for mye sukker?

Bryggere,

Jeg har totalt feilberegnet mengden sukker i en batch med Blonde (Gahr Ed fra Bryggselv hvis det skulle ha noe å si). Presterte å putte i 10,5 g sukker pr liter øl.

Alt er flasket og står til karbonering. Nå har ølet stått en ukes tid på noen og tyve grader. Smakte på en flaske i går og det smakte alt for søtt.

Er det noen sjanse for at dette blir bra øl?
 
glennrlie skrev:
Stor fare for flaskebomber i hvert fall..

Takk for svar.

Når vet man om de kommer til å "gå i lufta", er det fare for det hele karboneringsperioden? Kanskje på tide å flytte de utendørs da...

Vil gjæren spise opp alt sukkeret til slutt slik at ølet blir så tørt som det skal være, bare med veldig mye kullsyre?
 
Hvilke type flaske har du brukt? Om det er vanlige 0.33 bjørneunger ville jeg vært skeptisk.
 
Går selvfølgelig an å slippe ut kullsyre etter hvert og korke på nytt, er dog en omstendelig prosess og litt vanskelig å beregne hvor mye sukker som er igjen for å nå ønsket karboneringsnivå.
 
kintii skrev:
Hvilke type flaske har du brukt? Om det er vanlige 0.33 bjørneunger ville jeg vært skeptisk.

0,5 med normal kork slik man setter på med maskin. Kjøpt på Bryggselv.

Er i utgangspunktet ikke noe problem å omkorke slik som beskrevet. Er det bare å åpne og sette på ny kork?
 
Det må være produsert kullsyre før du slepper ut. Kan hende at 0.5 flaskene klarer trykket i flaska, men 0.33 flasker vil nok ikke tåle det.
 
Som offer for flaskebomber, vil jeg bare advare deg. Det er skumle saker. Jeg finner fortsatt glasskår i boden, ett år etter detonering. I tillegg kan jeg opplyse om at de sto i boden i et halvt år før de eksploderte. Følg med, drikk en (eller fler) i uka. Når ølet spruter ut av flaska ved åpning, er det på tide å vurdere å slå det ut.
 
Jørn Hammerud skrev:
Følg med, drikk en (eller fler) i uka. Når ølet spruter ut av flaska ved åpning, er det på tide å vurdere å slå det ut.

Det skal jeg nok klare  8)



Sotrajohnny skrev:
Men er 10.5g pr liter virkelig så mye?


Hvor mener dere at grensen for "for mye" går?



Og som min største bekymring er: Vil dette ølet noen gang bli godt? Kommer gjæren til å spise alt sukkeret jeg tilsatte slik at ølet blir tørt?

Et alternativ som jeg ser på her er å få ut litt kullsyre nå etter en ukes tid. Det vil vel kanskje minimere risken litt? La oss si at det tar ned sukkermengden et gram eller to. Da er vi plutselig ganske "innafor".
 
Om du har brukt vanlig sukker, så er dette 100% gjærbart og ølet vil bli like tørt som før du tilsatte sukker. Ender bare opp med mer co2 og alkohol enn først tenkt.
Jeg ville nok gjort det på samme måten, korket om etter 1 uke.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
om du får for høy FG, kan det jo hende at du ikke trenger sukker i det hele tatt da det allerede er nok. bruker selv 5 gr/liter på øl som har FG opp til 1010. Over der bør du regne litt, å se om den trenger sukker i det hele tatt.
 
RETBergen skrev:
om du får for høy FG, kan det jo hende at du ikke trenger sukker i det hele tatt da det allerede er nok. bruker selv 5 gr/liter på øl som har FG opp til 1010. Over der bør du regne litt, å se om den trenger sukker i det hele tatt.

Når endelig FG er nådd er det ikke mer forgjærbart sukker igjen. Så FG skal ikke spille inn på mengden karboneringssukker. Om man tapper ølet på flasker før det er ferdig utgjæret, derimot. Da mister man kontrollen over karboneringen.
 
Rimelig sikker på at ølet var ferdig gjæret. Ølet nådde riktig FG, og det sto til og med over en uke for lenge i optimal temperatur.

Virker som om det store spørsmålet er hvor mye trykk en 0,5 flaske fra bryggselv tåler og hvor mye trykk 10,5 g/l gir.

Noen som vet?
 
Tror ikke du trenger ha angst (ja ja, litt angst skal man alltids ha :). Jeg feilberegna karbonering på en batch der jeg brukte 13 g per liter (dobbelt opp altså). 36 flasker, samme som du bruker - også samme korkemaskin, og ikke en eneste bombe.

Det var god futt i pilsen, men ikke noen krise ved åpning. Hell i glasset litt forsiktig bare.

Edit: Du kan, om du vil, lette litt på trykket etter en uke ved å legge på en 5-kroning og lette forsiktig på korken. Men uansett går det nok bra!

RDBWRAAAARRGH!
 
vb skrev:
Tror ikke du trenger ha angst (ja ja, litt angst skal man alltids ha :). Jeg feilberegna karbonering på en batch der jeg brukte 13 g per liter (dobbelt opp altså). 36 flasker, samme som du bruker - også samme korkemaskin, og ikke en eneste bombe.

Det var god futt i pilsen, men ikke noen krise ved åpning. Hell i glasset litt forsiktig bare.

Edit: Du kan, om du vil, lette litt på trykket etter en uke ved å legge på en 5-kroning og lette forsiktig på korken. Men uansett går det nok bra!

RDBWRAAAARRGH!


Angsten forsvinner vel etterhvert som jeg begynner å jekke ;)

Da flytter jeg de i garasjen etter hvert så får vi se hva som skjer.
 
Jeg foreslår å gjøre som jeg har gjort, sett flaskene i plastkasser (jeg bruker de fra ikea) og fest et håndkle eller to over. Da slipper du i alle fall masse glass og søl utover hvis du får flaskebomber.
 
Tilbake
Topp