filtrere og flasking

Jeg filtrerer ikke øl som jeg lager men trenger en løsning her.. I dag tidlig åpnet jeg gjæringkaret og øl var dekket av en brun tørraktig greie. Luktet bra i alle fall. Jeg tok bort det meste og begynnte omstikking til neste dunk med sukkerlake. Deretter brukte jeg samme hevert til flasking. øllen er veldig klart men jeg fikk med en del brune klomper, 1 mm stor noen ganger. Gjærkake på bunnen besto av samme brune klompestruktur. Hvor og hvordan skal jeg filtere i hele flaskingprosessen? Jeg må få med gjærcellene i flasker men ikke resten :)
Heverten suger en del opp  :nosmile:
 
Heverten går jo som regel ikke helt til bunns, da den har et slags lokk rundt enden av røret. Man kan prøve å holde hverten i midten av ølet for mesteparten av omstikkingen, men ellers har jeg heller ikke noen enkel løsning.

Det kommer jo også litt an på hva slags gjær man bruker i forhold til hvordan det oppfører seg. Når du bruker en annen gjærtype neste gang så kan dette problemet være borte. ;)
 
Stemmer. Jeg har ikke dette problemet med WLP500, men brukte T-58 nå. Helt annerledes. Neste brygg er det flytende uansett igjen. Magnetrører jobber  ;D
 
I går hadde jeg det samme problem men det var WLP500 gjær denne gangen. Da jeg åpnet gjæringsdunken var hele overflate dekket med en 1 mm tykk lag av brun korrelaktig greie  :nosmile:. Om det er rester av humle etter hovedgjæring eller gjærklomper vet jeg ikke. Jeg fikk ikke ungå at en stor del flasker inneholder disse klumper nå.

øllen smaker veldig bra derimot!  :namnam: veldig lovende  :skitbra:
 
Det høres helt kurant ut. Alle disse typer gjær, selv om de alle tilhører Saccharomyces cerevisiae, har ganske ulike måter å fungere på.
 
Jeg tror det er lurt ikke å prøve å øse opp et slikt gjærlag før omstikking. Da vil man dytte en god del biter ned i ølet, og disse vil bli med over i dunken man stikker om til, og blir deretter fort med på flaskene. Om man lar laget være i fred, vil det etter min erfaring bli trykket ut ot sidene i karet, og bli hengende igjen på veggen i dunken etterhvert som den tømmes. 
 
Gahr skrev:
Jeg tror det er lurt ikke å prøve å øse opp et slikt gjærlag før omstikking. Da vil man dytte en god del biter ned i ølet, og disse vil bli med over i dunken man stikker om til, og blir deretter fort med på flaskene.  

men det var akkurat det som jeg gjorde før omstikking og flasking  :trist:
 
Tilbake
Topp