Første BIAB, spm om utbytte (tror jeg)

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Etter å ha blitt godt inspirert av helgens mikrobryggfestival i Oslo, var det nå på tide å hoppe av ekstrakttoget og prøve neste steg. Har da noen spm i forbindelse med BIAB.
Er godt i gang, og det koker med bitterhumle nå.
Men:
Jeg har kun en 20 liters kjele, og startet med ca 13 liter vann i kjelen. Med 5,4 kg korn oppi, ble det ganske fullt.
Etter endt mesking, 66 grader i 60 minutter, tok jeg ut posen og la den i et gjæringskar. Jeg hadde en salatbolle opp ned i bunn, slik at posen kunne renne av seg. Jeg helte etter hvert det som rant av oppi kjelen, men endte opp med ca 10 liter.

Kjære forum: Er det normalt?

Jeg målte gravity på dette, og det var rundt 1.090.

Ja, det ble egentlig kun ett spørsmål, det... :)
 
Du har brukt veldig mye malt til en 20-liters kjele å være. Jeg har en kjele på 26 liter, og jeg har funnet ut at 4,5 kg malt er det beste med tanke på utbytte. Faktisk får jeg like høy preboil SG av 5 og 4,5 kg malt, så å si!
 
Jeg begynte ganske nylig med nesten det samme utstyret som deg, så jeg kan fortelle litt om mine erfaringer. Jeg benytter en 20L gryte, og har i tillegg en på 12L som jeg bruker til varming av skyllevann og koking av resulterende "second runnings".

Jeg pleier å meske med 4-5 kg malt og ca. 15 L vann. Da er 20L-gryten nesten helt full. Lar posen renne av i noen minutter, men så skyller jeg med ca 10 liter vann i en gjæringsdunk og skviser livskiten ut av posen. Det drar opp utbyttet en del, særlig når det er opp mot 5 kg malt i mesken. Hittil har jeg endt opp med en effektivitet på 80-83% når jeg gjør det på denne måten.

Etter at mesking og skylling er ferdig topper jeg opp 20L-gryten med "skyllevann", slik at det er passe mye oppi, og koker vørteren. I en gryte ved siden av koker jeg resten av skyllevannet parallelt. Underveis i kokingen heller jeg litt og litt over fra gryten med skyllevann til 20L-gryten, og når jeg koker i 90 minutter ender jeg opp med ca. 17 L totalt. Dette vanner jeg ut i gjæringsdunken, basert på OG i oppskriften jeg bruker. Jeg ender da opp med mellom 15 og 25 liter til gjæring, avhengig av ønsket OG.

Som du kanskje vet er det viktig å oppjustere humletilsetningene når man koker en sterkere vørter enn det oppskriften tilsier. Jeg benytter derfor et regneark fra www.biabrewer.info, som er basert på en teknikk kalt "maxi-biab". Her er poenget å få mest mulig øl ut av en 20L-gryte...

Regnearket finner du her: http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?f=89&t=595.

(denne tar ikke hensyn til at du "vanner ut" med skyllevann underveis i kokingen, men tror at du benytter vann, så beregningen av gjennomsnittlig SG under kokingen blir litt for lav, og dermed blir humletilsetningene beregnet tilsvarende for lavt. Dette går an å endre selv).
 
Ikke for å hijacke tråden, men jeg har en problemstilling i samme gate. Jeg bruker en 25l kjele med tappekran, fra Biltema, og pleier å brygge for å ende opp med ca 15 liter etter koking (13,5-14 liter i gjæringskaret). Til nå har jeg hatt 3-4 kg malt, varmet opp 12-13 liter til mesk og ca 10 liter til skylling, men jeg ender stort sett opp med en effektivitet på 65-67%. Mesker på ca 67-65 grader og varmer skyllevannet til ca 80 grader. Pleier også å klemme litt på meskeposen, men kanskje ikke livskiten ut av den. Hvor bør jeg legge energien for å øke effektiviteten?
 
knutrw skrev:
Ikke for å hijacke tråden, men jeg har en problemstilling i samme gate. Jeg bruker en 25l kjele med tappekran, fra Biltema, og pleier å brygge for å ende opp med ca 15 liter etter koking (13,5-14 liter i gjæringskaret). Til nå har jeg hatt 3-4 kg malt, varmet opp 12-13 liter til mesk og ca 10 liter til skylling, men jeg ender stort sett opp med en effektivitet på 65-67%. Mesker på ca 67-65 grader og varmer skyllevannet til ca 80 grader. Pleier også å klemme litt på meskeposen, men kanskje ikke livskiten ut av den. Hvor bør jeg legge energien for å øke effektiviteten?

Jeg har brygget en slags Maxi-BIAB på et lignende oppsett inntil nå.
Jeg har da hatt et stabilt utbytte på 72% for brygg på 18-20 liter i gjæringsdunk.

Jeg har da brukt :
• En 25liters hyttekjele fra Biltema for mesking og koking
• en 15 liters kjele for mellomlagring av varm vørter
• en 10 liters  kjele for oppvarming av skyllevann (+ noen mindre kjeler med kokende vann)
• «Pinnekjøttkurv» for å sette meskeposen i under skylling.
• Stor bolle for mellomlagring av meskepose

FREMGANGSMÅTE:
• Mesker med meskeposen rett i biltemakjelen (med isolasjon på), sjekker temperatur hvert 20 min og rører godt rundt.
• Etter 60 (evt 90) minutter øker jeg temperaturen til 78 grader under konstant omrøring, og lar det stå i ca 10 minutter.
• Løfter da ut posen og holder den slik at den får renne av seg mesteparten, og setter så posen i den store bollen for mellomlagring
• Tapper forsiktig vørteren fra biltemakjelen over i 15literskjelen. Prøver at dette skal gå rimelig fort (for å unngå store temperaturfall) men uten plasking.
• Rengjør Biltemakjelen
• Setter pinnekjøttkurven i biltemakjelen og senker meskeposen med malt i pinnekjøttkurven
• Filtrerer så vørteren (heller over med varmebestandig litersmål) som har samlet seg opp i mellomlagringsbollen gjennom malten i posen
• Filtrerer vørteren fra 15literskjelen gjennom maltsengen i posen
• Etter hvert som vørternivået i biltemakjelen øker hever jeg pinnekjøttkurven (bruker rustfri kjetting). Prøver at denne skal være så vidt neddykket i vørteren eller et par centimeter over. Tilslutt ender pinnekjøttkurven helt over kjelen.
• Starter oppvarming til kok når det er blitt noen liter vørter i kjelen.
• Etter at all vørteren er skylt igjennom, heller jeg over skyllevannet litt etter litt, til det er ønsket nivå i biltemakjelen.  Justerer skyllevannstemperaturen til å holde 78 grader hele tiden ved å tilsette kokende vann.
• Nivået i Biltemakjelen skal nå være det nivået jeg ønsker etter ferdig koking. Jeg måler SG, og justerer eventuelt oppskrift basert på SG-målingen (det vil si at jeg endrer ønsket nivå etter ferdig koking slik at jeg får ønsket OG, jeg må også justere humletilsetningene ved betydelig avvik på SG).
• Løfter bort pinnekjøttkurven med mask og meskepose og setter dette i mellomlagringsbollen.
• Koker så vørter i 60/90 minutter avhengig av oppskrift. Mens vørter koker har jeg en annen kjele stående på komfyren med kokende vann. Dette tilsetter jeg underveis for å kompensere for avdampingen, slik at væskenivået i kjelen er konstant. Siste vanntilsetting prøver jeg å ha 15 minutter før kokeslutt.

Fordelene jeg ser det med denne metoden er at:
• Jeg får forholdsvis mye ferdig øl med ganske lite utstyr
• Jeg slipper å beregne avdamping for å beregne vannmengde
• Jeg slipper å beregne gjennomsnittlig SG for bitterhetsberegninger. SG er tilnærmet konstant under hele kokingen

Problemet med denne måten å brygge på for min del har vært at Biltemakjelen ikke er kompatibel med induksjonskomfyren min, så jeg må bruke en frittstående induksjonsplate fra Jula på kjøkkenbordet (ikke plass på kjøkkenbenken). Dette innebærer at jeg må bære en 25 literskjele med opp til 22 liter kokende vørter til vasken for å kjøle ned (for at kjøleren skal rekke), noe som neppe nominerer meg til Norbryggs HMS-pris :-S
En annen ulempe er at det blir fort mye gris med så mye manuell håndtering av vørter.

Jeg kunne kjøpt meg en annen kjøler, men da gikk jeg likegodt for en tykkbunnet kjele med silbunn fra Bryggmaker som jeg kan bruke på induksjonskomfyren min.
 
Ser at jeg glemte å nevne er hva jeg gjør for å unngå at det koker over.

Det viktigste er at jeg ikke forlater kjelen under oppkok og passer godt på under koking.

Videre pleier jeg å ta bort skummet som samler seg under oppkoking ved hjelp av en tesil (på samme måte som man skummer bort proteiner under koking av kraft). Skumlaget som legger seg på toppen er etter min erfaring en viktig bidragsyter til at det kan koke over. Har aldri kokt over etter at jeg begynte å skumme av. Avskumming holder jeg på med fram til første humletilsetning. Lar det gjerne koke i 5 minutter ekstra.

I senere tid har jeg også begynt å bruke foam control som en ekstra sikkerhet.
 
Kristoffer J skrev:
Videre pleier jeg å ta bort skummet som samler seg under oppkoking ved hjelp av en tesil (på samme måte som man skummer bort proteiner under koking av kraft).

Har drevet litt med det samme og er forundret over at jeg ikke har sett noe om dette på et forum der så mange er opptatt av proteiner.
En god gammel fiskesleiv er forøvrig det beste verktøyet for dette.

518013.jpg
 
knutrw skrev:
Ikke for å hijacke tråden, men jeg har en problemstilling i samme gate. Jeg bruker en 25l kjele med tappekran, fra Biltema, og pleier å brygge for å ende opp med ca 15 liter etter koking (13,5-14 liter i gjæringskaret). Til nå har jeg hatt 3-4 kg malt, varmet opp 12-13 liter til mesk og ca 10 liter til skylling, men jeg ender stort sett opp med en effektivitet på 65-67%. Mesker på ca 67-65 grader og varmer skyllevannet til ca 80 grader. Pleier også å klemme litt på meskeposen, men kanskje ikke livskiten ut av den. Hvor bør jeg legge energien for å øke effektiviteten?

Hvordan knuser du maltet? Jeg gikk opp mye i effektivitet da jeg knuste malten skikkelig fint. 1 mm og mindre korn, og mye mel. Det er jo ikke noe problem med "stuck sparge" når man brygger BIAB. Blir ikke merkbart mer trub for min del.
 
Takker igjen for alle flotte innspill. Jeg får ta det med meg neste gang jeg skal brygge.

Men det er altså greit å klemme på posen? Mener jeg har lest at det ikke er så gunstig, men det gjelder kanskje bare humleposene?

Og hvorfor fjerner man skummet ved koking? Vil man ikke ha det skummet?
 
Sjølv brygger eg i ei 30-liters gryte frå Bryggselv. Ender opp med rundt 20 liter øl. Om eg går frå 80% til 70% effektivitet, må eg bruke rundt 800g meir malt. Dette vil vel bli rundt ti kroner...
I lys av dette, har eg valgt å gje jamnt hekkan i effektivitet. Så kan eg heller bruke energien på anna moro  :biersmile:
 
Kenneth N skrev:
knutrw skrev:
Ikke for å hijacke tråden, men jeg har en problemstilling i samme gate. Jeg bruker en 25l kjele med tappekran, fra Biltema, og pleier å brygge for å ende opp med ca 15 liter etter koking (13,5-14 liter i gjæringskaret). Til nå har jeg hatt 3-4 kg malt, varmet opp 12-13 liter til mesk og ca 10 liter til skylling, men jeg ender stort sett opp med en effektivitet på 65-67%. Mesker på ca 67-65 grader og varmer skyllevannet til ca 80 grader. Pleier også å klemme litt på meskeposen, men kanskje ikke livskiten ut av den. Hvor bør jeg legge energien for å øke effektiviteten?

Hvordan knuser du maltet? Jeg gikk opp mye i effektivitet da jeg knuste malten skikkelig fint. 1 mm og mindre korn, og mye mel. Det er jo ikke noe problem med "stuck sparge" når man brygger BIAB. Blir ikke merkbart mer trub for min del.

Kjøper det ferdigknust fra Vestbrygg. Satser på at han ikke maler det større til meg enn hva han maler til seg selv, bare for å gi meg lavere utbytte :D
 
Tilbake
Topp