Gjær(te)starter WLP002, metode eller håpløst prosjekt

kfladseth

Norbrygg-medlem
Skal brygge en mild og fant WLP002 i kjøleskapet. Perfekt, men det er dessverre ikke produksjonsdato.
Jeg har, sammen med flere, erfaring av at PP pakkene kan være treg å få i gang. Dette blir første gang jeg prøver en pakke som er 1 år over "best by". Starter med 0,6 l 1.020 for å se om det er liv...PSX_20190317_140111.jpg
 
Oj - men det er vel et forsøk verd. Sett en liten starter og la den snurre noen døgn. Jeg har opplevd at det har tatt både to og tre døgn før det har vist seg tegn til liv.
 
Produksjonsdatoen er 5. september 2017. MFG er produksjonsdato. Hvis du slår opp batchnummeret på yeastman.com, finner du at denne batchen ved produksjon hadde 2.75 x 10^9 celler pr. mL.

Det er absolutt ikke utenkelig at du kan få denne til å gå, men regn med at det kommer til å ta tid å dyrke den frem.
 
Nope, lurte nemlig selv en gang jeg skulle kjøpe wlp029, og spurte i butikken. De hadde lurt på akkurat det samme, og hadde kontaktet WL. Svaret var nettopp dette. Fargen varierte med spraymalten som ble brukt, ikke noe annet. De bruker mengder av det (og av vanlig malt også) og da varierte det litt hvilken type de fikk.
 
Nope, lurte nemlig selv en gang jeg skulle kjøpe wlp029, og spurte i butikken. De hadde lurt på akkurat det samme, og hadde kontaktet WL. Svaret var nettopp dette. Fargen varierte med spraymalten som ble brukt, ikke noe annet. De bruker mengder av det (og av vanlig malt også) og da varierte det litt hvilken type de fikk.

hmm - det kan jo stemme, da. Men jeg synes stadig det virker merkelig. Tørrmalt er relativt lagringsdyktig, og behovet er vel ganske forutsigbart. Og produksjonstida for tørrmalten er kort. Selvfølglig er produksjonskapasiteten begrenset, men lkevel ... . Jeg ser liksom ingen grunn til at det skulle bli knapphet på lyst tørrmalt.

Jaja. Man skal ikke male Fanden på veggen i utrengsmål:).
 
Oppdatering etter 2 døgn på snurrern med 0,6l 1.020: ingenting. Intet spor etter aktivitet og ingenting spist[emoji42]. Pakken har forøvrig vært lagret i kjøleskap som ikke blir åpnet ofte. Den får stå noe lengre før konklusjon trekkes for dette forsøket

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Oppdatering etter 2 døgn på snurrern med 0,6l 1.020: ingenting. Intet spor etter aktivitet og ingenting spist[emoji42]. Pakken har forøvrig vært lagret i kjøleskap som ikke blir åpnet ofte. Den får stå noe lengre før konklusjon trekkes for dette forsøket

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

gi'n et par døgn til.
 
Her har det våknet, egentlig ikke ferdig spist, men det passer for meg nå. Dekanterer og stepper opp med 1,2 l OG 1.038. Det var liv! Men det tok tid å starte deling. Gir den ny dose med gjærnæring samtidig. Har planlagt å bruke den på en mild på lørdag så det blir spennende om det er progresjon.
2255c58031bef96cc350a13d8dfd937b.jpg


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Etter steppingen var alt i skjønneste orden. En hel god gjeng arbeidsvillige var skapt. Etter dekantering fikk de egentlig en grei oppgave, en mild med OG 1.039. Ti timer etter pitch med oksygen tilførsel var det god liv i karet, men med 18 grader C var tøylene strammet til. Etter 2,5 døgn til med svak stigning av temp til 19 gr C var 1.014 nådd. Ei uke etter pitch er FG nådd, fortsatt 1.014 som også var mål.
Jeg slår dermed fast at prosjektet hadde livets rett, ølet bærer ingen preg av stresset gjær eller underpitching. Dette er ingen garanti for at en like gammel PP pakke skal våkne greit til liv med litt ekstra omtanke, men dette forsøket virker i allefall vellykket.
Temp. er nå 21.1 grad C, slik vil det stå til flasking neste lørdag, 2 uker etter pitch. Kanskje er det smak til påske selv om det er ment som en litt enkel, men grei maltsmak på plattingen til sommeren.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp