Fra ekstraktbrygging til maltbrygging. Hyggelig overgang....

Har over noen år prøvd meg med ekstraktbrygging. Så var  dagen kommet til å prøve seg på maltbrygging. Ingredienser var kjøpt inn fra Stana og div utstyr var laget etter flere tips her på forumet.
Hadde klart å bestille uknust malt så måtte frem med kjevle for å få knust malten. Det viste seg å ta litt tid men fungerte ok. Må nok invistere i ei mølle etterhvert slik at jeg slipper å bestille ferdigknust.

For noen uker tilbake var jeg så heldig å få være med på en bryggedag hos en meget kompetent hobbybrygger (medlem her). Fikk mange nyttige tips og råd hos han som hjalp meg til å gå over til maltbrygging.

Kjøpte meg en kjele som rommer 25 liter og benyttet en kjøleboks som rommer 24 liter. Var litt redd for at den skulle bli i minste laget da jeg har sett her på forumet at det anbefales en med større volum. Det skulle vise seg at det fungerte utmerket. Valgte å kjøre partiskylling da jeg ikke hadde laget noe utstyr til mer avansert saktegående skylling. Skyllte i fire ganger og siste gang var SG i skyllevannet nede i 1020 så kunne nok fått ut mer vørter men da var kjelen full.

Fikk en OG på 1060 etter koking, noe jeg er svert fornøyd med. Nå er det opp til gjæren for å se hva det blir av sluttresultat. Det boblet godt i gjærlåsen nå så det ser bra ut så langt :yes:

Så til dere maltekstraktbryggere der ute som vurderer å gå overt til maltbrygging: Sett i gang, det var langt lettere enn jeg hadde trodd i hvertfall :)

Legger ved noen bilder av prosessen.
 

Vedlegg

  • høst2010 058.JPG
    495 KB · Sett: 513
  • høst2010 060.JPG
    362,3 KB · Sett: 512
  • høst2010 061.JPG
    497,1 KB · Sett: 508
  • høst2010 062.JPG
    875,6 KB · Sett: 517
  • høst2010 063.JPG
    468,7 KB · Sett: 514
  • høst2010 068.JPG
    666 KB · Sett: 509
Insprerende bilder.  :skitbra:
Har bare satt et ekstraktbrygg, men er allerede fristet til å gå videre. Skal bruke tiden framover til å "snekre" utstyr, så følger jeg etter.
Og med den kompetansen vi "ferskinger" får ta del i her inne, føler jeg meg sikker på at det går godt. En fantastisk gjeng.
I mellomtiden har jeg planer om et par ekstraktbrygg til.
Men jeg kommer etter. :ilike:
 
Da er ølet flasket for noen dager siden. FG ble på 1007 så det ble et ganske alkoholsterkt øl. Kraftig i smaken. Skal nå stå i romtemperatur i en 14 dagers tid så setter jeg det i kjelleren for videre modning. Noen som har en formening om hvor lenge det bør stå før det er drikkeklart?

Tok vare på gjærkaken og tenkte å bruke den i et nytt brygg til helga. Håper det vil funke?
 
14 dager før kjelleren høres bra ut ja, men du burde nok gi det en måned+ på flasker, så drikk sakte i starten. Smak underveis så du får med deg utviklingen.

Hvor mange liter vørter fikk du forresten, og hva startet du med?
 
Ja, jeg får være tålmodig og ikke starte for tidlig da ::). Startet med ca 23 liter vørter før koking og endte på ca 18 liter på flasker.
 
Fete bilder må jeg si :skitbra: Jeg har også nettopp gått over fra ekstrakt til full grain selv. Det gikk mye lettere enn jeg hadde forestilt meg. Brygget nettopp 20 liter med hveteøl, med to meskesteg. Det var litt tjon å få temperaturene og vannmengden riktig, men det ble riktig bra.

Så nå har jeg planlagt en amerikansk IPA, gleder meg allerede ;D

Vil anbefale alle som funderer å ta steget videre, gå til innkjøp av utstyr og prøve seg fram.
 
Fine bilder, men hoh, blir nervøs når jeg ser så liten klaring mellom vørteren og toppen på kjelen :p
 
Tilbake
Topp