Foam control - hvor mye skal man bruke?

Har kjøpt foam control http://www.bryggselv.no/products/defoamer-foam-control- fra Bryggselv.
Hvor mye bør jeg bruke når målet er å unngå tett blow off tube ved gjæring av 27 l i 30 liters spann?

På nettsidene står det 1 dråpe til 4-5 liters starter, og 6 dråper til 25 liters batch.
På bruksanvisningen på flasken sto det 1 dråpe til 5 gallon (18,9l)

Hva bruker dere? Og er det samme om jeg tilsetter under koking, eller etter avkjøling? :jaha:

Jeg har hatt som vane å dryppe 5 dråper i ca 20 liter. Får da maks 3 cm kreusen.
Har lest på homebrewtalk at dette vil gi mer utnyttelse av bitterheten pga at mindre fester seg på veggen.
Har nok selv for liten erfaring til å bekrefte dette, men dette er nok en minimal økning.
Det nevnes også at dette paradoksalt nok skal øke skumfastheten....
Har ihvertfall ikke fått mindre skumfasthet!
Det må nevnes at dette er foamcontrol fra morebeer, men skal vel være rimelig like produkter.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Jeg har hatt som vane å dryppe 5 dråper i ca 20 liter. Får da maks 3 cm kreusen.
Har lest på homebrewtalk at dette vil gi mer utnyttelse av bitterheten pga at mindre fester seg på veggen.
Har nok selv for liten erfaring til å bekrefte dette, men dette er nok en minimal økning.
Det nevnes også at dette paradoksalt nok skal øke skumfastheten....
Har ihvertfall ikke fått mindre skumfasthet!
Det må nevnes at dette er foamcontrol fra morebeer, men skal vel være rimelig like produkter.

Glemte å nevne at jeg foreløpig oksiderer med fall gjennom sil, pitcher riktig mengde gjær og har god kontroll på temp.
Noen gjær er jo mer aktive og dette er mine erfaringer fra us-5, s-4, nottingham og wlp400

Jeg gjør det akkurat som deg i forhold til oksygen tilførsel (+ vill risting i 10 min) , gjær og temp, og 3 cm kreusen bør jo funke.

Da tester jeg med 6 dråper til 27 liter i helgen. :)

Gi en oppdatering på hvordan det går;)
Kan også nevne at jeg gjærer i europris dunker. Vannlås kuttet jeg ut for lenge siden. Bruker kun korken løst på.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Georg J. skrev:
Har kjøpt foam control http://www.bryggselv.no/products/defoamer-foam-control- fra Bryggselv.
Hvor mye bør jeg bruke når målet er å unngå tett blow off tube ved gjæring av 27 l i 30 liters spann?

På nettsidene står det 1 dråpe til 4-5 liters starter, og 6 dråper til 25 liters batch.
På bruksanvisningen på flasken sto det 1 dråpe til 5 gallon (18,9l)

Hva bruker dere? Og er det samme om jeg tilsetter under koking, eller etter avkjøling? :jaha:

Da har du vell god klaring uansett :)

Hvordan da mener du? :)

Når jeg gjærer øl med OG over .50 står nesten gjærspruten ut av slange/gjærlås ;D

Tilbake
Topp