Forslag til opprydding

Håkon

Dommer
Hei,

Etter endel år på forumet merker jeg en negativ endring. Informasjon begynner å bli vanskelig å finne siden det ikke foretas noen opprydding, og samme
spørsmål besvares gang etter gang etter gang etter gang. Dette er ødeleggende både for forumet i seg selv og brukerne.

Mitt forslag er at man
a) Rydder opp og gjør informasjonen på Norbrygg's forside mer tydelig. Her er det mye rot og utdatert info.
b) starter med aktiv bruk av stickies med mål om å fjerne disse uendelige repetisjonene. Forslag til stickies:
1. Hvor finner jeg oppskrifter
2. Temperaturregulering av kjøleskap / Bruk av STC1000 / kjært barn mange navn
3. Tørrgjær og hvordan bruke dette / hvordan lage gjærstarter
4. Utstyr til nybegynnere
5. Tørrhumling
6. Gode bøker

Forumet i seg har for lengst nådd en kritisk masse på antall brukere så det bør modereres mer enn at man leker politi (ie tollsatser, salg av alkohol etc)

Ser at det klages mye over søkemotoren, jeg synes den er helt OK hvis man bruker avansert søk og "Kun emnetittel". Denne skulle kanskje vært påslått i hurtigsøk?

H
 
Jeg har hatt mye glede av forumets søkefunsjon og lært det meste av brygging på poster som er noe eldre,alt fra utstyr,kjøp og bruk osv.
Nå det siste halve året virker det som om mange av brukerene bare bruker forumet til sosialt fjas(kanskje meg inkl. :attevar:)For noen gjengangere her kan det virke som om de står opp og da svare på en 10-12 poster med fjas,mas og en masse med +1 som kan være irriterende for vi som følger en post.
Det er også flere og flere som lager poster som stiler en masse med "tenk vis"spørsmål som i de fleste tilfeller ikke har så mye med brygging å gjøre,noen av dem kan til tider være morsome og underholdene for all del.

Flere av brukerne burde bruke prate hjørne mere vis de er kontaktsyke og ellers prøve å holde seg til postens tittel.
Finnes det en post fra før burde brukere og moderator henvise til den som allerede er der fra før og den nye flyttet eller slettes.

Ingen er tjente med en masse fjas og rot her på forumet

Andre synspunkt ?
 
Det vil jeg og si kunne vert en ide. Det aller meste av ting jeg har lurt på har jeg funnet ut av med litt søk på forumet. Virker som om folk ikke gidder og søke før di spørr om noe som er besvart x antall ganger før.
 
Forum er alltid tungvint når de blir for store. Hva med å lage ett brygger-wiki der alle kan delta og oppdatere. Mye lettere å holde oppdatert.
Så kan vi fjase videre på forumet.
 
ictys skrev:
Forum er alltid tungvint når de blir for store. Hva med å lage ett brygger-wiki der alle kan delta og oppdatere. Mye lettere å holde oppdatert.
Så kan vi fjase videre på forumet.

Reell fare for at det sniker seg inn en del feilinformasjon i slikt...
 
Som nevnt i en annen tråd syns jeg det kunne vært en (eller kanskje et par) emne-lokasjons tråd(er) som sticky...

Viktste skrev:
Istedet for stickies kunne man kanskje hatt en stickey tråd som linker til viktige diskusjoner, noe liknende project locator på Homebrewtalks?
http://www.homebrewtalk.com/f51/project-locator-69953/

Skjønner ikke helt hva problemet er med at nye folk spør om ting som allerede besvart før. Det er jo ingen som trenger å føle seg tvunget til å svare på slike poster...?
 
Viktste skrev:
Skjønner ikke helt hva problemet er med at nye folk spør om ting som allerede besvart før. Det er jo ingen som trenger å føle seg tvunget til å svare på slike poster...?

Det blir såpass langt mellom de interessante trådene (med ting som ikke er diskutert en drøss ganger før) at medlemmer med mye kunnskap forsvinner.
 
Synes ideen om en Wiki var god. Mye kunne vært besvart der. Så kunne forumet mer tatt "forskning og utvikling". Men for å få det til må alt skrives på ny, om man ikke får lov å legge det ut av opphavet. Det er så mye aktivitet at det er vanskelig å følge med. Et luksusproblem, men likevel.

--
 
Syns wiki virker fornuftig, men i motsetning til vanlige wiki-artikler som gjerne blir rettet opp i løpet av minutter/timer så tror jeg ikke "de kyndige" her inne kommer til å lese gjennom dem til stadighet, så nye artikler og editering bør kanskje gå gjennom en gruppe med "sensorer" først (moderatorer feks) for kvalitetssikring.

Når man ser mengden spørsmål om at det har sluttet å ploppe i gjærlåsen så virker det unektelig som et fornuftig tiltak. Ivrige mannfolk med ny hobby spør tydeligvis før de søker...  det er en vanvittig mengde informasjon tilgjengelig her inne (for de som behersker søkefunksjonen), så om man hadde fått strukturert og tilgjengeliggjort den hadde det nok vært positivt på flere måter.
 
Et av problemene med forumet er at det mangler folk til å utføre arbeidsoppgavene. En wiki som skal "sensureres" vil antakelig ta enda mer tid... Norbrygg trenger flere som kan gjøre en reell arbeidsinnsats.
 
Har forsåvidt skjønt det, men problemet er vel til dels at de som kan bidra der må (? bør?) være fra den kunnskapsrike flokken, hvilket gjør rekrutteringsmulighetene begrenset. Dette forumet lider jo ikke av de samme problemene som jeg er vant til fra andre steder, ie småunger som poster kvalm osv., så generelle moderator-egenskaper er vel egentlig overflødig her.

På den annen side, tenk hvor mye tid du får til overs hvis du slipper å svare på det samme gjærplopp-spørsmålet om igjen og om igjen Gahr  ;)
 
Hehe. Jeg svarer uansett bare når jeg vil selv, så det er ikke noe problem for min del.:) Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor så mange bryggere ikke leser mer bryggebøker selv. Der får man svar på svært mye (mye man ikke visste man lurte på en gang...). Og hva er vel bedre enn en god øl og en god bok?
 
Frorumet er jo et.... diskusjonsforum, og det er det det blir brukt som også. En Wiki er en informasjonsdatabase. En plass for å lete opp og finne svar. Jeg tror ikke en risikerer mer feil svar der enn her på forumet.  Min påstand er at "hva om hvis at når" hadde funnet sine svar i en Wiki så hadde det lettet trykket på forumet. Oppskrifter kunne også med fordel vært flyttet over. Tror ikke en Wiki trenger sensureres, men kanskje det bør kreves registrering for editering.

--
 
Sant nok. Så lenge man på sett og vis kan garantere for innholdet. Men noen må selvsagt lage wikien. Oppfordringen min er likevel klar: Les bøker!
 
Bakdelen mer Wiki er jo at man ikke nødvendigvis vet hvem som kommer med infoen. Jeg er iallefall mer positiv til info og tips som kommer fra f.eks. Gahr enn en som har satt "noen brygg og hørt at det det skal gjøres på denne måten".
 
Gahr skrev:
Sant nok. Så lenge man på sett og vis kan garantere for innholdet. Men noen må selvsagt lage wikien. Oppfordringen min er likevel klar: Les bøker!

Er helt enig med Gahr. Les bøker! Lag en sticky som lister opp hvilke bøker som er ett "must have" og de bøkene som er kjekke å ha.
Er mange fine bøker som besvarer de fleste "nybegynner" spørsmålene. Både på engelsk og norsk.

Syntes også at hvis det skal lages flere artikler/stickys/wiki så burde de legges på medlemseksjonen, slik at de som faktisk er betalende medlemmer for "litt mer" for pengene.

Odland skrev:
Bakdelen mer Wiki er jo at man ikke nødvendigvis vet hvem som kommer med infoen. Jeg er iallefall mer positiv til info og tips som kommer fra Gahr enn en som har satt "noen brygg og hørt at det det skal gjøres på denne måten".

Skal det lages en wiki så må det stilles krav til kildehenvisninger, og noen må ha ett ansvar for å faktisk kvalitetsikre det som står der. Kan fort bli for mye jobb for noen få.
 
Hvorfor skal det kvalitetssikres? ;) Er ikke en wiki i natur bygget på selvjustis. Men ser helt klart at det er lett å finne mange argumenter for at det ikke vil fungere. Diskusjonen kom vel opp fordi dagens ordning heller ikke er optimal.
En god wiki er forøvrig en "bok" slik jeg ser det. Jeg kjøpte forøvrig en bok fordi den hadde mange spennende oppskrifter. Trenger ikke si mer om det. Om wiki er for "løssluppent" hva med en wordpress installasjon hvor hvem som kan skrive hva kan styres til minste detalj. Poenget er vel å prøve samle standard informasjon for å redusere antall forumpostinger litt?

--
 
Odland skrev:
Bakdelen mer Wiki er jo at man ikke nødvendigvis vet hvem som kommer med infoen. Jeg er iallefall mer positiv til info og tips som kommer fra f.eks. Gahr enn en som har satt "noen brygg og hørt at det det skal gjøres på denne måten".
Hadde vært positiv til en Wiki styrt med hard hånd av Kim "Mad Bird" Odland og jeg  ;)

Anyways, hvis en wiki blir for omfattende (og "error prone" pga. manglende sensur, oppfølging etc.) så tror jeg uansett det hadde vært fordelaktig om man fikk flere pinned topics et par steder, spesielt i "Generelt og nybegynnerspørsmål" forumet. Der tror jeg en liten liste over de aller mest vanlige problemstillingene hadde vært til stor hjelp for de som ikke mestrer (eller gidder bruke) søkefunksjonen.

Det meste av informasjonen ligger jo allerede her, så jobben er å samle / konsolidere og så pin'e det.
 
Tilbake
Topp