Flasking av Brett Saison - Hvordan få korrekt karbonering

steinmb

Norbrygg-medlem
Hei
Har en 160 dager gammel Saison som ble laget med WLP670. Denne gjæren er en blanding av saisongjær og brettonomyces. Første gang jeg flasker en brett saison og lurte på om det var noe jeg skulle passe på?

Har ikke målt SG på den men mistenker at den har på denne tiden tørket rimelig ut. Vil den f.eks trenge mere sukker enn en "vanlig" saison osv? En kompis laga nettop en og den av en eller annen grunn ble underkarbonert så ble plutselig nervøs...
 
Så lenge den har tørka helt ut er det bare å karbonere som vanlig. Kanskje ha i litt champagnegjær for å sørge for at karboneringen skjer rimelig kjapt.
 
Eneste er at det kan være mindre CO2 i løsning enn i øl er ferdig med primærgjæring. Spesielt langtidslagret på eikefat kan startvolum av CO2 være litt lavt. Kan kompenseres for med mer sukker, men vanskelig å vite på forhånd.
 
Takker for svar. Med input fra folk smartere enn meg har jeg klekket ut følgene onde onde plan: Skal legge meg litt høyere enn hva jeg vanligvis bruker, kansje hoppe over sjampisgjær men la den stå varmt lengre enn vanlig sånn siden karboneringen vil trolig skje langsommere enn vanlig.
 
Tilbake
Topp