Min første gjærstarter

Har satt min første gjærstarter, brukte en nettkalkulator til dette. Kokte 3L vann med 420g DME og hadde oppi ei pakke med wlp 802 tsjekkisk pilsner. Har nå stått på et svalt rom (ca 14*C) med magnetrører i 20t uten at så mye skjer.. hvilke tegn kan jeg forvente å se her? Jeg brygger på søndag og tenkte jeg har god tid til at denne starteren kan få gjort sitt :) på forhånd, takk for svar!

Edit: har nå flyttet den inn i romtemp, ca 20 grader da jeg forstod at den ikke måtte stå kjøligere bare fordi det var en lagergjær :)
 
100 gram pr liter er vel vanlig..(1.040)
par og 20 grader er bedre..
Hadde selv en starter på 4 liter med et rør lager gjær,tok 3 dager før den var ferdig i rom temp..Var så og si ingen action..bare å måle med hydrometer om den er under 1.010.
 
Da kjører vi romtemp til søndag da :) takk for svar! har backup-gjær i tilfelle jeg ikke får til dette, ville bare prøve :)
 
omtrent 18*C. Så ble den satt i et rom med 13-14*C i rommet. Kaldeste jeg har tilgang til med strøm i :) så flyttet jeg det til romtemp (19-20) og nå er det masse aktivitet!
 
Tar opp igjen denne fordi jeg har et oppfølger-spm. Jeg tok gjæren fra denne og hadde oppi en ny 3L starter. Litt fordi jeg har lært at lagere skal ha mer gjær enn ales, mest fordi jeg vil eksperimentere :) Jeg rakk ikke ense noe aktivitet, den ble laget med 300g lys dme +3L vann. Hydrometeret sier 1012. Kan 3L ha gjæret helt ut på under 24t?? Spør sikkert dumt, men er helt ny på dette, vil bare være sikker på hva jeg holder på med, takker for svar!
 
Det er mer normalen enn noe annet for meg hvertfall at jeg har full utgjæring på under 24t. Når jeg stepper startere pleier jeg å la det røres i 24t for så å sette det i kjøla, dekantere og ha i ny vørter og kjøre 24t til...

Forøvrig skal startere kose seg relativt varmt da det promoterer cellevekst, pleier å kjøre dem i romtemp selv, ca 22-25C avhengig av hvor varmt det er innendørs :).
 
Tilbake
Topp