Forventet meske effektivitet

Jeg brygger med en Beer Brew 60 hvor jeg bruker falsk bunn fremfor meskekar.

Ved 90% av tilfella brygger jeg batcher på 50 liter. Derfor foretrekker jeg enstegs infusjonsmesk (f.eks: 67 grader i 60-90 min).

Ved 25 liters batcher har jeg nok plass i gryta til en utmesk (73-78 grader i 5 min) på slutten av meskingen (etter 60-70 min), hvor jeg tilsetter x-antall liter kokende vann.

Jeg skyller på den tradisjonelle måten hvor man tapper ut i bunn samtidig som man fyller på med varmt skyllevann i toppen.

Hvilken meskeeffektivitet kan jeg forvente ved disse meskemetodene? Det er greit å vite hvilken data jeg skal/bør bruke i programmer som Beersmith eller Brewers Friend.
 
Sist redigert:
For å vite det riktige tallet må du nesten gjøre noen målinger av preboil SG når du brygger... Men du burte vel kunne ligge på rundt 80% iallfall.
 
Jeg får 82/83% ved batch sparging med BB60, men da bruker jeg en liten falskbunn i stedet for den rista som følger med. Da får jeg en del mindre væsketap, og det påvirker effektiviteten ganske mye. Men du burde vel komme opp på det samme, i alle fall, med kontinuerlig skylling - når du brygger øl med noenlunde normal styrke, i alle fall.
 
Jeg får 82/83% ved batch sparging med BB60, men da bruker jeg en liten falskbunn i stedet for den rista som følger med. Da får jeg en del mindre væsketap, og det påvirker effektiviteten ganske mye. Men du burde vel komme opp på det samme, i alle fall, med kontinuerlig skylling - når du brygger øl med noenlunde normal styrke, i alle fall.
Når du skriver at du får litt mindre væsketap, mener du da svinn/trub, eller..?
 
Når du skriver at du får litt mindre væsketap, mener du da svinn/trub, eller..?
,

Jeg får noe mindre svinn; dvs. at det blir igjen noe mindre vørter når jeg bruker den lille falskbunnen. Og siden jeg nå har den, bruker jeg den. Egentlig kjøpte jeg den til en 36 liters kjele - som jeg forresten bruker nå, siden BB60'n ikke funker, og skal sendes på rep.. (Den står under kjøkkenvifta og bobler med 30 liter Irish Stout:).)
 
,

Jeg får noe mindre svinn; dvs. at det blir igjen noe mindre vørter når jeg bruker den lille falskbunnen. Og siden jeg nå har den, bruker jeg den. Egentlig kjøpte jeg den til en 36 liters kjele - som jeg forresten bruker nå, siden BB60'n ikke funker, og skal sendes på rep.. (Den står under kjøkkenvifta og bobler med 30 liter Irish Stout:).)
Hei Finn!, anbefaler du at jeg kjøper denne falskbunnen? Hvor mye kostet den og fra hvor? Olbrygging.no? Jeg får altså mindre svinn med den risten? Har du også funnet ut at det ikke er lurt å røre for mye? Da kan det bli tett i kranen...
 
Jeg skal modifisere meg litt. Jeg tror nok at det beste er å bruke rista, og sirkulere en del, når du mesker med BB60'n. Jeg har fått den igjen nå (dvs. jeg fikk en helt ny en), og bruker jeg varmeelementet under mesking med den lille falskbunne, får jeg ganske stygg fastbrenning av "mjølguffe". Det kan jeg ikke huske at jeg fikk før, men det kan ha sammenheng med at jeg har begynt å male finere (1.0 mm). Varmen er jo veldig konsentrert i bunnen av BB60''en, og det lille området under falskbunnen blir nok veldig varmt når jeg bruker den. Det i kombinasjon med en del mjøl, er nok ikke bra. Løsningen med den lille falskbunnen forutsetter nok at jeg ikke bruker elementet.
Min løsning tror jeg blir å bruke rista - med en splittet silikonslange som pakning - og kanskje gå opp litt i malingsgrad (1,2 mm). (Hastigheten er viktig, også. Går det fort, blir det mye mjøl, og det ble nok i overkant sist. Mye hvete som drillen sleit med, så jeg måtte kjøre fortere enn jeg likte.) Jeg vil nok bruke meskeposen, også, i tillegg.
Jeg får se. Mulig jeg ender med å bare bruke BB60'n til å varme vann, og til kokinga - eller jeg selger den. Jeg kommer langt med å meske i 36-literskjelen, og med den på induksjon får jeg ikke fastbrenningsproblemet. Jeg ville vel kanskje unngått det med kontinuerlig sirkulering på BB60'n, men det gidder jeg ikke styre med. Nå har jeg vent meg til å brygge med 36-liter'n - og det er klart greiere, synes jeg.

Men her er falskbunnen, i alle fall: https://oslo.bryggselv.no/siling-filtrering/400240/falsk-bunn-30-cm (Jeg kjøpte den på nettet, men det er ikke så mye å spare, faktisk.) Med den, og posen, kan du gjenvinne mye av det som blir igjen i kjelen. Jeg lar det stå litt etter tapping, spar ut halvparten av masken, og løfter så opp posen og lar det renne av. Da er det gjerne et par liter og litt til i bunnen av kjelen, og det har jeg over i det store 3-litersmålet mitt og lar stå en stund, så grumset bunnfeller seg. På den måten får jeg tak i en del ekstra vørter.

Men konklusjonen min blir nok at jeg har skrytt for mye av kombinasjonen BB60 og liten falskbunn. Ikke løp og kjøp.

Tett kran unngår du hvis du bruker pakning på rista, eller meskepose med den lille falskbunnen. Da slipper det minimalt med partikler gjennom, og du kan røre så mye du lyster - bare ikke rør så voldsomt at du får rørt inn mye oksygen.
 
Jeg skal modifisere meg litt. Jeg tror nok at det beste er å bruke rista, og sirkulere en del, når du mesker med BB60'n. Jeg har fått den igjen nå (dvs. jeg fikk en helt ny en), og bruker jeg varmeelementet under mesking med den lille falskbunne, får jeg ganske stygg fastbrenning av "mjølguffe". Det kan jeg ikke huske at jeg fikk før, men det kan ha sammenheng med at jeg har begynt å male finere (1.0 mm). Varmen er jo veldig konsentrert i bunnen av BB60''en, og det lille området under falskbunnen blir nok veldig varmt når jeg bruker den. Det i kombinasjon med en del mjøl, er nok ikke bra. Løsningen med den lille falskbunnen forutsetter nok at jeg ikke bruker elementet.
Min løsning tror jeg blir å bruke rista - med en splittet silikonslange som pakning - og kanskje gå opp litt i malingsgrad (1,2 mm). (Hastigheten er viktig, også. Går det fort, blir det mye mjøl, og det ble nok i overkant sist. Mye hvete som drillen sleit med, så jeg måtte kjøre fortere enn jeg likte.) Jeg vil nok bruke meskeposen, også, i tillegg.
Jeg får se. Mulig jeg ender med å bare bruke BB60'n til å varme vann, og til kokinga - eller jeg selger den. Jeg kommer langt med å meske i 36-literskjelen, og med den på induksjon får jeg ikke fastbrenningsproblemet. Jeg ville vel kanskje unngått det med kontinuerlig sirkulering på BB60'n, men det gidder jeg ikke styre med. Nå har jeg vent meg til å brygge med 36-liter'n - og det er klart greiere, synes jeg.

Men her er falskbunnen, i alle fall: https://oslo.bryggselv.no/siling-filtrering/400240/falsk-bunn-30-cm (Jeg kjøpte den på nettet, men det er ikke så mye å spare, faktisk.) Med den, og posen, kan du gjenvinne mye av det som blir igjen i kjelen. Jeg lar det stå litt etter tapping, spar ut halvparten av masken, og løfter så opp posen og lar det renne av. Da er det gjerne et par liter og litt til i bunnen av kjelen, og det har jeg over i det store 3-litersmålet mitt og lar stå en stund, så grumset bunnfeller seg. På den måten får jeg tak i en del ekstra vørter.

Men konklusjonen min blir nok at jeg har skrytt for mye av kombinasjonen BB60 og liten falskbunn. Ikke løp og kjøp.

Tett kran unngår du hvis du bruker pakning på rista, eller meskepose med den lille falskbunnen. Da slipper det minimalt med partikler gjennom, og du kan røre så mye du lyster - bare ikke rør så voldsomt at du får rørt inn mye oksygen.
Tusen takk for tips! Har du et tips til hva jeg kan bruke til meskepose? Jeg styrer alltid med å fjerne alle mesk rett fra kjelen. BB30 er jo mye enklere der.
 
Jeg har en stor meskepose fra Bryggselv: https://oslo.bryggselv.no/siling-filtrering/400292/meskepose-max-med-snor-74x74cm

Jeg bruker den som sagt fordi den funker som filter, og ikke fordi den gjør ting så mye lettere. Det er noe søl å gjøre den rein etter bruk. Å bare spa ut malten er faktisk greiere, synes jeg. Men den gjør det mulig å vinne igjen en liter eller to av vørteren. Det er jo ikke så dumt:). Når det har gått noen minutter etter tappingen, spar jeg ut halvparten av masken. Så løfter jeg opp posen og lar den renne av seg litt. Det som da er igjen i kjelen, heller jeg over i et trelitersmål, og når det har stått et kvarters tid ellers så, har grumset bunnfelt seg såpass at jeg kan helle av fin vørter.
 
Finn, Glemte å spørre om du sirulerer med din BB60? Altså, helle ut mesk i et kar og hive tilbake manuelt, eller med en pumpe. Har fortstått det slik at det er dette som kalles sirkulering.
 
Jeg brygger BIAB, og bruker en pose som ikke er en pose, men bare et stort, sirkulært tøystykke. Kommer fra billig gardinstoff fra Jysk. Fordelen med det er nettopp rengjøring. Lett å skylle i vasken og putte rett i vaskemaskinen. Aner ikke om dette kan brukes til kompakte bryggemaskiner.
 
Men vil man ikke da miste mye aroma i tøystykket? Selv med trakt og filter(etter mesk eller kok) , har jeg blitt fortalt at det er best å ikke bruke pga tap av aroma.
 
Dette er meget tynt, men sterkt og helsyntetisk stoff. Det tiltrekker seg ikke væske i trådene. Med tanke på hvor lett dette stoffet er så er det minimalt igjen i dette, og spesielt sammenlignet med det man kaster med det ferdigmeskede kornet.

Det setter heller ikke smak. Da ville jeg heller være skeptisk til om gjæringsbøtter i plast setter smak (de lukter ihvertfall tydelig humle etter få gangers bruk og vask).

http://jysk.no/gardiner/metervarer/pakker-ensfarget/metervare-ombo-5-m-pk-hvit

(Jeg vasker det på minst 60 grader, gitt bruken)
 
Sist redigert:
Ja, du mener at noe humle stoffer henger fast i plasten. Ja, gjør jo det, men ville tro at mer henger igjen i et finmasket tøy nett? En sil hadde vel sluppet gjennom mer + ekstra unødvendig meske partikler da.
 
Jeg ser ingen prinsipiell eller praktisk forskjell mellom et filter og BIAB-posen.

Denne posen er selvsagt kun i bruk ved mesking, ikke ved koking.
 
...
Så løfter jeg opp posen og lar den renne av seg litt. Det som da er igjen i kjelen, heller jeg over i et trelitersmål, og når det har stått et kvarters tid ellers så, har grumset bunnfelt seg såpass at jeg kan helle av fin vørter.
Grums? Jeg har aldri bekymret meg for grums når jeg mesker BIAB? Burde jeg det?
 
Man trenger ikke bekymre seg for grums, men det er jo til syvende og sist klart øl vi ønsker. Om man gjør som Finn og siler ut litt av grumset tidlig, eller venter til etter gjæring blir en smaks-sak. Gjør det du selv synes gir deg mest klart øl på flaske.
 
Grums? Jeg har aldri bekymret meg for grums når jeg mesker BIAB? Burde jeg det?

Neida, jeg har hørt så mange si at de tar med alt hele veien uten at de kan merke at det går ut over kvaliteten, at jeg ikke tror det spiller noen særlig rolle. Jeg bare synes det er greiere å ikke dra det med seg - og det koster lite arbeid å unngå grumset.
 
Jeg tar med alt når jeg mesker (BIAB-posen er som sagt ganske finmasket og filterer vekk mye, uansett). I alle påfølgende steg (kokekar->gjæringskar->flaskingskar->flasker) så forsøker jeg å unngå å få med grumset.
 
Tilbake
Topp