Fordamping udner koking

Jeg beklager at jeg spør så teit. Og har lest dette på forumet, men finner det rett og slett ikke igjen.

Hvor mye av vørteren fordamper under koking på 60 min?
Skal til å skylle meske snart og lurer på hvor mye jeg bør ha igjen for å sitte igjen med 25 liter ferdig vørter til gjæring.
 
hvor stor fordamping du har kommer ann på diameteren på kokekjellen, og tillført effekt ved kokingen samt litt hvor stort brygg du har.
det enkleste og beste er å måle fordampingen din på ditt utstyr med din kokemåte. OG spiller også inn på det, om enn veldig lite.....
prøv deg frem, så finner du svaret, men et avkok mellom 6 og 12 % er vel regnet som normalt....
 
Hvor mye man faktisk koker bort vil naturligvis avhenge av ens eget system. Du bør ha rimelig god bevegelse i vørteren, men det er ikke noe poeng i seg selv at det fosskoker. En tommelfingerregel er at man bør ha minst 8 % fordamping per time. Da koker man bort det som måtte dannes av DMS (dimetylsulfid) i vøreteren.
 
Takker for så raske svar!  :skitbra:

Hvis jeg regner med å fordampe 8% tilsvarer det 2 liter. Altså jeg bør starte med 27 liter.
 
Det sies så mangt om fordampningshastigheten. Her er mitt syn: Fordampningshastigheten er i det store og vesentlige beroende på fyringen - plate, gass eller dykket element. Lokk av el. på, eller størrelse på kjeleoverflate kommer ikke så sterkt inn i bildet. Det er enegiregnskapet i systemet som gir dette svaret. En vid kjele har vel bedre energioverføring fra undervarme, og såleis kan gi kraftigere fordampning. Men det damper i seg selv ikke mer fra en stor overflate.
 
Aleksander_B skrev:
Takker for så raske svar!  :skitbra:

Hvis jeg regner med å fordampe 8% tilsvarer det 2 liter. Altså jeg bør starte med 27 liter.
Vel, :jaha: litt blir igjenn som "avkok" i bunnen av kjelen, humlen binder noe. Brygget en ale idag og starta å koke på 25 liter, og endte med 18 liter etter  90 min koking.
Fylte på to liter nytt vann for å havne på de 20 liter som var planlagt.
 
Haha, haddde samme opplevelse med nytt oppsett i dag jeg og. Ny gryte og ukjente parameter. 6 L fordamping fra 26 L ble det på 90 min, jeg hadde beregnet 10 %. Learning by doing.
 
Smaken blir ikke noe mer utvannet enn om man hadde hatt mindre fordamping.
 
Var akkurat ute og tilsatte 11 liter vann til siste wit, brygget i går. 25 liter vannet opp i damp på 90 minutter skulle tilsi ei fordamping på 12%. Dette er vel litt over normalen, så neste gang får vi fyre mindre  :brygging:
Hadde også et mindre uhell da slangen fra pumpa til platekjøleren fant ut at den skulle løsne. Gikk noen liter på gulv/tak/vegger/bryggere før jeg fikk slått av, montert på plass og byttet slangeklemma som skulle ha vært byttet for leeenge siden  :bank2: Heldigvis så var vørteren ikke kokende lengre da det smalt.
 
Så lenge du treff ønska/planlagt OG blir det ikkje utvatna. Men om du havnar på lågare OG har du jo eigentleg dårlegare utbytte enn berekna og må finne deg i mindre volum for ikkje å vatne ut vørteren.
 
Har en Grainfather 30 - ville skjekke fordamping ved koking for seinere kunne beregne hvor mye vann jeg skal skylle med. Kokte 28 l vann i 60 min med lokket av slik jeg stort sett gjør ved koking. Fordampingen var 1.8 liter hvilket vil si 6.4 prosent av opprinnelig 28 liter vann.
Ser at andre skriver at fordamping bør være min 8%. Betyr det at vannmengder må tilpasset slik at jeg bør koke lenger for å oppnå 8 prosent fordamping, eller spiller dette ikke noen rolle hvor stor fordampingen er bare jeg tar hensyn til den og tilpasser vannmengder for å få riktig OG?.
 
Ingen erfaring med GF, men ville bare forsikre meg om at det ble målt likt (grunnet vannets tetthet).
 
Tilbake
Topp