Første brygg etter oppskrift, mengder

Hei.
Skal prøve meg på et brygg etter oppskrift og ikke en ferdig allgrain-sett. Men mulig jeg har gjort en liten tabbe ved innkjøp av ingredienser. I følge oppskriften skal brygget gi 25 liter (sluttvolum), men min bryggekjele (Brewolution Brewster) har på tidligere brygg kun gitt ut 19-20 liter. Den rommer 27 liter tror jeg så få ut 25 liter kan bli en utfordring. Glemte helt å nedjustere mengden av malt, humle og gjær da jeg var å kjøpte inn.

Spm: Kan jeg allikevel bruke alt jeg har kjøpt inn eller bør jeg nedjustere mengden av alt? Hvis jeg reduserer mengden av malt, humle og gjær, regner jeg med at jeg kan ta vare på dette en stund.
Humlepelets kan jeg legge i fryseren. Gjæren må stå kjølig og gjærcellene vil etterhvert dø ut, så den må jeg bruke innen rimelig tid (har ikke gjærstarter, så det ble noen litt gjær). Malten kan jeg kanskje pakke i lufttett pose.

Jeg skal forøvrig brygge en pilsner. 6000g pilsnermalt, 280g saaz, gjær Wyeast Urquell Lager
 
Bare bruk all malten. Du kan tilsette vann underveis i kokingen eller i gjæringskaret (helst kokt og avkjølt), for å justere mengde og OG.
 
Jeg brygger også på Brewster, og ville tenkt slik:

Når du starter kjøling i motstrømskjøleren for tapping til gjæringskaret, så måler du OG på ca 20grader C. Dersom OG er for høy i forhold til oppskriften, så kan du tilsette kokende vann i kjelen og røre rundt for å blande godt. Mål deretter OG på nytt etter et par minutter (den skal da da være noe lavere), så kan du tilpasse mengde vann for å justere OG ned dit den skal.

Selv bruker jeg ofte 20-30 minutter på å tømme kjelen, så du bør ha god kontroll på OG underveis mens du holder på.

Håper noen korrigerer meg, om dette er helt feil  :roedme:
 
Tilbake
Topp