Jeg har brygget en mørk ale hvor det ble en del feil - for mye malt i forhold til væske, litt for tørr mesk, både for lav og for høy mesketemperatur osv. Hadde i to poser Safale S-04 i 20 liter vørter og den har i dag gjæret i 13 dager på 18 - 20 grader. Den gjærer fortsatt, ett lite plopp i minuttet ca. Ved måling med hydrometer i går var sg på ca. 1019, den skal etter planen til 1016. Den smakte mer søtt enn jeg ønsket, og det var en markert tilleggsmak, som kan være banansmak, hvis ikke jeg var så fokusert på det at alt ville smakt banan
Jeg lar den stå og gjære til den klart er ferdig med det, til det er sikkert at ikke OG blir lavere. Ølen skal på corneliusfat, men hva er best mht. at lagring reduserer usmak - å la den stå i gjærkaret eller på fat, hvis fat - med eller uten co2-trykk, lagre på 6 til 7 grader, eller varmere?
Jeg lar den stå og gjære til den klart er ferdig med det, til det er sikkert at ikke OG blir lavere. Ølen skal på corneliusfat, men hva er best mht. at lagring reduserer usmak - å la den stå i gjærkaret eller på fat, hvis fat - med eller uten co2-trykk, lagre på 6 til 7 grader, eller varmere?