For høy meskeeffektivitet

Heh, den nest siste pilsen hadde også høy effektivitet, 90%, men med helt annen malt, Bonsak Fairytale pils.
Tilsatte to liter vann der også.

Screenshot_20220402-233850_Brewfather.jpg
 
Skjer hos meg noen ganger også, har ikke lagt mye energi for å finne ut av det. Brygger veldig likt hver gang.
Har vel tenkt det samme, men det er jo litt spesielt at det bare skjer med pilsmalt, det andre jeg har brygget i det siste ligger i underkant av 80%.
 
Fenomenet har forsterka seg. Det blei en serie innlegg om det i "Hva skal du brygge idag", som jeg flytter hit.
 
Har du prøvd å legge inn en annen type pilsner malt og sett om du får samme verdier
Ellers er det vel ikke så ukjent at pilsner malt generelt gir litt høyere utbytte?
 
Har du prøvd å legge inn en annen type pilsner malt og sett om du får samme verdier
Ellers er det vel ikke så ukjent at pilsner malt generelt gir litt høyere utbytte?
Ja, har brukt både Fairytale fra Bonsak, gulvmalta bøhmisk, Eraclea og Barke. Men det siste brygget nå hadde 50% wienermalt, 30% hvetemalt og 20% rugmalt - altså ikke pilsnermalt i det hele tatt. Og det endte altså 94% - eller 96%, som @Brynsj kom til.
i
Kan dette - reint teoretisk - være riktig? Med 44 liter vann totalt og 38 liter til kok er 6 liter - drøyt 13% - av volumet borte. Nå er nok SG relativt lavt der, det svarer kanskje ikke til mer enn 2 liter med SG 1.046, som var SG til kok. Det betyr vel, om jeg ikke tenker feil, at ca. 5% av sukkeret forsvinner ut med masken/går i sluket.

Da går det kanskje sånn omtrent akkurat opp? Men jeg har en lei følelse av at det er noe gæ'ernt med logikken min her:).

edit: For ordens skyld bør jeg vel legge til at alle volumberegninger forutsetter væske ved romtemperatur.
 
Ellers er det vel ikke så ukjent at pilsner malt generelt gir litt høyere utbytte?
Alle malttyper er lagt inn i bryggeprogrammet med sitt spesifikke potensial, så det forklarer ikke hvorfor resultatet blir feil.

Hvis ikke det er lagt inn feil verdi da. I Brewfather har hvetemalt fra Castle et potensial på SG 1.037 og utbytte på 83%, mens pilsmalten deres har SG 1.036 og utbytte 81%, det samme har pale-malten, så hvete har litt større potensial enn bygg.
 
Alle malttyper er lagt inn i bryggeprogrammet med sitt spesifikke potensial, så det forklarer ikke hvorfor resultatet blir feil.

Hvis ikke det er lagt inn feil verdi da. I Brewfather har hvetemalt fra Castle et potensial på SG 1.037 og utbytte på 83%, mens pilsmalten deres har SG 1.036 og utbytte 81%, det samme har pale-malten, så hvete har litt større potensial enn bygg.

Det var det jeg mente
Kanskje de har pensla korna med sukker ;-0
 
Kliss på 1.000 ved 20 grader. Så nei, det trofaste gamle hydrometeret er stadig det trofaste gamle hydrometeret.

Jeg har veldig lite tap til kjelen, vil tru det er under en liter. (Takket være et tips for ei god stund sida av @LarsUlv :).) Men det kan ikke forklare en sånn effektivitet.

Det trikset hadde det vært gøy å høre mer om. Synes det ofte blir litt mye svinn!

Ang. høy effektivitet; har du endret på noe i meskeskjemaet i det siste?
 
Trikset finner du her, en liten bit av en silikonslange under falskbunnen for å få med det aller meste av vørteren fra meskekjelen ved overføring til kokekjele.

Ok, takk for svar!
Jeg leste vel litt for fort til å få helt med meg hva som ble diskutert; jeg tenkte på svinn fra kok til gjæringskar.
Jeg brygger på alt-i-ett-maskin med maltrør så svinn av vørter fra mesk til kok blir det jo ikke, bortsatt fra at skyllingen nok er mindre effektiv enn et mer optimalt meskekar.
 
Jeg opplevde også et kjempeoppsving i meskeeffektivitet med 89 %. Aldri fått så høyt før, men også første gang jeg bruker Weyermann Floormalt Bohemian
 
Jeg opplevde også et kjempeoppsving i meskeeffektivitet med 89 %. Aldri fått så høyt før, men også første gang jeg bruker Weyermann Floormalt Bohemian
Du også.

Det er et eller annet rart her. Men jeg klarer ikke å se hva. Siste brygget var med Isaria, og Weyermann oppgir at det gir noe dårligere utbytte enn de andre. Det stemte, men jeg lå fremdeles på over 90%. Jeg får greit utbytte når jeg brygger lyse ale med 100% Maris Otter, også - men da ligger jeg på 83/84%, og det skulle da ikke være sånn forskjell? Det skulle vel ikke være noen? (MO har mindre kjerner, men jeg har valsene stilt såpass trangt - 0,9 mm - at det ikke skulle spille noen rolle.)
 
Angående Beersmith. Hvordan juster man hvor mye vann som blir absorbert av maltet ?
Vet hvor jeg skal gå i menyen, men usikker på hvilken post i menyen jeg skal velge.
Screenshot_2023-05-09-00-28-46-06_df738ab8e15c0f799394ff2adc8967df-picsay.jpg
 
Hvordan mesker du? BIAB?
Må bli BIAB grainabsorb i så fall, Grain absorbation er ganske konstant
 
Tilbake
Topp