Forslag til opprydding

En wiki skal ikke styres med noen hard hånd. Da er det ingen wiki lengre.
Wiki er en webbasert programvare som tillater alle brukere av en side til å endre innholdet på siden. Denne endringen utføres ved at siden redigeres i en nettleser. Dette gjør Wiki til er enkel og brukervennlig plattform for samarbeid med tekster og hypertekster.
Men, det kan godt være en eller flere "redaktører" på en wiki, som styrer/katogorieserer informasjon.
Gjerne ett par med dybdekunnskap om ølbrygging, og ett par med god kunnskap om oppbygging av en wiki.

Så derfor burde en wiki kunne avlaste forumet ganske mye, og i tillegg så ville det være veldig enkelt å svare:
"Se bare i http://wiki.norbrygg.no/Howto/FjerneEtiketterFraFlasker" f.eks.

I tillegg så får man (som oftest) mye bedre søkefunksjonalitet (og resultat) i en wiki i forhold til et forum.

Jeg stemmer klart for å få opprettet en wiki.
(Jeg setter gjerne av ett par timer i uken til å være med å få det til å skje).
 
Når jeg startet tråden var det ikke for å sette igang en diskusjon rundt wiki, den hører hjemme et annet sted og man kan diskutere i det uendelige hvorvidt det er god ide eller ikke.

Men, hvordan bør forumet norbrygg modereres? Personlig synes jeg en moderator kunne gått inn her og styrt tråden over til det jeg faktisk starter med.

Uansett virker det som flere støtter ideen med flere stickies. De har den fordelen at informasjon allerede ligger i forumet, alternativt går det ann å skrive en resyme av flere tråder og publisere de som stickies. .

Forslag til stickies om bøker er at følgende tråd: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1352.0.html
Noen som er med på denne? Er det noen fra styret til norbrygg som er interessert i å lage denne som stickie?
 
Håkon skrev:
Er det noen fra styret til norbrygg som er interessert i å lage denne som stickie?

Styret i Norbrygg modererer ikke forumet. Det er det moderatorene som gjør. (Sist gang styret gikk inn og ville stoppe en diskusjon, ble jeg kalt alt fra korrupt til dum, så det tror jeg vi holder oss langt unna.)
 
gustavf skrev:
Håkon skrev:
Er det noen fra styret til norbrygg som er interessert i å lage denne som stickie?

Styret i Norbrygg modererer ikke forumet. Det er det moderatorene som gjør. (Sist gang styret gikk inn og ville stoppe en diskusjon, ble jeg kalt alt fra korrupt til dum, så det tror jeg vi holder oss langt unna.)
Derfor er en wiki så mye bedre i forhold til slik problematikk.
Ihvertfall en wiki med pålogging og endringshistorikk.

Da kan alle som vil diskutere gjøre det på forumet.
Og alle som leter etter informasjon gjøre det i wiki.
Deretter, hvis det er noe som er uklart, så kan man spørreforumet.
 
gustavf skrev:
Håkon skrev:
Er det noen fra styret til norbrygg som er interessert i å lage denne som stickie?

Styret i Norbrygg modererer ikke forumet. Det er det moderatorene som gjør. (Sist gang styret gikk inn og ville stoppe en diskusjon, ble jeg kalt alt fra korrupt til dum, så det tror jeg vi holder oss langt unna.)

Enig og beklager sammenblandingen. Er det noen moderatorer som tar jobben? (finnes de...?)
 
Duckboot skrev:
gustavf skrev:
Håkon skrev:
Er det noen fra styret til norbrygg som er interessert i å lage denne som stickie?

Styret i Norbrygg modererer ikke forumet. Det er det moderatorene som gjør. (Sist gang styret gikk inn og ville stoppe en diskusjon, ble jeg kalt alt fra korrupt til dum, så det tror jeg vi holder oss langt unna.)
Derfor er en wiki så mye bedre i forhold til slik problematikk.
Ihvertfall en wiki med pålogging og endringshistorikk.

Da kan alle som vil diskutere gjøre det på forumet.
Og alle som leter etter informasjon gjøre det i wiki.
Deretter, hvis det er noe som er uklart, så kan man spørreforumet.
Nei. Igjen dette handler ikke om en wiki men konkrete endringer på forumet.
 
Ok ok - derfor laget jeg nå ny tråd som omhandler wiki:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,20450.0.html
 
@Håkon: nå startet du vel tråden med at informasjon hadde blitt vanskelig å finne, wiki er vel sånn sett rimelig relevant :)

Anyways, rydding og tilgjengeliggjøring av nyttig informasjon er uansett et tiltak som nok er raskere gjennomført og krever mindre innsats. Men slikt krever ressurser (ie mennesker med tid), og de står visstnok ikke i kø foran rekrutteringskontoret såvidt jeg forstår fra andre her...
 
Hva med link til en god gammeldags FAQ på forsiden av forumet. Samt en oppfordring til å lese denne før en stiller spørsmål.
Det ligger en her, så det er egentlig bare å legge ut en link.

Men, denne ser ikke veldig oppdatert ut, og mangler mange av gjengangerspørsmålene av "hva gjør jeg hvis" og "er dette normalt typen" som f.ex tid mellom plopp i gjærlås, utseende på krausen o.s.v
Å få opp kvaliteten på denne kan gjøres som et samarbeidsprosjekt i en egen tråd, der folk legger inn forslag til spørsmål og svar. Noen ansvarlige legger dette inn i katalogen.

Angående Wiki så finnes dette allerede her bare å begynne å legge inn innhold. (Fant denne wikien under http://cms.norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/linker/17)
 
Det irriterer meg litt at moderatorene ikke kommer med noen meninger her. Gjelder også denne tråden http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,19595.0/all.html
 
Odland skrev:
Bakdelen mer Wiki er jo at man ikke nødvendigvis vet hvem som kommer med infoen. Jeg er iallefall mer positiv til info og tips som kommer fra f.eks. Gahr enn en som har satt "noen brygg og hørt at det det skal gjøres på denne måten".

Fleste wikier til denne typen bruk har et revisjonssystem som er mulig å gjøre synlig heldigvis.
 
Tilbake
Topp