Frydenlund Fatøl

Ingen hjelp å få i fra Ringnes ihvertfall...

«
Hei,
Vi kan dessverre ikke røpe våre hemligheter i ølet vi produserer.»

spurte kun om maltbase i prosent :rolleyes:
 
Prøv 100% Vienna da
Venter spent


Sent from my iPhone using Tapatalk

får vel prøve det også etterhvert. Klorer på en oppskrift nå med pils og lys munich i tillegg til vienna samt en dæsj Carafa III for å treffe i nedre del av BJCP krav til farge. Står fortsatt pils i gjæringskammeret så venter på kapasitet også :(
 
får vel prøve det også etterhvert. Klorer på en oppskrift nå med pils og lys munich i tillegg til vienna samt en dæsj Carafa III for å treffe i nedre del av BJCP krav til farge. Står fortsatt pils i gjæringskammeret så venter på kapasitet også :(
Oppdater gjerne tråden om du får til noe lignende, er blitt favoritten på matbutikken den der.
 
Er ikke den ganske lys? Tenker å brygge en vienna med 100 % vienna i løpet av året. Får kjøpe en boks og sammenligne.

Den er definitivt lys og utenfor stilarten, jeg tipper den er en blanding av Vienna (30-50%) og Pils (50-70%) eller noe i den retningen.

Prøver å få klemt inn en bryggedag denne uka med en Vienna etter BJCP boka og så får jeg sammenligne og se hvilken jeg liker best da :) (og så justere å brygge igjen)
 
Vienna Malt gir ~8 EBC
det er vel ikke så mørkt
Frydenlund er kanskje litt lysere enn hva som står i typedefinisjonene, men jeg tenker det ikke blir helt off med 100% Vienna
 
Sist redigert:
Den er definitivt lys og utenfor stilarten, jeg tipper den er en blanding av Vienna (30-50%) og Pils (50-70%) eller noe i den retningen.

Prøver å få klemt inn en bryggedag denne uka med en Vienna etter BJCP boka og så får jeg sammenligne og se hvilken jeg liker best da :) (og så justere å brygge igjen)
Typedefinisjonen lener seg vel mot den meksikanske tradisjonen. Det originale wienerølet var lysere, tror jeg. Men som en klok mann sa; alle øl blir bedre når man tilsetter litt münchener malt. :D
 
Det blir slik denne runden, malt til 50L:
6kg Vienna
3kg Pils
2kg lys Munich
Og hele 84g Carafa III for litt farge i kinnene (9SRM / 18EBC)

Galena til bitterhumle
Tettnang til smak og aroma
1.052 OG og 23IBU
WLP940 2.gen slurry

6B1DAF93-7496-4A8A-8915-3C6A10F5607D.jpeg
 
Sist redigert:
Jeg har hørt det, men aksepterer ikke det som den nye normen

Da er vi to. Det er en protestbevegelse:).

Synes dette, fra BJCP, høres fornuftig ut: This style is on the watch list to move to the Historical category in future guidelines; that would allow the classic style to be described while moving the sweeter modern versions to the International Amber or Dark Lager styles.

Typedefinisjonen lener seg vel mot den meksikanske tradisjonen. Det originale wienerølet var lysere, tror jeg. Men som en klok mann sa; alle øl blir bedre når man tilsetter litt münchener malt. :D

Matt Brynhildson?

Men litt lenger ned lenker du til en kar som fordømmer all bruk av münchenermalt i Wienerøl i sterke ordelag:).

Wienerøl står på lista mi, også. Og det blir med 100% Weyermann wienermalt, som ganske sikkert var hva Anton Dreher brukte i originalen for snart 180 år sida: Vienna Lager with Andreas Krennmair- BeerSmith Podcast #219 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™ (Jeg har lenka til den tidligere, også. Men det gjør sikkert ikke noe å gjøre det en gang til.)
 
Tilbake
Topp