Flaskekarbonering med karbonator.

Er det noen som har erfaring med flaskekarbonering med flaskekarbonator? Ser for meg at det er en grei måte å karbonere på i halvannenlitersflasker f.eks. Men spørsmålet er om det vil gi tilstrekkelig karbonering, og hvor lang tid det vil ta å karbonere en flaske. Ved første øyekast virker det som en rimelig og enkel måte å lage bunnfallfritt flaskeøl uten corneliusfat. Fin for karbonering av citer også? PETflasker fra brus tåler jo endel trykk før de går i lufta.

At det blir litt ekstraarbeid er greit, så lenge en kan karbonere tilstrekkelig på rimelig tid, et par timers arbeid for 20L kan jeg nok overleve med i startfasen før det blir dyrere investeringer.

Runar
 
Det er to måter å karbonere på, sette på trykk og vent til neste dag og sett på trykk igjen, da trenger du ihvertfall 3 dager, eller å riste det inn med en gang, da trenger du nok ett par timer, kondis, masse muskler og øl.
:)
 
Huffameg. Par timer per flaske?? Eller totalt på 20L?

Eneste alternativ er å riste til man blir grønn, kan ikke bruke en måned på bare trykksetting o_O


Fankern... Kanskje bare la være å leite etter billige løsninger, det blir bare tull :)
 
:) Du setter på trykket på alle flasker hver dag i tre dager etter bruksanvisningen det.
Jeg har brukt en slange fra Co2 flaska inn på korkene og ristet med trykket på i noen minutter, vel det kan gå på 2 timer men jeg tror ikke du er så sterk og kondisjonert.
Men du må vel ikke ta alle flasker med en gang, heller få ut lufte og bruk noen dager.
Men det er klart, rett på fat er det eneste riktige, karbonator og korker koster noen hundre kroner, mange korker lekker, erfaring må høstes, anbefaler det ikke.
 
Takk for godt svar!

Et par brukte fat og ei co2flaske koster et par lapper. Men then again, har svidd av større penger på mer fjottete greier enn det. Skjønner egentlig ikke hva jeg maser etter :D
 
Fannt ut det samme etter å ha karbonert på 1,5 liters flasker det første brygget.  Bare å peise på!
 
Karbonerte naturlig med sukkerlake men fannt fort ut at det var feil størrelse på flaskene.  Bruker fat og 033 flasker nå og karbonerer fremdeles naturlig men har planer om å tvangskarbonere en pilsner som blir brygga bare kjelleren blir kald nok.
 
Om målet er så lite bunnfall som mogeleg er fat vegen og gå.
Å sette gjæringsdunken kaldt eit døgn før tapping til fat/flaske vil som regel gi klarare øl.
Om du vil kan du tappe fra cornelius til flaske etter kunstig karbonering og slik ha flaskeøl med minimalt med botnfall.
 
Skjønner visst nå at det er cornelius som gjelder. Legger alle andre tanker på hylla :)

Og, Oddvar, er da ikke så hårsår ;)  Er -jeg- som ikke kan noe om dette, så tar imot råd ,med og uten brodd, med takk!
 
Tilbake
Topp