Flasking - hva bør man tilsette? Sukkerlake, sukkerbiter, "drops" etc?

Jeg skal til å flaske i dag, og lurer på hva jeg bør fylle på før jeg heller oppi brygget..
Sukkerlake, sukkerbiter, "drops" har jeg hørt folk har brukt.
Hva anbefaler dere?

Dette er til Lervigs "Lucky Jack".

Hei. Bryhilds Sitrondropps gir sikkert en fin syrlighet på IPA. Nei, spøk til side.... Jeg har kun erfaring med vanlig hvitt sukker bruker 130-150 gram alt etter øltype på 25 liter. Gir dette et godt oppkok med et par desiliter vann. Og så i kaldt vannbad til det er 20 grader sånn ca. Stikker om øllet til nytt kar og rører litt forsiktig inn litt og litt etterhvert som jeg stikker om. Har bare gode erfaringer med det.
Cooper karboneringsdropps har jeg ikke prøvd. Syns det virker dyrt og tungvinnt.

Sabeltann

Dette lurer jeg på også, jeg skal tappe akkurat det samme som deg (fra bryggselv).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aha, så det er lurt å helle over ølet fra gjæringskaret til den andre dunken jeg kjøpte med (og sile ut grums i samme slengen), før jeg blander sukkerlaken med ølet, for så å tappe det på flasker?
:eek: Det var en laaang setning...

acedynamite skrev:
Aha, så det er lurt å helle over ølet fra gjæringskaret til den andre dunken jeg kjøpte med (og sile ut grums i samme slengen), før jeg blander sukkerlaken med ølet, for så å tappe det på flasker?
:eek: Det var en laaang setning...

Lag sukkerlake med 6gr sukker pr liter vørter og kok opp i noen dl vann. Hell dette oppi et desinfisert tomt gjæringskar og bruk heverten til å helle ølet oppi karet med sukkerlaken. Jeg pleier å legge slangen langs veggen slik det blir sirkulasjon i karet slik at sukkerlaken blander seg bedre. Når ølet er oppi pleier jeg å bruke en desinfisert bryggesleiv til å røre i karet slik at jeg er sikker på at sukkeret blir jevnt iblandet, da prater jeg om å røre og ikke piske. Du vil ha minimalt med oksygen i ølet nå.

Slik har jeg alltid gjort og har aldri hatt noen problemer med at noen flasker blir mer/mindre karbonert enn andre, ei heller har jeg hatt flaskebomber.

Lag sukkerlake med 6gr sukker pr liter vørter og kok opp i noen dl vann.

[/quote]

Ok, men noen desiliter vann, er det bare å ta det litt på feelingen?
Når jeg vanligvis lager sukkerlake så er det litt tykkere, enn f.eks vann. Litt seigere på en måte...

Jeg lager min sukkerlake litt tykk (vil ikke vanne ut vørteren for mye). Tilsetter halve laken i bunnen av karet og overfører ølet fra gjæringskar uten å skvulpe. Bruker autohevert der slangen ligger i en sirkel nede i flaskekaret. Tilsetter resten av laken når halvparten av ølet er overført. Rører forsiktig med en desinfisert bryggeskje når alt er ført over for å blande litt. Så flaskes det.

Er det noen som bruker sprøyte, og spruter sukkerlaken rett i flaskene? Er det evt. noen fordeler med å gjøre det?

Lager skrev:
Er det noen som bruker sprøyte, og spruter sukkerlaken rett i flaskene? Er det evt. noen fordeler med å gjøre det?

Fordelen er jo at du får lik mengde i hver flaske.

Men jeg har aldri hatt problemer med ujevn fordeling på å ha sukkerlake i omstikkingskaret.

Det kommer vel egentlig annpå hva du føler deg komfortabel med
Selv bruker jeg ikke sukkerlake fordi jeg ikke liker å virvle opp vørtern og løs farin syntes jeg er vanskelig å dosere
Drops eller sukkerbiter blir egentlig hipp som happ
Eneste ulempen er at ett drops eller sukkerbit á 2g er beregnet på 0,33 og da blir det vanskelig å treffe på 0,5

Det med andre typer drops var en spennende idé
Sitter nå å suger på et lakrisdrops og det minner meg om noe av samme smaken jeg kunne finne i Weizenbocken min
Kanskje jeg neste gang skal prøve å flaske et par med Doc honning og lakris
eller hva med Kongen av Danmark

Flasket mitt første brygg for en måned siden, og endte opp med å bruke Coopers-dropsene som fulgte med settet jeg kjøpte. Siden jeg skulle flaske på halvlitersflasker (for det meste), var jeg litt i tvil om det ble mye trøbbel med deling av drops (siden de er beregnet på 0.375-flasker), men det var faktisk overraskende lett med en skjærefjøl og en billig Stanley-kniv fra Clas Ohlson (bare pass på fingra!). Må si at jeg ikke var så klar for å tappe om brygget i en ny dunk for å tilsette sukker, når flasking i utgangspunktet er veldig enkelt fra Cooper-gjæringskaret med tappekran og flaskefyller.

Men ideen med doseringssprøyte høres ikke dum ut, så kanskje jeg skal prøve det på neste brygg. :)

Tilbake
Topp