Forsøk på å lage cider

Har nå gjort et par forsøk på å lage cider. Jeg er ikke helt bekvem med ettergjæring enda, så hadde ingen intensjon om å fremskaffe kullsure denne måten. Kjøpte en sodastream for å tilføre kullsure like før servering. Jeg er ikke helt fornøyd med smaken, men litt usikker på hva det er som mangler. Jeg kan godt drikke en syrlig cider, så lenge den er frisk og smaker naturlig. Men ønsker ikke at den blir bitter. Personlig liker jeg det som er søtt, men det har ofte en tendens til å bli for søtt.

Forsøk 1: Eplecider uten alkohol
Dette er en oppskrift jeg fikk av bekjente.

5 l oppskåret epler (med kjernehus og skall)
5 l vann
1 pose sitronsyre
2 ts Jam Syltepulver (konserveringsmiddel)

Dag 1
Alt blandet i 20 liters bøtte. Satt i 21-23 grader i 6 dager. Rørt annenhver dag.

Dag 5
Tilsatt 4-5 dl sukker og eplene ble fjernet. Silet saften og ble tappet på flasker.

Sluttproduktet ble en ganske syrlig eplecider, men veldig god. Ble fryst ned i plastflasker. Veldig fin farge.

Forsøk 2: Eplecider med alkohol

Jeg improviserte litt, og visste vel egentlig ikke hva jeg holdt på med.

5 l oppskåret eple (med kjernehus og skall)
9 l eplejuice fra Europris
30 gr sitronsyre
Gjærnæring (for 25 liter vin)
3 l vann
0,5 pk gjær til hetvin

Dag 1
Alt blandes og ristet i 20 liters bøtte. Satt i 21-23 grader i 6 dager.

Dag 7
Silet av eplene. Her luktet det kraftig gjær og smakte likeså. Tydelig at gjæren storkoste seg. Jeg fikk litt panikk.

Følgende ble tilsatt:
Gjærstopp (for opptil 25 liter vin)
400 gr sukker

Dag 8
Klaringsmiddel (for opptil 25 liter vin)

Dag 14
Tappet på flasker. En helt grei smak, men ikke helt det jeg forventet. Ble ikke så mye smak av epler som jeg forventet. Ble tilsatt ytterligere 500 gr sukker. Ikke helt min favoritt. Alkoholprosent: 7%.

Dag 30
Fremdeles er ikke smaken helt det jeg på utgikk etter. Smaken er så og si uforandret, men tydelig at det skulle ha stått lengre før det ble tappet på flasker da det er grums på bunnen. Gjæringen har stoppet da det ikke bruser når flaskene åpnes.

Forsøk 3: Eplecider med alkohol
Prøvde meg litt videre i håp om at resultatet ble bedre

10,5 l eplejuice fra Europris
500 gr sukker
0,5 pk hetvin gjær
15 gr sitronsyre

Dag 1
Alt blandet og satt i 21-23 grader.

Dag 7
Brukt hevert for å ta bort bunnfallet. Mye bunnfall. Tilsatt 0,5 pk gjærstopp.

Dag 8
Klaring, 0,5 pk

Dag 14
Tappet på flasker. Smakte ganske lik den første. Tilsatt 1 kg sukker. Alkoholprosent: 9%.

Dag 21
Smakte syrligere enn tidligere. Tilsatt ytterligere sukker på flasker før servering. Bruser når flaskene åpnes. Antar at gjæringen ikke stoppet og at det er på god vei til å bli eddik. Smaken er for bitter etter min smak.

Forsøk 4: Appelsincider med alkohol

12 l eplejuice fra Europris
500 gr sukker
0,5 pk hetvin gjær
15 gr sitronsyre

Dag 1
Alt blandet og satt i 21-23 grader.

Dag 7
Brukt hevert for å ta bort bunnfallet. Mye bunnfall. Tilsatt 0,5 pk gjærstopp.

Dag 8
Klaring, 0,5 pk

Dag 14
Tappet på flasker. Litt merkelig smak. Smakte litt appelsin og minnet litt om far sin hjemmelaget alkoholfri juleøl. Smaken er ikke som cider, men er nok nærmere øl tror jeg. Alkoholprosent: 7%.

Dag 21
Samme smak som tidligere, bruser litt når flaskene åpnes. Tror ikke det er noe fare for at denne skal ettergjæres og bli eddik.

Er det noen som har triks og tips?
 
Tilbake
Topp