Flytting av ferdig utgjærte dunker ved tapping til fat/flaske

oydna

 
Jeg gjærer ølet i en oppvarmet fryseboks i en uisolert garasje, og det begynner nå å nærme seg tid for å tappe på fat og flaske. Med den kuldeperioden vi har nå, ser har jeg ikke lyst på å tappe 80 flasker i garasjen  :noway: Jeg har imidlertid et vaskerom som egner seg godt, og har god temperatur :yes: Problemet er at det er en liten gåtur fra garasje til vaskerom (ca 25m, inkludert en trapp). Jeg haringen erfaring med å flytte gjæringsdunkene når de skal tappes. Er noen som har prøvd å flytte dunkene et stykke ved tapping, og som vet om jeg kan få problemer med at gjæren blir virvlet opp fra bunnen og blander seg ut i ølet? Hvis det er av betydning har jeg brukt Safeale US-05(56) (tørrgjær) på to av dunkene, og  American ale II // All American Ale - WYEAST XL 1272 (flytende) på en dunk.

Et relatert spørsmål: En "bryggerkollega" av meg har erfart at tørrgjær er vanskeligere å få til å legge seg på bunnen en flytende. Han har fått mye uklart øl ved tørrgjær, og klart øl ved bruk av flytende gjær. Jeg trodde gjærens evne til å "klistre" seg til bunnen kun ble avgjort av gjærens "Flocculation", og ikke om den kom i tørr eller flytende form. Noen som har innspill på dette?

Takk for svar :)
 
Dersom du er forsiktig og dunkene er håndterbare burde det vel gå. Du kan jo også la de stå et par dager etter flytting før tapping.

Når det gjelder uklart øl og tørrgjær så er første tanke som spretter frem i hodet "infeksjon". Har nesten null erfaring med tørgjær, men øl som aldri klarner har vi hatt, og da har nok ølet hatt en eller annen form for infeksjon.

EDIT: For å utdype: Dersom det sporadisk dukker opp øl som er uklart så er det en viss sansynlighet for at dette skyldes infeksjoner.
 
Beant skrev:
Dersom du er forsiktig og dunkene er håndterbare burde det vel gå. Du kan jo også la de stå et par dager etter flytting før tapping.

Erfaringen min fra flytting er at det ikke bør være mer enn en fin håndveske å flytte, ellers så roter alt seg opp, belag deg på at den må stå noen dager etterpå.

Beant skrev:
Når det gjelder uklart øl og tørrgjær så er første tanke som spretter frem i hodet "infeksjon". Har nesten null erfaring med tørgjær, men øl som aldri klarner har vi hatt, og da har nok ølet hatt en eller annen form for infeksjon.

Så, Beant, infeksjon og uklart øl, det må jeg vel ta i en ny tråd :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Beant skrev:
Dersom du er forsiktig og dunkene er håndterbare burde det vel gå. Du kan jo også la de stå et par dager etter flytting før tapping.

Erfaringen min fra flytting er at det ikke bør være mer enn en fin håndveske å flytte, ellers så roter alt seg opp, belag deg på at den må stå noen dager etterpå.

Beant skrev:
Når det gjelder uklart øl og tørrgjær så er første tanke som spretter frem i hodet "infeksjon". Har nesten null erfaring med tørgjær, men øl som aldri klarner har vi hatt, og da har nok ølet hatt en eller annen form for infeksjon.
Så, Beant, infeksjon og uklart øl, det må jeg vel ta i en ny tråd :)
He he. Tenkte på deg og dine problemer, så fant det best å moderere påstanden min litt  ;) Det kan jo såklart være andre grunner til uklart øl.  :brygging:

Har ikke så mye erfaring i å flytte dunker. Vi flytter de maks et par meter, og det går bra. Selv med 60 liter i dunken og opp av fryseren virvles det lite opp.
 
Beant skrev:
He he. Tenkte på deg og dine problemer, så fant det best å moderere påstanden min litt  ;) Det kan jo såklart være andre grunner til uklart øl.  :brygging:

Har ikke så mye erfaring i å flytte dunker. Vi flytter de maks et par meter, og det går bra. Selv med 60 liter i dunken og opp av fryseren virvles det lite opp.

Å flytte dunker over avstand er som å prøve å løpe over myra i joggesko, litt vått, jaja det går bra, litt våt igjen, tilslutt er alt bare hel....

Angående infeksjon, jeg foretrekker at dere er hensynsløse, jeg kan love å ikke knekke sammen.
 
Hva med å tappe over til en ny dunk før du flytter det inn? De fleste gjør vell dette før flasking likevell for å få blandet inn sukkerlake.
 
Flytt, lat stå ein dag eller to, gjerne kjølig. Er ikkje verre enn det.
Du vil kansje riste ut litt co2, og røre opp litt gjær, men ingenting å bekymre seg over, men kan vere greit å vere to kansje for du vil ikkje riste inn for mykje luft i ølet.

Ang tørrgjær og uklart øl. Her er det i utgangspunktet ingen samanheng. Feks S-04 flokkulerar godt (omtrent som Wlp 007 er min erfaring). US-05 ikkje fult så stor evne til å legge seg på botnen men eit par dagar kjølig (ned mot 10ºC?) før tapping burde gjere susen.
 
Heisann,

Angående flytting før tapping så flytter vi "normalt" ølen 10-15 meter, fra en bod og inn i arbeidsrommet når vi skal tappe.
Vi brygger stort sett et brygg samtidig som vi tapper forrige.
Prøver derfor å flytte det som første ting når vi starter. 3-4 timer senere, når det er tid for å stikek om og tappe på falser er det lite gjær som er virvlet opp.

Har ikke noe problemer med uklar øl når det er drikkeklart på flaske senere.

Ellers var jo Gansmoe sin ide om å stikke om i garasjen en god ide. Da kan du jo stort sett stå med hendene i lomma og se ølen flytte seg selv :)

mvh
Øystein
 
Takk for gode svar  :)

Jeg tror løsningen for meg blir å flytte dunkene først opp på et lagerrom som ligger vegg i vegg med vaskerommet. Så la dem stå der et par dager før tapping, rommet er rimelig kaldt (men ikke frost) slik at gjæren forhåpentlig legger seg fint på bunnen.
 
Tilbake
Topp