Favoritthumle til pils?

Jeg har brygget ulike typer pils med Saaz og Mittelfruh, men favoritten har blitt en pils med Mt. Hood.
Grunnen til at den blir så vellykket kan selvsagt også være at oppskriften er annerledes (100% Bonsak fairytale og WLP840).
Men Mt. Hood står ikke noe tilbake for europeiske edelhumler.
 
Det er blitt den muligens beste pilsen jeg har brygga, så jeg ak absolutt anbefale Spalt. Krydra og "eikete", og noe udefinerbart som jeg liker veldig godt. ("Tonkabønner", sies det på sidene til BarthHaas:).) Ei humle jeg har liggende uprøvd så langt, er Opal. Smakskartet ser ikke så ulikt ut: https://www.barthhaas.com/en/hop-varieties/opal Det skal bli artig å teste den, også. Og Spalt er nesten umulig å få tak i - om ikke @Vladimir har igjen noe, da.

Ellers er jo stadig Perle ei favoritthumle.

Kølsch er et øl jeg mer eller mindre har gitt opp. Det er sjukt vanskelig å få den rein nok, og jeg liker den ikke når det blir merkbar fruktighet i den. Smakshumle skal ikke spille noen rolle i den - om den skal være typeriktig, da. Og ikke så mye bitterhumle, heller:).
Vladimir har igjen, bestilte akkurat.

På kölschen brukte eg 31 gram Hersbrücker på 30 minutts kok (23 liter ferdig vørter etter kok), ikkje tilsettingar etter den tid. Men det er kanskje litt mykje.
 
Sist redigert:
Kjenner ikke så stor forskjell på de vanlige ‘pilshumlene’.
Har tenkt å gå litt utenfor den vanlige løypa med et par bøtter i år.
Da blir det ei bøtte med Magnum både sent og tidlig og ei med Magnum for bitterhet og Strisselspalt for smak.
Bryggetabben med kun Magnum var det mange som likte.
Men så lik standard Norsk industripils den var nok ikke.
 
Min mest vellykka pilshumling så langt har vært med ganske liberale doser saaz og hersbrucker @30 og ikkeno seinere. Det blei veldig godt. Tror jeg skal holde meg langt unna noe humle seinere enn det i framtida.
 
Kjenner ikke så stor forskjell på de vanlige ‘pilshumlene’.
Har tenkt å gå litt utenfor den vanlige løypa med et par bøtter i år.
Da blir det ei bøtte med Magnum både sent og tidlig og ei med Magnum for bitterhet og Strisselspalt for smak.
Bryggetabben med kun Magnum var det mange som likte.
Men så lik standard Norsk industripils den var nok ikke.
En litt fristende ide er å prøve med bare én stor tilsetning av Magnum @20. 45 IBU:)!
 
Min mest vellykka pilshumling så langt har vært med ganske liberale doser saaz og hersbrucker @30 og ikkeno seinere. Det blei veldig godt. Tror jeg skal holde meg langt unna noe humle seinere enn det i framtida.
Jeg sitter akkurat nå med en pils med Spalt; 60 gr @60, 50 gr @30 og 40 gr @2 (og da stoppa jeg dessuten 10 min på 80 grader) - og det er ikke helt dumt. (40 IBU som kjennes ut som 40 IBU.) Men jeg er enig med deg i at det med mye/alt på 30 - eller 20, som jeg foreslo like over her - har noe for seg. Du maksimerer krydder på den måten, og jeg synes det er den beste delen av humlesmaken i pils.

Men så blei den altså ganske god, denne Spalt-pilsen:).
 
Jeg sitter akkurat nå med en pils med Spalt; 60 gr @60, 50 gr @30 og 40 gr @2 (og da stoppa jeg dessuten 10 min på 80 grader) - og det er ikke helt dumt. (40 IBU som kjennes ut som 40 IBU.) Men jeg er enig med deg i at det med mye/alt på 30 - eller 20, som jeg foreslo like over her - har noe for seg. Du maksimerer krydder på den måten, og jeg synes det er den beste delen av humlesmaken i pils.

Men så blei den altså ganske god, denne Spalt-pilsen:).
Tenkte jeg skulle lage en ny og dumpe et lass spalt i på 30. Evt litt perle ved 60 hvis jeg trenger mer bitterhet enn jeg har spalt til.
 
Men så blei den altså ganske god, denne Spalt-pilsen:).
Hadde mer Mittelfrüh enn antatt. Så det blei to batcher med den - og har fremdeles nesten 400 gram igjen.. De får ryke i en Glazen Toren de tenker jeg. Spent på om årets pils blir mer tilbake til 2020 batchens skarphet. Diamond var som @Holmentoppen sa, best i mørkere øl. Julebokken var helt super, mens pilsen brygget med den ble aldri helt 100% klar og ikke så definert som jeg skulle ha ønsket. Digresjon. Skal brygge en batch til med pils så har vi 8-9 fat til vår og sommer, det må da vel holde. Lurer på å ta enten Perle eller Spalt da på den.
 
Hadde mer Mittelfrüh enn antatt. Så det blei to batcher med den - og har fremdeles nesten 400 gram igjen.. De får ryke i en Glazen Toren de tenker jeg. Spent på om årets pils blir mer tilbake til 2020 batchens skarphet. Diamond var som @Holmentoppen sa, best i mørkere øl. Julebokken var helt super, mens pilsen brygget med den ble aldri helt 100% klar og ikke så definert som jeg skulle ha ønsket. Digresjon. Skal brygge en batch til med pils så har vi 8-9 fat til vår og sommer, det må da vel holde. Lurer på å ta enten Perle eller Spalt da på den.
De to jeg liker best så langt:). Men det er jo ikke så mye galt med de andre kontinentale humlene jeg har prøvd, heller.

Interessant det med Diamond. Jeg blir ikke overraska om jeg ender opp med w-34/70; det er liksom ikke noe galt med den. Men jeg tester ut Imperial L17 Harvest også nå. (Den står på 12 grader og stinker noe alldeles forj...... :).)
 
Hadde et par pils fra Sandefjordsbryggeriet Fjordfolk for ikke lenge siden. Pingvin Pils. De synes jeg var skikkelig gode. Vet ikke hva slags humle som er brukt, men fikk en sånn "SMaSHing lite" følelse :) Synes den var bitrere enn oppskriften deres indikerte...
 
Diamond var som @Holmentoppen sa, best i mørkere øl. Julebokken var helt super, mens pilsen brygget med den ble aldri helt 100% klar og ikke så definert som jeg skulle ha ønsket.
Med fare for å dra tråden i feil retning: Husker jeg hadde en dårlig opplevelse med Diamond for et par år siden. Har gitt den nye sjanser – og har vært godt fornøyd med den også i lyse øl nå i høst. Laget vel 4-5 stykker på rappen – og alle ble vellykkede.
 
Det er vel fare for at den er drukket opp til sommeren:). Etter 6 ukers kaldlagring skal den være ganske drikkelig
Såpass ja. Ikkje den verste skjebna ein kan oppleve det. Men i så fall blir det både mild og kölsch til våren (oh yeah).

Men tilbake til pils. Kor mange gram Spalt-humle pr liter vørter ved 25-30 minutts kok kan du tenke deg blir ein god del, men ikkje i overkant mykje til ei herleg humla pils? 3 - 4 gram pr liter?
 
Sist redigert:
Såpass ja. Ikkje den verste skjebna ein kan oppleve det. Men i så fall blir det både mild og kölsch til våren (oh yeah).

Men tilbake til pils. Kor mange gram Spalt-humle pr liter vørter ved 25-30 minutts kok kan du tenke deg blir ein god del, men ikkje i overkant mykje til ei herleg humla pils? 3 - 4 gram pr liter?
I den jeg drikker på nå, brukte jeg 60 gr @60, 50 gr @30 og 40 gr @2, og det var til et brygg på 33 liter etter nedkjøling/før tapping til gjæringskar. (Jeg tar av 2 liter til karbonering, og beregner 4-5 liter tap til kjelen.) Hvis du skal satse alt på 30-minutterstilsetninga, kan du jo bare ha i det som trengs for å nå IBU-målet. Spalt'en fra Vladimir har 4,7% alfasyre, så det trengs en del. Til et brygg på 33 liter trengs det 140 gr @30 for å nå 40 IBU. Det vil si 4,2 gr/liter - hvilket jo var hva jeg brukte, bare fordelt på tre tilsetninger.

Jeg hadde ikke hatt skrupler med å teste ut 4 gr/l på 30. Ser faktisk ikke bort fra at det er aktuelt å gjøre det:). Men vær forberedt på at det kan bli heftig!
 
I den jeg drikker på nå, brukte jeg 60 gr @60, 50 gr @30 og 40 gr @2, og det var til et brygg på 33 liter etter nedkjøling/før tapping til gjæringskar. (Jeg tar av 2 liter til karbonering, og beregner 4-5 liter tap til kjelen.) Hvis du skal satse alt på 30-minutterstilsetninga, kan du jo bare ha i det som trengs for å nå IBU-målet. Spalt'en fra Vladimir har 4,7% alfasyre, så det trengs en del. Til et brygg på 33 liter trengs det 140 gr @30 for å nå 40 IBU. Det vil si 4,2 gr/liter - hvilket jo var hva jeg brukte, bare fordelt på tre tilsetninger.

Jeg hadde ikke hatt skrupler med å teste ut 4 gr/l på 30. Ser faktisk ikke bort fra at det er aktuelt å gjøre det:). Men vær forberedt på at det kan bli heftig!
Takk så mykje!

Tidleg i bryggekarriæra sette eg eit ekstraktsett med mykje ekstra Perle til både bitter, smak og aroma. Var godt fornøgd med det den gongen, men det er over 11 år sidan.

Eg får legge litt band på meg sjølv innleiingsvis på denne tyske tørre pilsa, men eit par gram pr liter @30 må nok til. Så får eg vurdere om eg skal slenge i litt aromahumle mot slutten eller berre satse all humletilsetting på 60 og 30.
 
Takk så mykje!

Tidleg i bryggekarriæra sette eg eit ekstraktsett med mykje ekstra Perle til både bitter, smak og aroma. Var godt fornøgd med det den gongen, men det er over 11 år sidan.

Eg får legge litt band på meg sjølv innleiingsvis på denne tyske tørre pilsa, men eit par gram pr liter @30 må nok til. Så får eg vurdere om eg skal slenge i litt aromahumle mot slutten eller berre satse all humletilsetting på 60 og 30.
Siden den blei god, den jeg har nå, kan jeg jo trygt anbefale det humleskjemaet:). Bør vel legge til at jeg stoppa nedkjølinga på 80 grader i 10 minutter for å få en slags whirlpooleffekt. Det skal i teorien ikke gi økt ekstraksjon av alfasyre, men en liten effekt har det nok.
 
Tilbake
Topp