FWH (First Wort Hops) og 'continous sparge' med silbunn i BB60.

Rune Kallhovd

Norbrygg-medlem
Hei, har et lite spørsmål om "best practices" her ved FWH og continous sparge med silbunn i BB60'n.
(Ved bruk av meskekaret er det jo bare å hive FWH porsjonen oppi vørteren når meskekaret heises opp, og skyllingen begynner.)

Ved bruk av silbunnen tapper man jo av kjelen med ganske lav flow (tilsvarende flow på skyllevannet man tilfører maltsenga) over i midlertidige kar (gjæringskar) til man har samlet opp til kokevolum (sikter på å bruke 4 kar á 15 liter for lettere håndtering). Så tømmes kjelen for malt og skylles før man heller tilbake vørteren for kok.

Spørsmålet mitt er da om FWH porsjonen bør deles opp på de 4 bøttene når man tapper/skyller, eller om det er like greit å hive alt i første bøtta? Har dette noen som helst betydning egentlig?
 
Betydning har det nok, mengde, sukkerinnhold og temperatur er faktorer som vil påvirke resultat. Jeg tror allikevel det viktigste er å gjøre det samme hver gang, og justere seg derfra.
 
Dette vil ha veldig lite betydning. Det er ikke allverden til forskjell på FWH og 60 min humling. Det verserer noen myter om at FWH vil gi en mykere bitterhet men antagelig stammer dette fra en feilaktig oversettelse fra tysk. Flere amerikanske bryggerier (deriblant Heretic) har de siste årene gjort blindtester på FWH og 60min humling der de aller fleste har rapportert at FHW gir en mer "harsh bitterness" enn 60min humling.

Ha det i en bøtte, ha det i flere eller tilsett det i kokekaret når du tilbakefører vørteren. Vil ha veldig lite (om noe) å si.
 
Takker og bukker Glenn og Kim. Kjørte hele FWH dosen i første av 4 kar, og er ikke så veldig urolig for resultatet egentlig.
Blir sikkert en del batcher til dette blir aktuellt igjen, så da får jeg se om jeg gidder å endre prosedyre? ;)
 
Tilbake
Topp