Flasketyper! Hva skal jeg velge?

Hei Forum,

Jeg har sittet på gjerdet i lang tid, men det nærmer seg innkjøp av utstyr nå. Det ser ut til å bli en Speidel 50L. Men, i all listeskrivingen stoppet jeg opp på valg av flasker. Her trenger jeg litt hjelp.

Patentkort flaskene http://www.bryggselv.no/products/flaske-n-05l-med-patentkork-
Har folk gode erfaringer med disse?
Det vil jo ta lang tid å flaske 50L øl på 0,33 flakser.. i tillegg til korking. For ikke glemme vasking!
Tenkte derfor å spare inn litt tid på patentkork 0,5L flasker.

Hvordan gjør dere dette?

Mvh
2mas
 
Patentkork 0,5l er praktisk, men vanlige 0,5 eller 0,33 er også kjekt, fex til å gi bort og litt ettersom hvor mye man har lyst på. Jeg pleier å bruke litt forskjellige størrelser, både 0,33 og 0,5.

Mindre flasker er også fint til sterkere øl, samt at konkurranser vel pleier å kreve 0,33

Til spesielt sterke brygg pleier jeg å bruke 0,25
 
Mener jeg har hørt at patentkorkene er en slags sikring mot flaskebomber også da trykket vil presse seg gjennom pakningen føre flaska ryker hvis flaska er helt inntakt. Usikker om det stemmer.
 
Her bruker jeg kun 0,5 liters type nøgne ø samt 0,33 av brewdog/lervig type og jeg er fornøyd med disse. Jeg har aldri brukt patentkorkflasker så jeg har ikke erfaringer med disse, jeg synes det virker litt "hi tech" med skikkelige crownkorker :p Vi leker da ikke bryggeri.
 
Jeg kjøpte 48 slike flasker fra norbrygg. Flesteparten fungerer utmerket og er etter mitt syn pen estetisk å se på, og gir det lille ekstra utseende for å være hjemmebrygget.
Dessverre har jeg erfaring at noen flasker, 5-8 stykker, ikke holder tett i korken og karboneringen uteblir.
Mulig det er pakningen som er dårlig eller at jeg slurver når jeg setter på korken.

I dag bruker jeg mest vanlige 0,33 ølflasker, men flasker alltid noen med patentkork for å ha til gjester.
 
Jeg bruker både "crown caps" og patentkorkflasker. Synes patentkorkene er veldig lettvinte, og de er lekre å se på. Skyller de rett etter bruk. Men for å gi bort så er kanskje "vanlige" crown caps å foretrekke, folk er jevnt over ikke så flinke til å vaske flasker selv om man ber de om det ...
 
Jeg hadde styrt unna patentkork, crown korker fungerer utmerket og gir deg en kostnad på 23 øre pr flaske og da vet du at det er sterilt og tett.
Som mange nevner ovenfor så er det fint å variere i størrelse, så ta også vare på de små.

Da du er i startgropa så ville jeg ha gått til innkjøp av en haug med 26mm 0,5 flasker (og eventuelt fat). Skyll flaskene etter at du har tømt dem og informer mottagere om returpunkt for tom flaskene. Finn en god rutine for klargjøring av flasker, da slipper du stress den dagen det skal tappes. Skriv batch nummer på kork slik at du kan skille dem. Personlig foretrekker jeg å kombinere flasker og fat da dette er tidsbesparende og emballasjekostnaden ca. den samme.
 
Har du pengene til det er fat den absolutt beste løsningen.
"Flaskedagen" reduseres fra et par timer jobbing til 20 minutteter - inklusive vask.
 
Fat og Beergun.

Når jeg flasker, det er imidlertid sjeldent, går brygget på 0,33-flasker. Startet med Nøgne Ø-flasker men synes det var kronglete å måtte åpne 0,5l av ølet hver gang jeg ville ha en smak.
 
0.33 flasker fra Rimi, Rema, Kiwi osv. er en enkel og god løsning. Snakk med den lokale kjøpmannen om å få kjøpe pant. Gi noen flasker med ferdig brygg i retur. Lag stilig etikett.

Mandag eller tirsdager er en god dag. For da er panterommet overfylt av flasker som ble pantet i løpet av helgen. Er du heldig får du plukke selv og da slipper du flasker med snus og sneiper.
Billig blir det og.
 
Tilbake
Topp