Fontene?

Hei. Har tidligere brygget ute eller i en kjellerbod med speidelen, idag er første brygg på et NYoppusset kjøkken. Har lest et eller annet om "fontener" som kan oppstå og sprute vørter ut over alt med speidelen. Har ikke tenkt så mye på det før nå, hehe, tror ikke sjefen i huset hadde blitt særlig blid da;) Er dette noe som kan oppstå uten forvarsel fra tid til annen? Eller er det noe vi kan påvirke for å evt unngå sånne overraskelser? Brygges forøvrig et lucky jack sett fra bryggselv nuh:)
 
Har en god del brygg med Speidel nå, men aldri opplevd det, selv med lite malt. Skulle det likevel skje, så er det vel bare å rope på kona slik at hun får tørket opp eventuelt søl.
 
Brygget en Mild med 3,5kg malt hvor dette fenomenet oppsto. Så bruker du lite malt, vær på vakt.
 
Har 35 brygg på samvittigheten med 50 literen og har enda ikke opplevd denne fontenen. Har også brygget 3 100% hvete helt uten problemer.
 
Jeg har fått fontene med både 4 kg og 5,5 kg malt. Og både med ut uten mye hvetemalt. Det hjelper å røre rundt i mesken ofte i starten (første 15 minutter), så avtar fenomenet etterhvert. Har du på lokket delvis blir konsekvensene mindre ved eventuelle fontener!
 
Jeg former til et "lokk" av alu folie under kobberhatten når jeg mesker med lite malt. Hører jeg tendenser til fontene stopper jeg og rører i maltet.
 
Har fått det med 20 literen et par ganger jeg har brygget med lite malt, men har ikke opplevd det ennå med 50 literen.
Har dog ikke hatt fontener som har blåst av lokk eller andre voldsomme utbrudd.
Oppskriften er følg med og rør i malten ved antydninger.
 
Tilbake
Topp