Gårdsøl, kveik og gjær

Jeg har googlet til øyet ble stort og vått, og har i tillegg en 17-åring som kan ganske mye og er ganske klar på at det er einer vi har i hagen, og at det ikke er mulig å forveksle med barlind, siden barlind har mykere, flatere nåler (mer som edelgran). Er det noen erfarne einersankere her inne som kan bekrefte at einer ikke kan forveksles med barlind (som er giftig og i de mengdene vi snakker om her kan være dødelig)?
 
Har du hatt bær på denne planten?
Er de røde er det barlind, er de blå/sorte er det einer.
 
Jeg hadde helt klart ikke tatt feil av de to, men om det er mulig? Folk klarer jo det utroligste med sopp, så det er helt sikkert mulig.
 
Jeg har googlet til øyet ble stort og vått, og har i tillegg en 17-åring som kan ganske mye og er ganske klar på at det er einer vi har i hagen, og at det ikke er mulig å forveksle med barlind, siden barlind har mykere, flatere nåler (mer som edelgran). Er det noen erfarne einersankere her inne som kan bekrefte at einer ikke kan forveksles med barlind (som er giftig og i de mengdene vi snakker om her kan være dødelig)?

Ta med en kvist til et hagesenter og spør om det er einer eller barlind.
 
Jeg har googlet til øyet ble stort og vått, og har i tillegg en 17-åring som kan ganske mye og er ganske klar på at det er einer vi har i hagen, og at det ikke er mulig å forveksle med barlind, siden barlind har mykere, flatere nåler (mer som edelgran). Er det noen erfarne einersankere her inne som kan bekrefte at einer ikke kan forveksles med barlind (som er giftig og i de mengdene vi snakker om her kan være dødelig)?
Kanskje du kunne tatt litt bilder av den busken din og lagt ut her? Ut fra hva jeg kunne søke meg fram til skulle det være en smal sak å se forskjell.
 
Det blir vel bilder, ja. Tror aldri jeg har sett bær på den. Da hadde jeg vel også vært sikker, siden barlind har røde bær.
 
Inn i s@@@@@ for en busk! Sånne har vi ikke på Vestlandet. Her er en kvist jeg kuttet av den 30 cm høye busken på gårdsplassen.
ef302ba8b7f6371ec5391fd755bc0281.jpg
 
PS! Ble så imponert av busken din @Sarge at jeg glemte å si: Ja, det der tror jeg er brake, og jeg hadde prøvd å lage einerloge av den.
 
Hehe. Huset er fra 1952 og jeg tipper at eineren kan være nesten like gammel. Den begynner å bli skral med tørre greiner uten bar på ene siden, og vi har i flere år snakket om å ta den, men om den kan gjøre litt nytte i mellomtiden, så er det jo bra.

Store einertrær er for øvrig ikke ukjent her i Østfold:
http://faktaark.naturbase.no/Vern?id=VV00002038
 
Mye kult du kan bruke veden til. Vikingene brukte den til å lage buene av, og om du ligger et passende emne i bløt så kan du flette de tynne greinene rundt det største emnet og få for eksempel verdens tøffeste vandrestav. Eller kveiksamler?
 
Jeg har faktisk lest at nettopp barlind var foretrukket til buer, men det er riktig at einer også kan brukes.

Ref: https://snl.no/barlind
Sitat: "I gammel tid ble barlind brukt til pilebuer (norrønt ýr betyr både barlind og bue). Helt frem til 1900 ble det i skjærgården utenfor Bergen skutt vågehval med buer av barlind."
 
Sist redigert:
Ok. Here we go.
Enkle spørsmål for de erfarne: Er dette einer? Kan den brukes til einerlåg?

Vis vedlegget 30017

Vis vedlegget 30018
Om du noengang skjærer den ned (noe som jeg mener vil være synd og skam) så ble einer benyttet til buer fra gammelt av. Da helst snorrette og noe mindre enn det du har der. Einer benyttes ellers til treskaft på bl.a ostehøvler om du vil vaske disse i oppvaskmaskin uten at skaftet etterhvert sprekker. Jeg vet enkelte knivmakere bruker til knivskaft, og de brukes også til salatbestikk ol. Alt dette fordi de er gjennombehandlet med kvae og vil sjelden sprekke. I tillegg lukter det fantastisk.
 
Nydelig treverk, ja, og jeg ville ikke vært overraska om den eineren var godt eldre enn det du tror.

Barlind var forøvrig så viktig i bueproduksjon at britene krevde barlindstaver som toll ved innførsel av andre varer, og en god periode var det ikke barlind av buekvalitet å finne i Europa.
 
Sikkert spurt om før, men finner ikke svar: Kan man koke einerlåg noen dager i forveien? Eller blir den raskt skjemt om den står?
 
Tilbake
Topp