Forslag til nybegynnerutstyr?

Vi var en vennegjeng som kjøpte to BB30 for noen år siden, så jeg har brygget mye på disse. De er helt supre, men...
Gjennom de to siste år har jeg smått om senn kjøpt litt utstyr. Det startet med egen pumpe da jeg ikke likte den lille som kom med BB30, og deretter ballet det på seg (som det ofte gjør). Jeg har en billig induksjonsplate som jeg bruker til skyllevann siden jeg har et eget bryggerom, og ikke benytter kjøkkenet. Kjøpt på Jula/CO/BT eller no slikt. For en tid tilbake kjøpte jeg en (også billig) analog (ikke induksjon) enkeltplate på Expert : Rommelsbacher. Passer meg perfekt til langt under 1000-lappen. Denne kan i motsetning til en induksjon styres av en PID dersom du skulle ønske ytterligere automatisering. For noen uker siden tok jeg steget helt bort fra BB30 og gikk til innkjøp av to brukte 33 liters kjeler. Betalte 200 og 300 for dem via Finn.no. Jeg er nå blitt en BIAB brygger og storkoser meg.
Prosessen er temmelig lik den jeg hadde med BB30. Jeg sirkulerer kontinuerlig med pumpe, men trenger nå ikke være redd for at vørteren skal renne over kanten av meskekaret, og inn i vørterkaret. Dette var en evig kamp i BB30 dersom man hadde mye malt. Nå tapper jeg vørteren i kokekjelen i stedet for å løfte BB30 meskerøret - noe som er en balansekunst dersom man er alene og BB'n står på kjøkkenbenken (høyt). Deretter skyller jeg med vann som jeg gjorde også før, men tapper nå litt etter litt over i kokekjelen som da står på full styrke. Etterhvert som malten blir 'tørr' i toppen, spar jeg litt og litt ut av BIAB bagen og i grønne matavfallsposer, som jeg også gjorde tidligere. Dette er nå mye enklere siden 33L grytene er lavere og bredere. Man kommer mye lettere til da.
Prosessen er ikke veldig forskjellig, men jeg må innrømme at jeg synes en trekjelers løsning er bedre enn en tokjelers (BB30 og vannkjele for skylling). Det er lettere å brygge alene, og det er ikke mer arbeid med vasking, snarere tvert i mot. Vannkjelen er lik i begge oppsett, BIAB nett og meskekjelen er nær sagt ren i motsetning til meskerøret i BB30 som var like skitten utenpå som inni, og ikke minst er en vanlig kokekjele langt enklere og vaske enn en BB30 med kronglete områder rundt den sorte plastkanten og all elektronikken og ledning i bunn.
På bryggedagen tar det omtrent samme plass siden du trenger tre steder til gryter, eller tre steder til BB30, skyllevannskjele og meskerør etter at du har tatt det ut. Du sparer en kjeles lagringsplass med BB30 dersom du ikke kjøper tre kjeler som går oppi hverandre :)
Mye godt å si om BB30, men jeg var overrasket over hvor lite styr og søl det ble med et trekjelers oppsett.
ps. jeg har samme utbytte i begge oppsett. Ca 85%
... nok en gang klarte jeg ikke å fatte meg i korthet :)
 
Vi var en vennegjeng som kjøpte to BB30 for noen år siden, så jeg har brygget mye på disse. De er helt supre, men...
Gjennom de to siste år har jeg smått om senn kjøpt litt utstyr. Det startet med egen pumpe da jeg ikke likte den lille som kom med BB30, og deretter ballet det på seg (som det ofte gjør). Jeg har en billig induksjonsplate som jeg bruker til skyllevann siden jeg har et eget bryggerom, og ikke benytter kjøkkenet. Kjøpt på Jula/CO/BT eller no slikt. For en tid tilbake kjøpte jeg en (også billig) analog (ikke induksjon) enkeltplate på Expert : Rommelsbacher. Passer meg perfekt til langt under 1000-lappen. Denne kan i motsetning til en induksjon styres av en PID dersom du skulle ønske ytterligere automatisering. For noen uker siden tok jeg steget helt bort fra BB30 og gikk til innkjøp av to brukte 33 liters kjeler. Betalte 200 og 300 for dem via Finn.no. Jeg er nå blitt en BIAB brygger og storkoser meg.
Prosessen er temmelig lik den jeg hadde med BB30. Jeg sirkulerer kontinuerlig med pumpe, men trenger nå ikke være redd for at vørteren skal renne over kanten av meskekaret, og inn i vørterkaret. Dette var en evig kamp i BB30 dersom man hadde mye malt. Nå tapper jeg vørteren i kokekjelen i stedet for å løfte BB30 meskerøret - noe som er en balansekunst dersom man er alene og BB'n står på kjøkkenbenken (høyt). Deretter skyller jeg med vann som jeg gjorde også før, men tapper nå litt etter litt over i kokekjelen som da står på full styrke. Etterhvert som malten blir 'tørr' i toppen, spar jeg litt og litt ut av BIAB bagen og i grønne matavfallsposer, som jeg også gjorde tidligere. Dette er nå mye enklere siden 33L grytene er lavere og bredere. Man kommer mye lettere til da.
Prosessen er ikke veldig forskjellig, men jeg må innrømme at jeg synes en trekjelers løsning er bedre enn en tokjelers (BB30 og vannkjele for skylling). Det er lettere å brygge alene, og det er ikke mer arbeid med vasking, snarere tvert i mot. Vannkjelen er lik i begge oppsett, BIAB nett og meskekjelen er nær sagt ren i motsetning til meskerøret i BB30 som var like skitten utenpå som inni, og ikke minst er en vanlig kokekjele langt enklere og vaske enn en BB30 med kronglete områder rundt den sorte plastkanten og all elektronikken og ledning i bunn.
På bryggedagen tar det omtrent samme plass siden du trenger tre steder til gryter, eller tre steder til BB30, skyllevannskjele og meskerør etter at du har tatt det ut. Du sparer en kjeles lagringsplass med BB30 dersom du ikke kjøper tre kjeler som går oppi hverandre :)
Mye godt å si om BB30, men jeg var overrasket over hvor lite styr og søl det ble med et trekjelers oppsett.
ps. jeg har samme utbytte i begge oppsett. Ca 85%
... nok en gang klarte jeg ikke å fatte meg i korthet :)
Det høres nå ikke ut som biab brygging når du har separat meskekar, kokekar og varmvannskjele. Du bruker biab posen i steden for falskbunn i meskekaret?
 
Tja... kjært barn...
Jeg har mesken i pose og bruker HLT, meskekjele og kokekjele - og ingen falskbunn, bare en grov sil snudd opp ned i bunn for å hindre at BIAB posen brenner seg... Det nermeste jeg kommer et navn er derfor BIAB, men mulig det er helt feil. Det fungerer strålende for meg.
Kanskje det burde hete: hybridbrygging med BIAB pose :)
 
Eller bare et 3 kjele oppsett. Den sila di blir jo en slags falskbunn og det er mange som bruker en biab pose i meskekaret i tillegg til falskbunn. For å lette rengjøring.
 
@Naxi: En BB30 kan oppgraderes med f.ex sirkulasjonspumpe og temperaturstyring uten å modifisere selve enheten, eller den kan inngå som en del av et større bryggeri f.ex til å varme skyllevann. Eller en kan selge den igjen. Induksjonsplata kan vel ikke styres av f ex en PID. Må ikke den skrus på igjen manuelt hvis strømmen kuttes?

Mange veier til Rom;)
 
Et gjæringskar er ikke en kjele. Det blir vel et skyllekar i dette tilfellet. Det er forresten en tredje måte jeg ikke tenkte på (har som sagt ikke brygget biab selv) Du kan løfte posen opp i et dørslag og sette det over kjelen. Da kan du skylle uten å gå via et annet kar.

Uansett poenget er at du med biab ikke skal behøve å investere i mer enn en kjele. De fleste har en til for å varme skyllevann, og som oftest er dette bare den største gryta de hadde fra før, så ingen investering. (Du kan også skylle med kaldt vann. Ikke veldig effektivt, men det går. Eller i nødsfall med varmt vann fra springen)
 
I så fall er det helt fint og du trenger kun den ene kjelen. Men, det er mange gamle inngrodde beredere der ute. Min er f.ex fra 1980 og varmtvannet frister ikke å drikke. Er nok mye avleiringer av humus, kalk og diverse annet moro oppi der. De har byttet vannledninger frem til nabolaget nylig. Men, for noen år siden (heldigvis før jeg begynte å brygge) var det ikke uvanlig å knapt se bunnen av badekaret gjennom 20cm nytappet vann.
 
Jeg takker for alle innspill og hjelp så langt, så kommer det nok flere spørsmål etter hvert som saker og ting kommer på plass.
Dørslag/sil er skrevet på listen, det glemte jeg de brukte på kurset.
Det gjør jo BIAB litt enklere mtp skylling, har jeg forstått.

Vår varmtvannstank kjøpte jeg selv for litt over ett år siden, så den er nok gulle god, må bare ta tempen på vannet, men rundt 80 grader regner jeg med vannet er. Skolder jo fingrene på mer enn halveis varmt vann, så det burde ikke være noe problem.

En varmtvannstank fra 1980 burde uansett byttes, da levetiden på den har utløpt for lenge siden,
så kan du glede deg til rent og godt vann til skylling du også @SindreW ;)

Snart helg!
 
Tilbake
Topp