Førstegangs gjærstarter

Heisann,
Er det noen som kan hjelpe en jomfru i nød? Har prøvd å lage en gjærstarter uten noe særlig utstyr tilgjenglig. Skal brygge en havre ipa på 25 liter og har brukt en WLP007 DRY ENGLISH ALE laget 1,5 liter gjærstarter brukt et forvokst syltetøyglass som jeg vasket med starsan og ristet dette jevnlig første 5 timene. Nå er det dagen etterpå og jeg har hatt det et par timer i kjøleskapet og håper det er klart til bruk snart. Ser det grit ut utifra bilder?
Takker for alle svar og råd

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    142 KB · Sett: 95
For å være ærlig ville jeg brukt lengre tid siden du ikke bruker magnetrører. Men hva er OGen din?

Du heller bort mesteparten av vørteren ja ;)

Men neste gang så la den stå tre-fire døgn. Du vet aldri når du plutselig ikke får satt det brygget likevel. Setter du en starter som ikke er svingt på rører så går det tregere, og du får kanskje ikke nok celler, og den får heller kanskje ikke gjort seg ferdig. Det igjen vil si at den kanskje ikke har bygget opp energireservene sine (som blir brukt opp idet du har den i starteren, men gjenopprettet når starterem er ferdig utgjæret igjen) til å overleve godt nok i dvale.

Heller jeg vekk mest mulig av malten på toppen av gjæren?
Ein ønsker å ha med så lite av den øla som er i starteren med i gjærings karet. La det vere igjen litt slik du får riste gjære laus frå glaset.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Du heller bort mesteparten av vørteren ja ;)

Men neste gang så la den stå tre-fire døgn. Du vet aldri når du plutselig ikke får satt det brygget likevel. Setter du en starter som ikke er svingt på rører så går det tregere, og du får kanskje ikke nok celler, og den får heller kanskje ikke gjort seg ferdig. Det igjen vil si at den kanskje ikke har bygget opp energireservene sine (som blir brukt opp idet du har den i starteren, men gjenopprettet når starterem er ferdig utgjæret igjen) til å overleve godt nok i dvale.
Ok, tuusen takk for svar magnetrører og kolbe er bestilt. Tilbake på skolebenken igjen og lære om gjær

Det finnes tørrgjær som jobber bra, til de gangene du eventuellt ikke gidder/har tid til en starter..

Tilbake
Topp