Flaskebomber

loebrygg

Norbrygg-medlem
I følge bryggselv https://oslo.bryggselv.no/glassflasker/106841/flasker-i-eske-0-33-liter-24-stk-26-mm-kronekapsel skal flaskene deres tåle opp til 10 bar
16 bar for champagne flasker
Så du skal karbonere ganske kraftig for å få flaskebomber (Brewersfriend kalkulatoren går bare til 6 bar. Da trenger du 20 g/L noe som også vil gi 1 hel prosent ekstra alkohol i ølet)https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Jeg mistenker de som har opplevd flaskebomber har hatt veldig skjøre bjørnunger
 
Man kan filosofere videre, hvis man karbonerer normalt med 6 g/L må en evt. infeksjon senke fg ytterligere 6 poeng før man oppnår 6 bar inni flaska. Og enda skal den tåle 10 bar hvis den er ny
 
Flaskebomber er vel også brukt om skumbomber. Øl som skummer kraftig over ved åpning. Slike man helst ikke skal åpne over velkomne gjesters selskapskjoler.
 
Flaskebomber er sånne som smeller, ja. Og de jeg har opplevd, var bjørnunger. Har hatt andre typer flasker som har mista bunnen, men da har det nok rett og slett vært en svakhet, for det har vært enkeltflasker i brygg som ellers har vært ganske normale.

Jeg er litt usikker på om det er grunn til å slappe av likevel. Bryggerier har jo hatt problemer med dette pga. hopcreep, som nok kan bygge opp et anselig trykk. Og om du har fått inn en diastaticus, kan det bli veldig mange ekstrapoeng.
 
Jeg tror kanskje frykten for flaskebomber er noget overdrevet ja. Er det egentlig noen som har opplevd at en flaske har eksplodert?

Jeg har som Finn opplevd at bunnen har løsnet på noen få flasker, men tror ikke det har noe med høyt trykk å gjøre.
 
Jeg tror kanskje frykten for flaskebomber er noget overdrevet ja. Er det egentlig noen som har opplevd at en flaske har eksplodert?

Jeg har som Finn opplevd at bunnen har løsnet på noen få flasker, men tror ikke det har noe med høyt trykk å gjøre.
Ja, jeg har opplevd det. Det var ikke særlig artig. Og en kamerat av meg opplevde det skikkelig dramatisk. Det satt glassbiter i taket! Så fenomenet er virkelig nok, og det er viktig å være klar over hvor farlig det kan være.
 
Jeg tror kanskje frykten for flaskebomber er noget overdrevet ja. Er det egentlig noen som har opplevd at en flaske har eksplodert?

Jeg har som Finn opplevd at bunnen har løsnet på noen få flasker, men tror ikke det har noe med høyt trykk å gjøre.
Jeg finner fortsatt glassbiter på grovkjøkkenet etter flaska som smalt for noen år siden. Fint merke i taket også.
 
Og på hvilket trykk løsner korken?

Dersom man har glemt en flaske litt lenge i fryseren, da begynner det som regel å lekke fra korken før den knuser/ sprenges.
 
men er det noen som har opplevd det med skikkelige flasker, pent brukte?
Ja. To flasker eksploderte på kjøkkenbenken. Var heldigvis hjemme og hørte smellet, så fikk ryddet opp før det fikk sivet inn i møbler og parkett.

Som Håkon sier, så er det noe dritt å finne fram verneutstyr og håndtere resten av flaskene. La dem i ei bøtte med vann og fikk av korken uten at flere røk.

Jeg mener også vi hadde et NM-bidrag som eksploderte for en god del år siden.

Og la oss heller ikke glemme Ringnes Julebokk som måtte trekkes fra markedet i 2013 https://forum.norbrygg.no/threads/ringnes-julebokk-tilbakekalles.18201/
 
Den gang det ble brukt Bjørnunger?
De er mye skjørere i glasset. Jeg sier ikke at det ikke kan skje, men hvis det stemmer det BS skriver skal det litt til for champagne og nye longneck flasker
Husker ikke om det var longneck eller gjenbruksflasker. I utgangspunktet er jo gjenbruksflasker tykkere og mer solide, men skal jo også tåle gjenbruk.

Poenget er at det skjer. Mange hjemmebryggere har opplevd det. Kommersielle bryggerier har opplevd det. Store og små.

Og, ja, det skjer med nye flasker og gamle flasker.
 
Mange hjemmebryggere har gått over til boks pga sikkerheten :rolleyes: .
Det synes jeg er å gå til ytterligheter. Men jeg tar noen forholdsregler. Flasker til karbonering får alltid et dekken, og jeg setter dem på sånne plastbrett til møkkete sko om jeg har den minste mistanke om at de kan være risikable.

Det skal en del til, det skal sies. Når jeg har hatt krypende infeksjoner av typen som utvikler seg langsomt til skumfontener, kan det være ganske bra trykk uten at de smeller av. Men da har det hendt at ei flaske eller to har mista bunnen - også av longnecks, dvs. av ikke-bjørnungetyper. Det har skjedd når jeg bare har utsatt altfor lenge å slå ut ølet - og da har jeg utsatt det lenge!
 
Tilbake
Topp