Første gjærstarter

Hei! Trenger litt ekspertise.... Laget i går min første gjærstarter (brukt tørrgjær sålang).
Fant en video på youtube om hordan og satt i gang.... Men det blei ikke oppgitt hvor mye ekstrakt i forhold vann... så "ruset" det til som best etter øyemål fra video.
2 pint vann -> 1 "kopp" ekstrakt. Når jeg målte OG etterpå var den på 1056.
Mitt sp.mål blir som følger: Er OG for høy for "Wyeast 3522 Belgian Ardennes ACTIVATOR xl 125 ml"? :help:  Skal lage 25 liter belgisk ale. Eller vil dette kunne gå fint?

Tenkte meg ikke helt om i etterkant heller, å satt den i kjøleskapet :attevar: . Litt usikker på hva temp. den bør stå i, men nå står den i rom med 20grader. :bank2:

Trenger ikke bruke gjærlås? Det er alu.folie over nå (bruker liten ballong på ca 3 liter).
 
Jon Laurits skrev:
Fant en video på youtube om hordan og satt i gang.... Men det blei ikke oppgitt hvor mye ekstrakt i forhold vann... så "ruset" det til som best etter øyemål fra video.
2 pint vann -> 1 "kopp" ekstrakt. Når jeg målte OG etterpå var den på 1056.

Litt høyt, men ingen grunn til panikk.

Jeg har aldri hatt sansen for cups, pints, gallons, quarts og unser. Heldigvis kan vi forholde oss til dette flotte, metriske systemet. Da blir også huskeregelen for gjærstarter mye lettere: 100 gram til en liter (ca 10% vekt).
 
gustavf skrev:
Jeg har aldri hatt sansen for cups, pints, gallons, quarts og unser. Heldigvis kan vi forholde oss til dette flotte, metriske systemet.

QFT!  :yes:

Etter det jeg husker er 1.040 et godt utgangspunkt for startere.
 
Hehe! Joda, metrisk e jo selvsagt å foretrekke;)

OG1040 dei lagde i videoen, men sa ikke hvor mye av hver..:S

Så jeg kan "regne" med at denne starteren vil kunne brukes?
 
Den vil kunne brukes (men er altså ikke ideell). 100 g spraymalt (tørket maltekstrakt) per liter ferdig starter gir en OG på omtrent 1.040.

Og, nei, du trenger ikke gjærlås. Legg aluminiumsfolie over tuten. Rist starteren så ofte som mulig underveis, om du ikke har magnetrører.
 
Tilbake
Topp