Gjær i taket

Overivrig gjær truer med å blåse lokket av dunken igjen :( Kjøpte en liten flaske med pipette i på bryggselv som jeg trodde skulle forhindre det... På flaska står det en dråpe til 20l som, etter det jeg forstår skal kokes med mot slutten. Jeg har til og med vært helt vill og hatt i hele to dråper "hvit trelim" Men gjærer så spruten står. Hva er det jeg gjør galt? skal det kanskje tilsettes mye mer? eller ikke kokes? eller gjærer det bare over av og til. Stout ca 1.065 husker ikke gjærbet. nå, men engelsk Ale white lab fersk. 1rør 3l starter.
Fikk nå berga den og slipper mer søl med denne patenten..
ynubyqev.jpg

Veldig fullt spann da, kanskje det?  Lite "headspace"

Lagd deg gjæringskap av styrofoam ja, kult :)   

Det du tilsetter av foam control i kokingen himdrer at det koker over, ikke at det gjærer over. Tilsett ev. et par dråper i gjærinskaret.

Det kan lønne seg å la loket ligge laust oppå under stormgjæringa. Og så har du kansje litt fult spann ser det ut som.

Men om lokket er løst, vil det ikke bare flyte utover skapet da? Har nå kontroll på vørteren nå.. om det ikke ser slik ut. Vil det ikke fyke så lett over kanten om lokket er løst kanskje?

Bøtta er litt for full, ja. Ca 28l.

Satte tempen på 18 grader. Med skapdøra igjen produserer den så mye varme at den holder over 19. Godt isolert skap da, men likevel overrasket.. Omgivelse temp der skapet står er ca 8-10gr.

Med lokket løst vil det bare bli et jævla søl i det flotte skapet.

Større bøtte, mindre batcher eller blowoff-tube :)

MortenB82 skrev:
Med lokket løst vil det bare bli et jævla søl i det flotte skapet.

Større bøtte, mindre batcher eller blowoff-tube :)

Eller sett spannet oppe i et fat som samler opp det som måtte "koke" over.

Tilbake
Topp