Gårdsøl, kveik og gjær

Mener jeg har sett at det går greit ja. Bare sett den kaldt etterpå så går det nok helt fint.
 
Kjellerkaldt går sikkert fint.
Det eneste problemet jeg kan tenke meg er at den kan få en oksidert smak hvis den står i ukevis, men det er det jo ikke snakk om her.
 
Alle dere som er godt inne i Kveik ....:
29. og 30. september under Norsk Kornølfestival kommer det bryggere fra Litauen på Fredag og blir å brygge med glødende steiner..
Oppskåk og smaking nokre timar seinere..
Dagen etter blir det brygging fra Stjørdal med oppskåk....
Vi bygger et såinnhus ved hovedinngangen til festivalen, og griller en hel gris ved siden av..
Richard Preiss frå Canada vil prate om genetikken til Kveiken, medan Lars Marius Garshol tar seg av eventyret om Kveiken..
Vi får besøk av ølblader og opplevelsene står i Kø..
Noen som fikk lyst ? www.bryggfestival.no
Du finn oss på Facebook i gruppen Norsk Kornølfestival..


stein3.jpg
 
Bålkoking forekommer meg noe vanskelig her i tettbebyggelsen. Går det greit å lage einerlågen i en en vanlig Grainfather? Og fortsette brygget på normalt vis for deretter å sette det varmt for gjæring?

Er "wlp6788 Norwegian Farmhouse ale" kveik like god som den som kan samles fra flaske eller annet?
 
Bålkoking forekommer meg noe vanskelig her i tettbebyggelsen. Går det greit å lage einerlågen i en en vanlig Grainfather? Og fortsette brygget på normalt vis for deretter å sette det varmt for gjæring?

Er "wlp6788 Norwegian Farmhouse ale" kveik like god som den som kan samles fra flaske eller annet?
Bålkoking går så fint, så. https://forum.norbrygg.no/threads/balbrygging.36676/ Bare å komme seg noen meter ut i marka. :)

Ellers er vel wlp6788 etter hva jeg har forstått rensa mer enn de tradisjonelle variantene. Vi har gjerneskveik om du trenger, og de andre variantene fins også å få tak i.
 
Bålkoking forekommer meg noe vanskelig her i tettbebyggelsen. Går det greit å lage einerlågen i en en vanlig Grainfather? Og fortsette brygget på normalt vis for deretter å sette det varmt for gjæring?

Er "wlp6788 Norwegian Farmhouse ale" kveik like god som den som kan samles fra flaske eller annet?
Ikke noe problem å lage logen i grainfatheren. David Heath har mange YouTube videoer hvor han brygger gårdsøl i grainfather.
 
Njaaa, min erfaring er at einerlog og damp fra einerlog kan sette seg som et belegg på metall som er vanskelig å få bort.
Ikke at det har noe å si, det er bare kosmetisk, men kanskje noe en vil unngå i en bryggemaskin til flere tusen...
 
Njaaa, min erfaring er at einerlog og damp fra einerlog kan sette seg som et belegg på metall som er vanskelig å få bort.
Ikke at det har noe å si, det er bare kosmetisk, men kanskje noe en vil unngå i en bryggemaskin til flere tusen...
PBW over natten tar det.
 
Ok, det har jeg ikke prøvd. Har belegget på et lokk og på et litermål, så jeg har ikke tatt det så tungt.
Men skal prøve med PBW, takk for tips.
 
Har brygga med einerlåg flere ganger i min BB60A og PBW tar det helt greit. Varmer en mild PBW blanding (2-3 spiseskjeer på 10 liter) til 50-60 grader og kjører pumpa, drar rundt med en svamp oppetter veggene i kjelen og det blir skinnende blankt og fint i løpet av en halvtimes tid. Silekaret er jeg ikke *så* nøye med at skinner som nytt, men det blir bra det og. Bruker en europris kjøkkenspray flaske med mild PBW løsning som jeg sprayer over karet og lar virke, før jeg svamper over og skyller i dusjen. Blir bra. :)
 
Tenkte å tørke kveik inni et gammelt kjøleskap. Har frostvakt og inkbird der, tenkte å sette på 30 grader. Har også montert ei dobbel pc-vifte som blåser ganske godt. Dette vil vel fungere like godt som inni en komfyr med varmluft? Noen som vet hvor lenge det skal stå og tørke før man brekker det opp i biter?
 
Merk siste avsnitt i artikkelen:

A plea:

If you are using kveik, please make mention of the original source of the kveik. Many of the farmhouse brewers have graciously offered these yeasts for science and commercialization, and it is important to give credit where it is due to the farmers who kept traditional yeast alive
 
Tilbake
Topp