Fellesbrygging til NM

BjarneHB skrev:
Jon S skrev:
Jeg kan gjøre klart og varme vannet til kl.11 , Helge har sikkert et eget meskeskjema på oppskriften i tillegg til gode tips  :jaha:

Med denne oppriften pleier jeg og meske inn med 26l vann på 60C, så 60min på 66C og utmesk på 15min 78C. Og så er det noen triks i ludo med skyllingen av malten som jeg skal vise deg.

OK, da varmer jeg opp 52 liter til 60 grader. bruker du 10 min på denne?
 
Hællå

Da er alt klart til i morgen  :yes: , har i dag prøvekjørt Speidelen... ,  Varmet opp 55 liter vann , brukte 10 kg malt,  mesket på 62 grader 20 min. og 67 grader 40 min. Utmesk på 78 grader 10 min. Skylte så med 9 liter vann på 78 grader, koketid 80 min. Fikk ut 42 liter til slutt med OG på 48  :biersmile:

Da er "smykket" vasket og klart til  brygging i morgen  ;D ;D  Velkommen !!  ;D ;D
 
Sitter å justerer oppskriften nå og skal veie opp ingrediensene etterpå. Høstet gjæren i går så den er fersk og fin :ilike: Litt travelt i dag men skal prøve å tappe med noen flasker rosa lager ;D
 
Hei gutta.
Nå står brygget i kjøleskapet, så nå er det bare å vente og se.
Jeg er mett enda Jon, karbissene var kjempegode. >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
 
Det er bra Knut , får håpe Hilde ikke lagde middag forgjeves... , ølet blir sikkert bra , det ble en klar vørter  ;D
 
Hvordan var det med fat? Skulle de på det magiske fatet ditt Knut? Eventuelt mål på denne, da jeg tenkete å prøve å bygge en "bar"/"isolert skap" tingdingsedangs.. Er det forresten noen i lauget som har kran med gjennomføring å låne bort til NM?  :angel:
 
Vi bør vel først lagre det på to cornelius først, og så eventuelt tappe over på 50 liter etterpå.
Har jo tårnet jeg fikk med tra Jon, kan vi bruke det?
 
Hehe, du skal slippe å benytte gullkrana  >:D Knut, men takk som byr. Tenkte på 2 gjennomføringer i en "vegg".. Jeg tenkte å ha fellesbrygget + min i "baren på hjul". Har 2 stykker selv, men dem er påmontert i øleskapet. Vil helst slippe å demontere dem. Kan høre med bryggeland om de har noe. Men kom gjerne med noe hvis noen andre har.
 
Jeg har to gjennomføringer og en kran på lager ;D Jeg kan også låne en kran fra kjøleskapet under NM. Fat er ikke noe problem, masse på lager  :biersmile:
 
Tilbake
Topp