok noko som skal vere riv ruskande galt. Det er muleg eg ikkje forstår kalkulatoren.
 
Mistenker at det kanskje har litt meir effekt enn kva bryggekalkulatorane (i alle fall beercalc.org som eg bruker) seier. Sist gong eg brygga IPA opplevde eg i alle fall at det ferdige ølet smakte fleire IBU enn planlagt. Men då hadde eg 25 minutts rest på 85 grader før vidare nedkjøling.

Har ein 100 gramspakke med Spalt - til 16 liter ferdig vørter etter kok. Dette er omlag halvparten av batchstorleiken din. Og med tilnærma lik fordeling som du har - eg får noko meir på 30 minutt enn du - så blir det 30 gram @60, 40 gram @30 og 20 gram @2 minutt. Syns det virker litt rart med så mykje humle i tysk pils, men eg har liten erfaring så langt.

Kort om pH. Har tenkt å legge den rundt 5.2. Tysk pils kunne kanskje også hatt godt av å kome litt under 5.2?, ref: "More sharpness or tartness in beer: pH 5.1 to 5.2" (husker dessverre ikkje kjelde til denne).

Elles 2 deler sulfat, 1 del klorid. Burde det vore meir sulfat? Ser Jørgen O brukte 4:1.
Det går ei grense for alfasyreekstraksjon ved 80-82 grader. Så det skulle bli en merkbar forskjell på 85 og 80, sjøl om det ikke er noen brå cut-off.

Vannjustering av tysk pils har jeg aldri blitt helt klok på. Men jeg har landa på at en liten overvekt av sulfat er bra. Men det er ei myte at nordtysk pils blir brygga på hardt vann med mye sulfat. Vannforholda varierer mye i Tyskland, og det går absolutt ikke noen grense mellom sør og nord der.

Tenk på hva du liker. Mye sulfat => tørrere/bitrere, mye klorid => mer avrunda/maltsødme. Jørgens 4:1 - jeg visste ikke det - virker ganske ekstremt. Men Jørgen brygger godt lyst lagerøl; det har ikke hendt at jeg har smakt noe fra ham som ikke har hatt en wow-effekt:).
 
Tenk på hva du liker. Mye sulfat => tørrere/bitrere, mye klorid => mer avrunda/maltsødme. Jørgens 4:1 - jeg visste ikke det - virker ganske ekstremt. Men Jørgen brygger godt lyst lagerøl; det har ikke hendt at jeg har smakt noe fra ham som ikke har hatt en wow-effekt:).

@Jørgen O sier også 3:1 her. Men noen som har en mengde anbefaling?
 
Da jeg brygget hos Haandbryggeriet, hadde vi 3:1-forhold på sulfat-klorin (edit: eller 4:1?), men i det ølet jeg faktisk vant NM med, og med mange andre pilsnere jeg har brygget, har det typisk vært nærmere 1,5:1.

En må uansett prøve seg fram, og det er jo mange faktorer som påvirker opplevelsen her: Opplevd bitterhet fra ulike humletilsetninger, sulfat-klorid-ratio, tørrhet/FG, etc.
 
Sist redigert:
Da jeg brygget hos Haandbryggeriet, hadde vi 3:1-forhold på sulfat-klorid, men i det ølet jeg faktisk vant NM med, og med mange andre pilsnere jeg har brygget, har det typisk vært nærmere 1,5:1.

En må prøve seg fram, og det er jo mange faktorer som påvirker opplevelsen her: Opplevd bitterhet fra ulike humletilsetninger, sulfat-klorid-ratio, tørrhet/FG, etc.
Da er vi helt på linje, jo:).
 
Da jeg brygget hos Haandbryggeriet, hadde vi 3:1-forhold på sulfat-klorid, men i det ølet jeg faktisk vant NM med, og med mange andre pilsnere jeg har brygget, har det typisk vært nærmere 1,5:1.

En må prøve seg fram, og det er jo mange faktorer som påvirker opplevelsen her: Opplevd bitterhet fra ulike humletilsetninger, sulfat-klorid-ratio, tørrhet/FG, etc.
Ingen grunn til å tvile på dette forholdet, Jørgen O, men eg vil berre informere om at eg baserte 4:1 på denne tråden:
 

Vedlegg

  • F01F2967-6ACF-4B77-98D5-B7FD6EB75D97.jpeg
    F01F2967-6ACF-4B77-98D5-B7FD6EB75D97.jpeg
    317,2 KB · Sett: 35
Ingen grunn til å tvile på dette forholdet, Jørgen O, men eg vil berre informere om at eg baserte 4:1 på denne tråden:
Ja, se der, du. Da kan nok det stemme likevel. Nå finner jeg ikke noen target-vannverdier i notatene mine, ei heller totalt vannvolum, så da har jeg nok tallene fra bryggeren.

Regner med at jeg hadde det friskere i minne da jeg skrev innlegget du viser til. Nå forholdt jeg meg bare til hva andre skriver at jeg har sagt.
 
Sist redigert:
Vannet mitt er ganske greit, så jeg justerer ikke... pH har jeg heller ikke et altfor nerdete forhold til, 3% syremalt i gristen fungerer for meg.
I normalt norsk vann er det så lite mineraler, inkludert klorid og sulfat, at du alltid får full balanse mellom dem, på noen få ppm nær. Siden det er nest til ingenting av alt, kan vanskelig noe dominere på noen merkbar måte. Men lavt mineralinnhold har i seg sjøl en effekt, du får i følge Palmer en vannaktig ("watery") smak i ølet ved et mineralinnhold (TDS, Total Dissolved Solids) på under 100 ppm. (How to Brew s.362)

Nå veit jeg ikke hvordan vannet ditt er, så dette er en generell kommentar ut fra det vannet de fleste i Norge brygger med. Å ikke justere vannet er på sett og vis en form for justering, eller rettere sagt; det er et valg av en bestemt mineralprofil. Og hvis den funker, så er det så klart et fornuftig valg. Men samtidig; salttilsetninger er et verktøy på samme måten som valg av ulike malttyper og ulike humler, og virkningen er tydeligere enn virkningen av mange andre valg vi tar. Samtidig er det veldig enkelt; det er ingen tung teori du skal dukke ned i for å forstå nok av det til å kunne bruke det til å påvirke ølet ditt i den retningen du vil. Og det er veldig billig. Saltene koster nesten ingenting, og det eneste utstyret du trenger er et sett måleskjeer.

Dette er vel litt off topic, men virkninga av humle og vannjustering går hånd i hånd når vi jobber med å treffe de ulike pilstypene. Det kan kanskje være kjekt å tenke de to litt i sammenheng? Trives Saaz best i bløtt vann, montro? Framhever du de gode egenskapene ved Perle bedre med overvekt av sulfat?
 
Tilbake
Topp