Fordamping: Mer eller mindre når det er kaldt?

Eriki

Norbrygg-medlem
Holder på å brygger i dag, også sitter jeg å ser ute på verandaen og stiller meg selv spørsmålet:
Fordamper det mer, mindre eller like mye når det er ca -10 ute?

Noen som har peiling på dette?
 
Avdampingen står kun i forhold til tilført varme i vesken. Når det er kalde omgivelser vil det gå ut mer varme i sidene på "gryta", og det blir mindre til fordamping, som blir mindre. Men det beror ikke på at dampen går ut mot kald luft. Ellers har det vært hevdet her på forumet at man kan regulere avdampninen ved å skyve på lokket. Det tror jeg ikke på.
 
bjønn skrev:
Ellers har det vært hevdet her på forumet at man kan regulere avdampninen ved å skyve på lokket. Det tror jeg ikke på.

Det fungerer nok helst slik at dampen kondenserer på lokkets (relativt) kjølige overflate og drypper tilbake i kjelen.
 
varmt vann fordamper fortere i kulde, er min erfaring.
virker noe snodigt, men det virker slikt på meg iallefall.
 
Fordi det blir mindre vørter i kjelen din, eller fordi du ser mer damp i lufta? Tipper vi puster ut like mye vanndamp i plussgrader som i minus 10, selv om man ikke ser frostrøyk. Så svaret er vel at vanndamp kondenserer fortere i kulde...
 
Petter F skrev:
Fordi det blir mindre vørter i kjelen din, eller fordi du ser mer damp i lufta? Tipper vi puster ut like mye vanndamp i plussgrader som i minus 10, selv om man ikke ser frostrøyk. Så svaret er vel at vanndamp kondenserer fortere i kulde...
Vanndamp/vann kjøles raskere ned i kaldt vær. Varmt vann fryser fortere enn kaldt. Dette kommer av molekyltettheten/raskheten.
Kaster jeg et glass kokende vann ut i lufta her nå, fordamper alt sammen, og ingenting faller ned :)
Fordampingen er også avhengig av temperaturforskjell.
Men fordampingen fra kokekjelen vil vel i denne samenhengen være tilnærmet konstant uansett luftemperaturen :)
 
bjønn skrev:
Avdampingen står kun i forhold til tilført varme i vesken. Når det er kalde omgivelser vil det gå ut mer varme i sidene på "gryta", og det blir mindre til fordamping, som blir mindre. Men det beror ikke på at dampen går ut mot kald luft. Ellers har det vært hevdet her på forumet at man kan regulere avdampninen ved å skyve på lokket. Det tror jeg ikke på.
Bjønn har riktig svar så langt jeg kan bedømme.
Fordampning (koking)  krever energi. Mengden man får fordampet står i direkte sammenheng med tilført vame til væsken, minus alt varmetap fra kjelen.
Varmetapet vil være større jo lavere omgivelsestemperatur og/eller jo dårlige isolasjon man har.
Dvs lavere avdampning ved lav omgivelsestemperatur.
Med dårlig varmekilde og uten isolasjon, er det ikke sikker man får kjelen til å koke engang utendørs i minusgrader.
RoganJosh har også rett slik jeg ser det mhp kondensasjon på lokk. Kondensasjon (varmetap) der kondensatet renner tilbake i kjelen vil redusere avdampningen noe.
 
Når du koker vørteren, er den 100 grader uansett... Sålenge den koker. Da er avdampingen lik, uansett varmetapet i sidene. Det varmetapet kompenserer du for ved å tilføre energi, samme med varmetap av fordampingen....
 
magne1972 skrev:
Når du koker vørteren, er den 100 grader uansett... Sålenge den koker. Da er avdampingen lik, uansett varmetapet i sidene. Det varmetapet kompenserer du for ved å tilføre energi, samme med varmetap av fordampingen....
Om jeg ikke husker helt feil fra forelesningene i termodynamikk, så vil 1 kilowattime fordampe ca 1.6 liter vann.
Dvs at om koker med en kjel på et 2 kW element i 1 time, så fordamper ca 3.2 liter (dersom man tenker seg at kjelen er så godt isolert at man overhodet ikke har varmetap på siden av kjelen)
Dobler man kilowatten (eller tiden) så dobler man avdampningen.
I praksis vil det være varmetap (avhengig av isolasjon og omgivelsestemperatur). Jeg er litt rusten, så korriger meg gjerne dersom jeg husker tallene feil:)
 
Tilbake
Topp