Forbedring ved lagring?

Jeg har brygget en mørk ale hvor det ble en del feil - for mye malt i forhold til væske, litt for tørr mesk, både for lav og for høy mesketemperatur osv. Hadde i to poser Safale S-04 i 20 liter vørter og den har i dag gjæret i 13 dager på 18 - 20 grader. Den gjærer fortsatt, ett lite plopp i minuttet ca. Ved måling med hydrometer i går var sg på ca. 1019, den skal etter planen til 1016. Den smakte mer søtt enn jeg ønsket, og det var en markert tilleggsmak, som kan være banansmak, hvis ikke jeg var så fokusert på det at alt ville smakt banan  :)
Jeg lar den stå og gjære til den klart er ferdig med det, til det er sikkert at ikke OG blir lavere. Ølen skal på corneliusfat, men hva er best mht. at lagring reduserer usmak - å la den stå i gjærkaret eller på fat, hvis fat - med eller uten co2-trykk, lagre på 6 til 7 grader, eller varmere?

Lagre på fat/flasker, ikke i gjæringskar. Jeg er flaskemann selv, så har ingen erfaringer hvorvidt du skal ha CO2 eller ei. 6-7 grader høres fint ut.

Lagre det på fat med trykk på ca kjøleskaptemp. Mørkt øl blir bare bedre og bedre.
Jeg har en Porter og en Stout som har passert året nå på fat. Fortsatt litt igjen og smaker nydelig.

Takk for svar, da har jeg det klart for meg  :) Jeg hadde egentlig ønsket å ha denne på flasker, da den kommer til å bli lagret en del, ut fra et antatt begrenset forbruk. Men jeg leste et sted at denne gjæren ikke egner seg så godt til naturlig karbonering på flaske da den ikke så lett fordeler seg jevnt i ølet. Så da blir det fat, trykk og kjøleskap  :)

Det ble drikkbart øl av denne også  :) Den kom på flaske til slutt, med en kjapp etikett fra Beerlabelizer med bilde fra siste søndagstur  :)

FF7813FE-3428-42F1-AEC8-E91FD23EF56C_zpsbj6dwym7.jpg

Tilbake
Topp