Gjær til hveteøl

Hei!
I fjor sommer satt jeg et hveteøl som fikk altfor mye banansmak. Jeg fikk pga diverse tabber en lav OG, 40. Jeg brukte whitelabs wlp 300 hefeweizen, 2 rør uten starter. Smaken på ølet ble ganske "tynt", og med mye banansmak. Nå vil jeg prøve meg på en ny hveteøl, forhåpentligvis med en litt mer dempet banansmak. Bør jeg da bruke en annen gjærsort? Og er det i tilfellet noen som kan anbefale en?
Eller er det slik at denne banansmaken er noe som lages når gjæren formerer seg, og at jeg da kan løse problemet med å lage en gjærstarter?

Olav
 
Gjærsorten er utmerket den, har selv brukt den med flott resultat. Hvis du synes det vart for mye banan anbefaler jeg å gjære litt kjøligere. Hvis du pitchet for lite gjær kan det også ha stresset gjæren til å produsere mer estere. Hvilken temperatur fikk den gjære på? Var det stabil temperatur?
 
OlavRenolen skrev:
Hei!
I fjor sommer satt jeg et hveteøl som fikk altfor mye banansmak. Jeg fikk pga diverse tabber en lav OG, 40. Jeg brukte whitelabs wlp 300 hefeweizen, 2 rør uten starter. Smaken på ølet ble ganske "tynt", og med mye banansmak. Nå vil jeg prøve meg på en ny hveteøl, forhåpentligvis med en litt mer dempet banansmak. Bør jeg da bruke en annen gjærsort? Og er det i tilfellet noen som kan anbefale en?
Eller er det slik at denne banansmaken er noe som lages når gjæren formerer seg, og at jeg da kan løse problemet med å lage en gjærstarter?

Olav

Prøv wlp400. Har en veldig fin aroma og typisk belgisk wit bier profil. Gjæres ved 20 grader ,hvis du vil ha en ren og fin ester profil. Lag deg en tilstrekkelig gjærstarter som du beregner utifra mr malty kalkulatoren.
Lykke til.
 
I tillegg til for lite gjær kan både for høy gjæringstemperatur generelt og for høy vørtertemperatur når gjæren pitches (selv om temperaturen etter pitching synker til innenfor det anbefalte tempearaturområdet for gjæren) fremme esterproduksjon som gir banansmaken. Høyt innhold av raffinert sukker og for lite lufting av vørteren kan også bidra til dette. Lars K.
 
Tilbake
Topp