Flytende nitrogen for å unngå oksydering ved omstikk

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei,
Jeg sitter med en ganske grumsete IPA som jeg egentlig har veldig lyst til å stikke om for å slippe for mye humlerester og slurry i flaskene. Men så var det dette med oksydering.
Hvis man teoretisk sett kunne få tak i flytende nitrogen, nitrogengass eller CO₂ til å "fylle" gjæringskaret med før omstikk, skulle ikke dette bortimot eliminere problemet? Det er vel kanskje CO₂ som er den tyngste og beste kandidaten?
Hvis flytende nitrogen, så måtte det i så fall bli å hive det på overflaten av litt øl. Kanskje ikke helt sterilt, men læll.
Noen som har prøvd?

Edit: Må påpeke at dette trolig krever kontinuerlig gassing under omstikk, så det er vel CO2 som er den beste kandidaten her.

Anders
 
Dette er noe de fleste gjør ved overføring til fat: Fatet flushes med CO2 for å forhindre oksidering. Tror ikke kontinuerlig gassing vil være nødvendig.
 
fmandal skrev:
Dette er noe de fleste gjør ved overføring til fat: Fatet flushes med CO₂ for å forhindre oksidering. Tror ikke kontinuerlig gassing vil være nødvendig.
Ja, når du sier det så har jeg vel lest noe slik en gang. Ikke erfaring med fat selv.
Kanskje jeg går for nitrogen. Trenger bare 50ml for å gasse full gjæringsdunken.
Nitrogen er i grunn ganske greit å håndtere. Eksempelvis i termos der LOKKET IKKE ER SKRUDD TIL.
Men det blir jo litt sprut og fres i starten.
Takk for info!

Anders
 
Hvorfor ikke tørris? Hvis man først skal gå for en litt uortodoks tilnærming virker det mer håndterbart enn nitrogen.
Tørris er frossen CO2, holder "bare" -78,5C. Slipp en klump oppi spannet, gassen damper av og legger seg på toppen av ølet. Fin Jeckyll/Hyde-effekt får du også.

(vi andre bruker CO2 i gassform. Gassen er lett tilgjengelig, i alt fra små 8/11grams luftpistolgasspatroner, litt større 16grams patroner, halvkilos sodastreamflasker, mangekilos brannslukkere, sveisegassflasker, etc)
 
RawRoffe skrev:
Hvorfor ikke tørris? Hvis man først skal gå for en litt uortodoks tilnærming virker det mer håndterbart enn nitrogen.
Tørris er frossen CO₂, holder "bare" -78,5C. Slipp en klump oppi spannet, gassen damper av og legger seg på toppen av ølet. Fin Jeckyll/Hyde-effekt får du også.

(vi andre bruker CO₂ i gassform. Gassen er lett tilgjengelig, i alt fra små 8/11grams luftpistolgasspatroner, litt større 16grams patroner, halvkilos sodastreamflasker, mangekilos brannslukkere, sveisegassflasker, etc)

Absolutt mer håndterbart, og lett å omdanne til gass ved å blande det med varmtvann. Man får den som pellets også, ganske like humlepellets i størrelse. Så er det bare å huske at 1 mol gass tilsvarer 22,4 Liter ved 0 grader og 1 atm. Og ett mol CO2 veier 44,01g. Som jo nesten skal klare å fylle gjæringskaret. Eneste problem er lagring av CO2, med mindre du har en -80 fryser stående, så er det rimelig ferskvare.
 
Dersom problemet er at du synes at ølet har blitt grumsete så pleier jeg å ta en "cold crash" etter at gjæringen er ferdig. Noen dager med en temperatur litt over frysepunktet gjør underverker. :amen:

Jeg liker også personlig at ølet er helt klart og da tar jeg litt gelatin oppi rett etter at jeg har fylt det på Corneliusen. Gjør underverker, men det er jo litt smak og behag med klarning osv ...
 
Hvis ølet er ferdiggjæret vil det bli klart ved kjølig lagring. Krystallklart, og det uten bruk av noe som helst klarningsmiddel! De to første halvliterne kan dog inneholde litt grums.
 
Ok, dessverre har jeg kun 8 grader tilgjengelig, får se hvor god effekt det har.
Kommer trolig å gå for dette (semi-coldcrash), så prøver jeg heller 50g tørris i en flaske med kokende vann (og slange ned i dunk) ved en annen anledning. :)

Takk for alle innspill!

A
 
Hei,
Bare for å følge opp denne.
Jeg kjørte en "coldcrash" på 8[sup]o[/sup]C fra fredag til søndag, og dette hadde god effekt. Humlekaka og kreus gikk til bunns. Dette ga et totalt tap på 5L fra fermentor pga bunnfall. Var nok hakket før jeg fikk tettet igjen utløp til kran, så neste gang blir det gjæring (og coldcrash) med litt helning på tanken. Kanskje det hjelper. Ølet ble i hvert fall ganske klart, men selvfølgelig tåket. God kandidat for å bli helt klar senere.
Kommer neppe til å ta meg bryet med CO₂ eller N2 såpass godt som dette funket.

Legger ved temperaturlogg bare sånn for artig.
(For de som lurer: Dunk ble flyttet til rett ved en fryser 23/2. Kompressoren der førte til oscilleringer på +/-0,5[sup]o[/sup]C med en times frekvens. Tviler sterkt på at dette påvirket ølet negativt).

A
 

Vedlegg

  • IPA#1.JPG
    IPA#1.JPG
    140 KB · Sett: 144
Tilbake
Topp