For høy gravity på naturlig eplecider etter 14 mnd

Knut-Olav

Norbrygg-medlem
Jeg har vært litt slapp og ikke målt gravity på eplecideren jeg satt for ca 14 måneder siden.

Målte i dag SG til å være 1.039 med hydrometer, noe jeg synes er merkelig høyt.
OG var 1.046, 9. oktober 2016 (i fjor, altså).

Brukte vinterepler, ikke varmebehandlet, som jeg juicet og satte til gjæring. Fikk en gjærkake (eller noe) som la seg på toppen, som jeg fjernet etter ca 6 mnd og stakk om til nye beholdere for videre gjæring.

Gode tips tas i mot med takk ;)
 
Jeg kan jo gjøre en kontroll av hydrometeret. Det viste påståelig riktig da jeg tappa juleølet for ca 1,5 mnd siden.

Dette er min første cider, så jeg er egentlig usikker om jeg synes den er søt eller ei. Føles litt søt kanskje, veldig tørr, veldig syrlig.

Dog er jeg litt usikker om den kan ha blitt litt i retning av eddik, men så har jeg drukket kjøpe-eple-eddik med nytelse også, så ingenting galt med det om det har skjedd ;)
Men det er ingen eddik-mor å se...

Jeg endte med å tappe på 0.33 flasker, satt kjølig oppi en plastkasse med lokk, så får jeg se hva som skjer. Får løfte litt på patentkorken en gang i blant og se om det bygger opp trykk.

Smaker godt ;)

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
 
Har aldri hatt en flaskebombe, selv etter 28 brygg, så jeg vet egentlig ikke hvordan det ser ut. Hadde en usikra champagne kork som fløy av en gang, men det skyldtes trolig bare dumhet Hvis det kun er korken som flyr av så tenker jeg at det ikke er verdens undergang :)

Kan jo også nevne at jeg hadde cideren på to glassbeholdere, splitta den ved omstikking for et halvt år siden, den ene full og den andre halvfull. Den fulle har vært med vannlås, den tappa jeg i dag. Den halvfulle lot jeg med vilje være uten vannlås, og den står fremdeles i boden. Målet med denne er å få en eddik. Interessant prosjekt som nesten gjør seg selv, om ikke annet ;)

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
 
Det kan nok ta lang tid før den sideren blir eddik. En sikrere variant er å tilsette en eddiksyre kultur. Men har du god tid og glemmer den i 5 år+ så kanskje.....
 
Nå skal man kanskje ikke tro alt man leser på Internett, men på https://wellnessmama.com/124169/make-apple-cider-vinegar/ står det at den "pannekaka" på toppen av cider-satsen er "the mother" i en eddik. Den kaka fjerna jeg 4.juni (https://knutebrygg.blogspot.no/2017/06/omstikking-av-21-eplecider-til.html), dagen jeg overførte cideren til de to glassbeholderne.

De fremgangsmåtene jeg har funnet som beskriver prosessen for å lage epleeddik, virker å være ganske korte, ca 1 måneds tid, ingen som beskriver at det tar flere år...
 
Tja... kanskje det går raskere med epler enn med bær? Bakteriene må jo komme fra et sted og så formere seg. Denne «mother» vineddiken det snakkes om inneholder eddiksyrekultur. Om du setter til litt av denne bør det gå raskt.
 
Mulig. Jeg juicet eplene, med skall, og der er det nok litt av hvert av bakterier og gjær. Mener jeg skylte eplene i kaldt vann og skjærte vekk noen stygge flekker.

Ellers desinfiserte jeg gjæringsspannet. Det var mye tomrom i gjæringsspannet. Ble ca 10 liter eplejuice i 30 liters bøtte, så det kan godt ha skjedd en "uønsket" prosess der, med en treg villgjær sammen med mye oksygen.

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
 
Lokk med vannlås.
Ikke tilsatt gjær, kun villgjær fra eplene.

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
 
Da har det nok ikke kommet luft nok til en eddiksyre gjæring. Åpne opp karet (skulle helst stått på ei lita eiketønne da...), miks inn litt luft og tilsett litt upasteurisert vineddik så blir det mere fart i sakene.
 
Den glassbeholderen som står igjen i boden (den jeg ikke tappa på flasker i går) står med "åpen vannlås", altså uten vann i låsen, men tildekket slik at edderkoppene ikke finner veien oppi. Så denne får tilgang på oksygen. Jeg rista litt på denne i går, og jeg kan fint glemme den bort igjen ;)

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
 
Spørs om det blir nok lufting. Om litt CO2 utvikles vil det fort skjerme for lufta selv om gjærlåsen er åpen (CO2 er tyngre enn luft). Men om det er et meget langsiktig prosjekt vil det vrl funke. Anbefaler en slant med eddik (upasteurisert) om du kan skaffe.
 
Jeg sjekka hydrometeret med rent vann og det viste 1.000.
Fortsatt et mysterium at cideren ikke har gjæret lenger ned...


Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
 
Jeg bruker villgjær fra et plommetre i hagen i noen brygg. Denne villgjæra avslutter også gjæringen på litt høy FG. Men i disse bryggene avslutter jeg med Brett gjær. Du kan vel avslutte med en vingjær i cider.
 
Tilbake
Topp