Første All-grain er forsøkt brygget

Hei

Har til nå bare prøvd med på ekstraktbrygging så fant ut at jeg hadde lyst til å opp et nivå i bryggeverdenen.
Kjøpte meg en 36L kjele og 3,5kw induksjonsplate og tenkte og begi meg ut på BIAB.

Prøvde meg på min første i dag og kan vel si at det gikk ganske greit men kunne sikkert gått bedre, men kunne godt ha fått litt tips eller tanker dere har om brygget.

Brygget jeg prøvde meg på er "Single hop Citra IPA" sett fra Bryggselv.

- 6,7kg malt
- 28L vann i kjele
- 1,5L til 1 skylling som ble helt forsiktig over maltsenge i posen i gjæringskaret
- SG på 1040
- OG på 1056
Bare 19L til gjæring og utrolig mye trub/groms i kjelen så skulle muligens sittet igjen med enda mindre til gjæring. (glemte selvfølgelig å måle opp resterende liter, men antar det var rundt 5 liter,det gikk opp til krana.)

OG skulle ha endt på ca1065 i følge oppskrift
 
Jeg har like stor kjele og brygger selv BIAB. Har også erfaring med IPA-settene fra bryggselv. Jeg starter som regel med 25 liter til mesking og skyller med 11-12 liter. Det ligger masse godsaker igjen på kornene når du løfter de ut av gryta, så å skylle med masse vann er nødvendig ved BIAB. Da ender du opp med høyere OG og mer vørter i bøtta. :) Gled deg til det er ferdig. Det blir godt.
 
Dette høres ut som at det blir en godt humlet øl. Citra er snadder :)

Hvis du husker til hvor omtrent truben stod ville jeg helt på vann til samme nivå og målt hvor mye det er. Hjelper mye til å beregne fremtidige brygg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Okei,takk. Så jeg burde ha skylt med en god del mere vann da altså, får prøve det neste gang.

Om jeg skulle ha stoppet å tappe når truben kom(2-3cm over krana), er jeg redd den fort vekk hadde vært på 10L, er det normalt med så mye trub i kjelen eller er det all humlen som gjør det?
 
Da var brygget flasket og en FG på 1005 :)  Skulle vel gi ca 6,6% alkoholstyrke og smaken virket lovende, fikk 15L til flasking...
 
Tilbake
Topp