Gassbrenner

Tariq

Norbrygg-medlem
Jeg vet det er en ganske omfattende tråd fra 2007-2009 her inne om gassbrennere, men de fleste linker i den fungerer ikke lenger, og det virker som om informasjon om hvor man får tak i gassbrennere endrer seg hele tiden. Så derfor starter jeg en ny :)
Jeg trenger en gassbrenner for å koke opp ca. 50 liter, og lurer på hva som finnes og hvor. Vet at petit har en på rundt 8Kw på sine nettsider, men det finnes sikkert andre gode og kanskje bedre alternativer. Bl.a. kan jeg lese av den forrige tråden at den fra petit ikke har automatisk stenging av gassen hvis flammen slukner, og det er vel en fordel å ha? Trenger en regulator også, og regner med at den trinnløse typen til flasker med en kran på toppen er den best egnede? Isåfall, hvor selger de slikt til en fornuftig pris?


JT
 
Vin og bar har en 8,5 kw gassbrenner med flammebeskyttelse til innendørs bruk, har lurt på en slik selv. Link: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=1958
 
Det ser ut som den gassbrenneren fra vin og bar har egen regulator. Stemmer det? Da kan jeg vel bruke åpne/lukke ventilen på flaska jeg allerede har?


JT
 
Gassbrennere til krabbekoking osv. er enkle greier. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en rimelig til feks. 299, som de pleier å selges for i krabbesesongen nå fremover. Man finner de ofte i båtbutikker, på felleskjøpet, europris e.l.

Deretter vil jeg anbefale deg å kjøpe en regulator med kobling for vanlig gassflaske (H-kobling) som er villig til å gi deg litt mer gass enn en standard kobling for grill. Disse vil kun gi deg 30mb, og da får du ikke særlig til effekt hvis du skal koke 50 liter. Jeg har en trinnløs regulator som går til 2 bar (2000mbar), da har du effekt nok til det meste. Den koster ca. 500,- og kan kjøpes fra forskjellige steder som driver med proffverktøy, gass, utstyr til taktekking osv. Jeg kjøpte min på ProffPartner :)

Regulatoren kan du se nederst på side 25 i gasservice sin katalog her
 
Er greit med hull i midten av brenneren. Da kan brenneren festes på denne måten istedet for å la en stor gryte hvile på brenneren.

index.php


35 VRM
 
Svein Erik skrev:
Hei!
Er det tilrådelig å koke med gass innendørs, noen som har erfaring med det?
Mvh
Svein Erik
jeg har altid brukt det.
gass avgir en del kondens i tillegg til fordampingen av vørteren, så det anbefales god lufting.
også er aluminiumsfolie under kokeren en genial ide som varmeskjold mot underlaget....
 
Uten god lufting ville ikke jeg gjort det. Siden propan er tyngre enn luft kan det bli særdeles lite hyggelig dersom du har lekkasje, og det ikke er tilstrekkelig lufting.
 
Hei!
Ser at en del av de større kokerne ikke er tillatt for innendørs bruk pga høy effekt. Men samtidig må man jo ha høy effekt for å koke 50 liter!
Svein Erik
 
du renger betydelig mindre effekt til 50 liters brygg hvis du isolerer kokekjelen.
Jeg bruker en krabbekoker på ca 5,5 Kw, og det har fungert fint på ca 30 liters brygg i 50 liters ølfat som kokekjele.
isolert med matter fra biltema, og etter oppkok går da brenneren på et minimum for å holde bra kok i vørteren.
 
Svein Erik skrev:
Hei!
Er det tilrådelig å koke med gass innendørs, noen som har erfaring med det?
Mvh
Svein Erik

Jeg bruker gass innendørs i garasjen, men jeg lufter godt når jeg holder på. Hvis jeg ikke gjør det blir det også veldig varmt inne i rommet.
 
Bruker også gass inne i garasjen, men har porten åpen. Hadde ikke gjort det samme inne, men så er jeg kanskje av den litt forsiktige typen når det kommer til gass. 

Bruker en brenner som ligner på denne http://www.hyttelivsenteret.no/krabbekoker--gassbrenner-p-583-c-120.aspx, kjøpt for 298,- på Malerbua i Halden.  Den er ikke så veldig tillitvekkende. Måtte bla bruke endel gjengeteip for å få overgangen mellom ventil og støpegodsbrenner tett. Kan hende min regulator ikke gir nok trykk, men det brenner gult og soter. Det, kombinert med at gassen er tyngre enn luft gjør at jeg er mest komfortabel ute. 
 
Er utstyret i orden er det ikke farlig å bruke gass inne. Har selv gass-komfyr på kjøkkenet, der det største blusset er på 4,4 kw.
Bak komfyren har jeg en sniffer med alarm hvis jeg får lekasje.
 
RawRoffe skrev:
Kan hende min regulator ikke gir nok trykk, men det brenner gult og soter.

Jeg hadde det samme problemet på min brenner. det viste seg å være fordi jeg hadde skrudd den blanke stålplaten/ringen over de store hullene på begynelsen av støpegodsrøret. når jeg fjernet den, slik at hullene var åpene, brant den perfekt.
ellers så bruker jeg den i boden, men følger med den, slik at den ikke slukker. 
 
Tusen takk for mange gode tips. Tror jeg lander på denne http://www.ingebrethsen.no/krabbekoker Virker som en solid sak med tilstrekkelig effekt. Dessuten har den flammevakt noe jeg gjerne investerer noen kroner i. Oppdaget også at det leveres en stekeplate til Futur Quarts 1 og 2 så den kan brukes som en stor utendørs stekepanne. Ikke dumt:) Hvis noen mener en annen brenner er enda mer egnet, så skrik ut nå.
 
Tilbake
Topp